Jump to content
Annons

Blir man bättra genom tidningen "Studio"


Linus Aegman

Recommended Posts

För de som började med datorn som första instrument (som jag själv) så måste jag ju säga att en mycket matnyttigt kommit fram genom tipsen för inspelning. En del hade jag lärt mig redan innan via forumet och egen erfarenhet, men allt har jag inte kunnat. Man inser att det inte är så lätt att micka upp olika instrument som man kanske har trott. Ibland får man ju även befästa sina kunskaper, och se att man har tolkat / lärt sig rätt. För de som jobbat länge och har stor erfarenhet av tidningen kan jag helt klart förstå att tipsen känns lite nybörjaraktiga. Men det är väl här kanalgenomgångarna för proffsen kommer in, och andra "proffstips". Hur gör de? Vad gör jag annorlunda? Varför i hela friden använde de den där gamla leksaksmikrofonen och inte en svindyr Neuman?

Problemet jag ser med tidningen är att man växer ur den. Om man är grön, så är det en bra väg in, men sedan så avtar nyttan med den. Någon lösning på detta har jag dock inte. Och det kanske är för tungt att försöka få in fler målgrupper i en och samma tidning... dock läser jag varje nummer, med ovan nämnd skepsis i början, och med varm glädje någon dag senare. Det är nog inte tidningen som tappat, utan jag som läsare som har utvecklats, vet mer vad jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är det som håller nybörjarnivå? Är det testerna ni reagerar på, är det guiderna eller är det första gången och studio förklarar som ni reagerar på. Hur tycker ni då att inspelningsskolan och dylikt har varit, har även den hållt för enkel nivå? Vad vill ni se mer av och vilka områden skulle vara på en svårare nivå?

Många frågor, inte sant? 😛

/Majken

Vad jag som, snabbt lärande rookie inom hemstudiovärlden reagerar på när jag läser tidningen är att den är för bred! Som i senaste nr (tror jag att det var) när tidningen på ena sidan lär ut hur man lägger en effekt på en fx-kanal i cubase, och förklarar vad ett deley är för något. På någon sida senare kommer ett annat tips men här behöver man jobba på NASA för att försöka förstå vad som menas.

Jag som rellativ nybörjare är mer intresserad av tips på en mellan nivå. Som jag upplever tidningen nu så är den aldeles för mycket antingen kindergarden-jag vet inget om hur man mixar musik- vad är ett reverb?, eller så är det på en NASA nivå där jag inte har en chans att fatta vad som menas eller vad som är meningen med hela tipset då jag inte har den förmågan ännu att förstå ens vad tipsaren är ute efter...

Klart att det finns en hel del grejer som jag tar åt mig av, (annars skulle jag inte läsa tidningen!) men det stör mig lite att tidningen försöker vara så jävla bred... men det är klart, det blir ju en större målgrupp när man riktar sig till dem som aldrig sett en dator till dem som varit 30 år i gemet.

Det var bara några tankar kring alla dina frågor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en prenumeration på tidningen nästan sen den kom ut men valde nu i somras att inte förlänga. Inte för att tidningen är dålig men jag känner inte att tidningen tillför någon ny kunskap hos mig. Borde komma en tidning till i Sverige som är mer djupgående och mer koncentrerad till specifika områden istället för Studio som är "lite av mycket".

Däremot så är forumet en grymt bra kanal till mkt kunnande personer och heta diskussioner.

Absolut inget påhopp mot er som jobbar med tidningen!

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att tidningens framgångar beror på att det finns en massa nyblivna hemstudiomänniskor. Men för att framgångarna skall fortsätta så måste tidningen anpassa sig till att kunskaperna ökar hos många av läsarna. Tror jag.

Bredden, som någon är tveksam till ovan, tror jag är en aboslut nödvändighet för tidningens överlevnad. Det måste finnas mera avancerade artiklar, annars kommer tidningen att tappa många av nybörjarna ganska snabbt när de växer ur nybörjarartiklarna. Och även om det naturligtvis kommer nybörjare hela tiden föreställer jag mig att nybörjarna inte är en outtömlig mängd...

Till Majken kan jag ge ett exempel som, om jag mnns rätt, han skrev själv. Nu har jag inte tid att sätta mig och analysera artikeln i detalj, men jag minns min spontana reaktion när jag läste artiken om UAD-1. Jag tyckte då, generellt och spontant, att den i stort sett kändes som en rewriting av en broschyr. Det måste tillföras mervärde. Var det åtminstone ett litet svar på en av dina frågor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en nästan nevrotisk kluvenhet till tidningen.  😄  När jag läser det nya nummret blir jag alltid lika förvånad och besviken över att jag redan har läst det mesta här på hemsidan om nya pluggar o annat. Så den direkta frågan jag alltid ställer mig är, måste jag verkligen ha den här papperstidningen?

