Jump to content
Annons

Bas-overdrive


mornel

Recommended Posts

Halli hallå,

Jag har bestämt mig för att köpa en bas-overdrive-pedal. Jag har spelat lite med min kompis Tube Screamer som jag tycker låter jättebra, det enda problemet är förstås att den snor en massa botten, vilket jag inte vill. Det är tråkigt att spela bas som bara ljuder i samma register som gitarrerna.

Är det någon som har tips på någon overdrive/dist som låter åt det hållet, men inte har samma problem? Vi snackar pop/rock, inte för hårt metal-sound alltså.

Tack tack.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den här är sjukt bra om du vill ha en fet traktor overdrive. Har gjort många mixar med ett kompisband där bassisten använde en sånhär.

Pris på den hittar du här.

/E

Traktor-overdrive?

Boss gör ju bra grejor, och 830 kronor är ett bra pris. Ska ta och kolla in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite samma problem. Lirar själv med rätt så kraftigt fuzzad bas i vissa låtar och det blir bottenlöst. Jag ska låta vår egen trummis/elingenjör ta fram en custom-fuzz till mig som låter mig ställa frekvensområdet den ska fuzza i. Botten lämnas orörd och toppen formligen sprutar det härlig fuzz om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite samma problem. Lirar själv med rätt så kraftigt fuzzad bas i vissa låtar och det blir bottenlöst. Jag ska låta vår egen trummis/elingenjör ta fram en custom-fuzz till mig som låter mig ställa frekvensområdet den ska fuzza i. Botten lämnas orörd och toppen formligen sprutar det härlig fuzz om!

Även om jag inte vill ha tokfuzzad bas så är det väl något åt det hållet jag önskar att jag skulle ha också. Men jag nöjer mig definitivt med en vanlig overdrive, så länge den lämnar lite botten kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
Det är väl kanske overkill om du bara är ute efter overdrive - men jag är mycket nöjd med min Boss GT6B. Du får liksom litet mer i paketet också. Det går att göra väldigt mycket kul med den...

Håller med att GT-6B är underbar men som du säger lite dyr för att bara använda dess overdrive.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl kanske overkill om du bara är ute efter overdrive - men jag är mycket nöjd med min Boss GT6B. Du får liksom litet mer i paketet också. Det går att göra väldigt mycket kul med den...

Hehe, ja, det ser ut att vara lite overkill 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har kört mycket med fuzzad bas. hitills bästa är RAT-pedalen (har bara använt den lilla, vanliga). man får vara mycket försiktig med dist-knappen, ha den typ på ett. om du vill ha lyssningsexempel så lyssna på kim gorden i sonic youth. varm, frasig, elak bottendistortion. härligt. annars funkar gitarrpedalen boss tube screamer fint också.

Redigerat av TVage
Link to comment
Dela på andra sajter

annars funkar gitarrpedalen boss tube screamer fint också.

Jo, men den har jag kört med (se första inlägget) men tycker att den snor för mycket bas. Det är ganska precis tube screamer-ljudet jag är ute efter, men med mer botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, ska vara lite mer uppmärksam 😄

sen det finaste distade ljudet man kan få på bas är ju när det distar lite av sig självt...fast det ärt svårt att styra över!

I förstärkaren menar du? Isf har det ju väldigt mycket med vad man har för rigg att göra. Just nu spelar jag på en Music Man-topp, som styr över lite för lätt. Jag tycker om när det börjar krasa lite, men jag skulle gärna få ut lite mer volym innan det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...