Efter ungefär 2 dar, när jag läst tidningen för kanske tredje gången börjar jag bli mer och mer nöjd med den då jag först då börjar ta till mig av de olika tipsen som finns lite här o var i tidningen. När jag sen provar mig fram och får till det där krispet på en kör som tidningen har rekomenderat vägen fram till så vet jag ju att pappersvarieanten är inte går att värdera i slantar 😉

Det där känner jag så väl igen både från Studio och mm (får man säga det här? 😄 ). När tidningen kommer bläddrar man i det en kvart och blir besviken. Sen får den ligga och mogna en stund och nästa läsning fastnar man i timmar och suger i sig tips och tricks (tills frugan knackar på toadörren 😛 )...

Det tråkiga är bara att eftersom mina "studios" oxå ligger på toa, har jag fått införskaffa mig en sån där tidningskorg... Men eftersom tidningarna ligger ned, lätt böjda i korgen, så blir de deformerade och jobiga att läsa.. De kan inte längre ligga plant på ett bord utan behöver plötslig tyngder som håller ned sidorna.. Så, då jag läst om det där asbra tipset över en halvtimme på dass.... Så kan jag inte tillämpa det framför datorn steg-för-steg eftersom tidningen inte längre går att lägga på skrivbordet.... hmm.. hur löser man det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips-sidorna för de olika programmen är ju för det mesta jättebra! Lär man sig någonting från dem? Japp, om man sätter sig med tidningen vid datorn och följer de enkla steg-för-steg-anvisningarna.

Sen var ju studioskolan jättebra! De som inte fick ut något av dem överskattar antingen sin egen förmåga eller saknar förmågan att ta till sig något nytt. Jag menar, hur kan det någonsin bli ointressant för en hemmastudioist att ta del av hur de bästa inom studiobranschen i Sverige resonerar kring inspelning av olika instrument? Ger det Dig ingenting - tänk om!

Det har också varit intressant att se hur olika låtar har spelats in spår för spår. Det ger en själv olika idéer som man får lust att prova, ibland succé, ibland fiasko!

Sen är det ju intressant med testerna. Det är väl svinbra att ta del av dessa tester för att ha lite mer kött på benen innan man själv testar!

Sen har jag, i andra trådar, varit inne på att framtiden kanske ligger i att "växa med läsarna". Jag förstår att det ideligen kommer nya nybörjare och de måste få sitt, eller hur?

Sound-On-Sound kör ju artiklar där de fördjupar sig lite mer i olika aspekter. I oktobernumret får vi följa med en skribent som skall till en välrenommerad masteringfirma. Vi får följa processen i detalj och får reda på hur masteringteknikern tänker och jobbar. Mycket informativt och läsvärt! Många av sakerna kan man prova själv om man bara har någorlunda schyssta grejjor.

I Protools-tipsen fördjupar de sig i "Strip Silence"-funktionen. Med tanke på vad som debatteras bl a i Studios Protools-forum så är det många, även "proffs" som har missat vad man faktiskt kan åstadkomma med denna funktion. Ett oerhört smidigt redskap när man vill "städa upp" ett sångspår. En annan stor vits med funktionen är att använda den i stället för gate på trummor. Vi fick oss ett jättebra tips för att få bort hi-hat-läck men samtidigt behålla skuggslag.

Sen får jag tipsa alla PC-användare om en produkt de blir lyriska över: Emu 1616M. På omslaget står: "High-quality laptop audio and DSP effects at an unbelievable price!".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga är bara att eftersom mina "studios" oxå ligger på toa, har jag fått införskaffa mig en sån där tidningskorg... Men eftersom tidningarna ligger ned, lätt böjda i korgen, så blir de deformerade och jobiga att läsa.. De kan inte längre ligga plant på ett bord utan behöver plötslig tyngder som håller ned sidorna.. Så, då jag läst om det där asbra tipset över en halvtimme på dass.... Så kan jag inte tillämpa det framför datorn steg-för-steg eftersom tidningen inte längre går att lägga på skrivbordet.... hmm.. hur löser man det här?

Ta med tidningen från toan och lägg den på datastolen en stund så att du sitter på den medans du läser här på forumet. Borde platta till den hyfsat åtminstone... 😄

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga är bara att eftersom mina "studios" oxå ligger på toa, har jag fått införskaffa mig en sån där tidningskorg... Men eftersom tidningarna ligger ned, lätt böjda i korgen, så blir de deformerade och jobiga att läsa.. De kan inte längre ligga plant på ett bord utan behöver plötslig tyngder som håller ned sidorna.. Så, då jag läst om det där asbra tipset över en halvtimme på dass.... Så kan jag inte tillämpa det framför datorn steg-för-steg eftersom tidningen inte längre går att lägga på skrivbordet.... hmm.. hur löser man det här?

Ta med tidningen från toan och lägg den på datastolen en stund så att du sitter på den medans du läser här på forumet. Borde platta till den hyfsat åtminstone... 😄

Inte helt fel.. BRA DÄR! Men om man då kommer direkt från toan... så kanske man fortfarande har en del "os" kvar? Hum.. då kanske tidningen blir mindre attraktiv?!

Sen var ju studioskolan jättebra! De som inte fick ut något av dem överskattar antingen sin egen förmåga eller saknar förmågan att ta till sig något nytt. Jag menar, hur kan det någonsin bli ointressant för en hemmastudioist att ta del av hur de bästa inom studiobranschen i Sverige resonerar kring inspelning av olika instrument? Ger det Dig ingenting - tänk om!

Heeelt klart en bra artikelserie!!

Det har också varit intressant att se hur olika låtar har spelats in spår för spår. Det ger en själv olika idéer som man får lust att prova, ibland succé, ibland fiasko!

Även detta läsvärt med råge!

Sound-On-Sound kör ju artiklar där de fördjupar sig lite mer i olika aspekter. I oktobernumret får vi följa med en skribent som skall till en välrenommerad masteringfirma. Vi får följa processen i detalj och får reda på hur masteringteknikern tänker och jobbar. Mycket informativt och läsvärt! Många av sakerna kan man prova själv om man bara har någorlunda schyssta grejjor.

Har ett par nummer, funderar å att börja prenumerera.. men är så dyrt att få den skickad från England var gång.. eller är det inte?!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köper inte tidningen. jag gjorde det ett par gånger när den var ny.

på min gamla hojåkartid så köpte jag mc-tidningar. inte i första hand, för att hitta tips om hur jag spänner kjedjan, eller byter packboxar i framgaffeln.

nä, jag köpte tidningen för de inspirerande repotagen, "hemma-hos" där de letat upp någon snubbe som berättade skrönor och hade häftiga gamla hojar. eller reserepotagen och ett besök på en bayersk pub. eller besök hos någon mc-klubb ute i skogen.

inte för att läsa teknisk data om exakt vridmoment vid ett visst vartal, även om sådant också förekom.

nä, för mig handlar det om gemenskap och alla de små sakerna runt omkring. inte om proffsen, utan alla ambitiösa och duktiga amatörer, med trix och roliga anekdoter. sånt tycker jag är inspirerande och sånt läser jag gärna fler gånger.

vill jag veta varför ljudet kommer långt efter, när jag försöker spela in i cubase, då behöver jag bara fråga på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl självklart att tidningen inte passar proffs? Målgruppen måste ju ligga på nybörjare, amatörer, entusiaster och semiproffessionella eftersom att det existerar flest sådana, och man måste rikta sig till en bred läsargrupp om man vill sälja några tidningar. Jag menar, tror ni att Armstrong läser Cycling Pro eller att Zlatan läser Goal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara: LÄNGE LEVE STUDIO...

Jag kommer att vara en trogen prenumerant tills den dagen jag dör..

Studio är nog en av mina bästa vänner. Ungefär som min dosa ettan, som alltid

finns med i vänstra fickan... 🙂

När jag började att skriva och producera musik med hjälp av datorn för tre år sedan, kände jag mig så jävla ensam. Jag kände ingen som höll på som jag, så jag hade ingen att fråga... 🙁

Sen upptäckte jag tidningen Studio. 😱

Studio har hjälpt mig med så otroligt mycket..

Kanske inte genom alla tips, för mycket av dessa lär man sig själv.

Men om jag summerar allt, har jag aldrig varit där jag är idag utan Studio..

SÅ..

Tack Olsberg och övriga på redaktionen för en underbar tidning...

mvh

Fredrik Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Studio har hittat sin marknad och bör hålla sig till dom.

Sverige är inte tillräckligt stort för flera tidningar i samma genre.

Däremot kompletterar jag oftast med EQ och Mix och Sound on Sound för mer

åsikter på hårdvara samt artiklar om Mixning , ljudläggning m.m m.m

Computermusic slutade jag köpa samma dag Första Studio kom.

I stort sett samma tidning fast bättre och på svenska.

Sedan skulle många " Hemmapulare " må bra av att läsa en och annan

musikrelaterad tidning på engelska för att lära sig orginalen till dom försvenskade begreppen."Brusgrind","Samplare","fördröjning" m.m m.m

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Armstrong läser Cycling Pro eller att Zlatan läser Goal?

Armstrong vet jag inte något om men jag är övertygad om att Zlatan läser Goal! Nä förresten, jag kan till och med säga att han gör det med säkerhet! Varför, kan jag inte uttala mig om här 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som "stör" mig mest är att allt (speciellt mjukvara) som testas får så jäkla höga poäng. Visst är det mycket som är bra nuförtiden men det kanske är dags att höja tröskeln lite?

Företagen lånar väl inte ut sina grejer mot ett löfte om 8 som lägsta betyg? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

FredAsp

"Armstrong vet jag inte något om men jag är övertygad om att Zlatan läser Goal! Nä förresten, jag kan till och med säga att han gör det med säkerhet! Varför, kan jag inte uttala mig om här"

Men läser han buster? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som "stör" mig mest är att allt (speciellt mjukvara) som testas får så jäkla höga poäng. Visst är det mycket som är bra nuförtiden men det kanske är dags att höja tröskeln lite?

 

Företagen lånar väl inte ut sina grejer mot ett löfte om 8 som lägsta betyg? 🙂

😛 Huvut på spiken kanske?

Angående Zlatan så läsar han mycket goal men även Goliat 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som "stör" mig mest är att allt (speciellt mjukvara) som testas får så jäkla höga poäng. Visst är det mycket som är bra nuförtiden men det kanske är dags att höja tröskeln lite?

Företagen lånar väl inte ut sina grejer mot ett löfte om 8 som lägsta betyg? :rolleyes:

Ibland drar man på munnen åt vissa superlativer i tidningarnas produkttester. Men MM är faktiskt betydligt värre. Där är precis allting superfantastiskt suveränt och det bästa som någonsing gjorts. Det ger ingen större trovärdighet åt innehållet i texterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som "stör" mig mest är att allt (speciellt mjukvara) som testas får så jäkla höga poäng. Visst är det mycket som är bra nuförtiden men det kanske är dags att höja tröskeln lite?

Företagen lånar väl inte ut sina grejer mot ett löfte om 8 som lägsta betyg? 😮

Ibland drar man på munnen åt vissa superlativer i tidningarnas produkttester. Men MM är faktiskt betydligt värre. Där är precis allting superfantastiskt suveränt och det bästa som någonsing gjorts. Det ger ingen större trovärdighet åt innehållet i texterna...

Det här har diskuterats i annan tråd. Själva tanken, som jag minns det, från Studios sida var att försöka publicera test av produkter som är just lite extra bra eller intressanta. Då är det ju inte alls konstigt om många får ett gott betyg. I lite äldre nummer så hade man inte riktigt denna inriktning och betygen blev ofta lägre. I någon MM för några år sedan stod ungefär samma sak att läsa. Jag tycker detta är en bra service till oss läsare. Det är bra att tidningarna lyfter fram de lite bättre produkterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som "stör" mig mest är att allt (speciellt mjukvara) som testas får så jäkla höga poäng. Visst är det mycket som är bra nuförtiden men det kanske är dags att höja tröskeln lite?

Företagen lånar väl inte ut sina grejer mot ett löfte om 8 som lägsta betyg? 😎

Ibland drar man på munnen åt vissa superlativer i tidningarnas produkttester. Men MM är faktiskt betydligt värre. Där är precis allting superfantastiskt suveränt och det bästa som någonsing gjorts. Det ger ingen större trovärdighet åt innehållet i texterna...

Det här har diskuterats i annan tråd. Själva tanken, som jag minns det, från Studios sida var att försöka publicera test av produkter som är just lite extra bra eller intressanta. Då är det ju inte alls konstigt om många får ett gott betyg. I lite äldre nummer så hade man inte riktigt denna inriktning och betygen blev ofta lägre. I någon MM för några år sedan stod ungefär samma sak att läsa. Jag tycker detta är en bra service till oss läsare. Det är bra att tidningarna lyfter fram de lite bättre produkterna.

Att man försöker hitta bra produkter att presentera är för mig också självklart, även om det gäller att se upp med textreklamreglerna. Jag vill också, för att undvika missförstånd, poängtera att jag tycker att Studioredaktionen gör en bra tidning, även om jag personligen skulle föredra en fördjupning av materialet.

Vad jag vill belysa är superlativerna som ibland får budgetutrustning i det lägsta prissegmentet att jämföras med mångdubbelt dyrare professionella bitar. Jag orkar inte sätta mig och samla exempel, men vi kan ju ta ett:

Mikrofontesten där Studio Projects B 1 kom på delad "förstaplats". Där kan den okritiske läsaren möjligen få intrycket att den spelar samma division som Neumann U87. Och det är kanske inte helt rättvisande - även om jag håller med om att B1 är en mycket bra mikrofon för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en del snack om sambandet mellan pris och betyg, i kölvattnet kring eq-testet tror jag... någon ifrågasatte att priset vägs in som ett argument för huruvida en produkt är bra eller dålig. Personligen tycker jag det är helt uppåt väggarna galet. Som det är nu så kan ju en något sämre men billigare produkt få bättre betyg än en något bättre men dyrare. Betyget gäller alltså bara fabriksnya prylar, eftersom priset på begagnatmarknaden kan diffa hur som helst, och dessutom gäller det bara Just Nu eftersom det ju är vanligt förekommande att priser på saker och ting både hoppar upp och ner emellanåt. Låt inte priset vara en betygspåverkande faktor!

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en del snack om sambandet mellan pris och betyg, i kölvattnet kring eq-testet tror jag... någon ifrågasatte att priset vägs in som ett argument för huruvida en produkt är bra eller dålig. Personligen tycker jag det är helt uppåt väggarna galet. Som det är nu så kan ju en något sämre men billigare produkt få bättre betyg än en något bättre men dyrare. Betyget gäller alltså bara fabriksnya prylar, eftersom priset på begagnatmarknaden kan diffa hur som helst, och dessutom gäller det bara Just Nu eftersom det ju är vanligt förekommande att priser på saker och ting både hoppar upp och ner emellanåt. Låt inte priset vara en betygspåverkande faktor!

Å andra sidan är ju priset verkligen en faktor som de flesta av oss måste ta med i beräkningen när vi skall köpa. Är det inte meningen att man skall se betyget som en skattning av vad man får ut i kvalitet och funktion i förhållande till priset, s k "prisvärdhet"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tittade man i tidningen på de sidor som hade hand om "How do I..." och så bad de om att "ladda in wav filerna så och så i detta programmet". Sedan hade de beskrivning hur man gjorde (mix pålägg, eko, reverb compressor...m m) och sedan i slutet av instruktions-sidorna så sade de "Lyssna nu till wav filen som ligger på CDn sist...det du gjort skall låta så här, gör det inte det har du glömt något!"

HÄPP!

Nu har jag aldrig sett att Studio översätter utländska artiklar........ Men det har faktiskt jag föreslagit i en tråd med tips till tidningen. Det tycker jag skulle vara ett utmärkt sätt för "en liten redaktion" att kunna täcka in allt från nybörjare till proffs och alla upptänkliga program, tekniker och annat. Fördelen, för många, skulle vara att artikeln är översatt till svenska och, i vissa fall, svenska förhållanden. Nej, det kan jag inte tycka är en dum idé, sorry!

Däremot var det ju ett kanontips till tidningen! Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen, för många, skulle vara att artikeln är översatt till svenska och, i vissa fall, svenska förhållanden. Nej, det kan jag inte tycka är en dum idé, sorry!

Däremot var det ju ett kanontips till tidningen! Kör på!

Nej det håller jag inte med om eftersom jag läsar många av de utländska tidningarna redan, då skulle jag få betala två gånger för samma artiklar - och den svenska översättningen förmodligen flera månader senare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det håller jag inte med om eftersom jag läsar många av de utländska tidningarna redan, då skulle jag få betala två gånger för samma artiklar - och den svenska översättningen förmodligen flera månader senare...😉

Men då skulle ju du slippa köpa SOS för 115 kr eller vad det nu är.

Istället kan du köpa Studio OCH en stor stark. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, även om Studio som sagt är OK, så dröjer det nog innan de kör ikapp Sound on Sound m fl...

Dessutom klarar jag inte av att dricka det jag har i barskåpet redan nu, innehållet bara växer och växer, jag har inte så stor förbrukning. Så jag behåller nog hellre SoS m fl... 🙂

Edit: Dessutom prenumererar jag...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...