Jump to content
Annons

Välja inspelningsprogram (sequencer)


lodger

Recommended Posts

Ableton live får man med till Pro Tools (åtminstone fick jag det då, liksom reason adapted o lite

pluggar)

Har inte använt Abelton själv, men det är säkert dunderbra ( folk säger så )

Det är väl Ableton Live lite man får med Pro Tools? En liten bundleversion som inte innehåller fullversionens alla funktioner.

Live är framförallt bra om man gör loopbaserad musik, även om det absolut inte är begränsat till enbart loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 109
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ett antal tips på program finns ovan. Alla har vi lite olika favoriter.

Du kan också kolla in Magix Music Studio 10 deLuxe. Det är i grund och botten samma program som Samplitude / Seqouia så det är bra kvalitet på det som finns där. Effekter och sånt är begränsade och midihantering finns inte alls i själva programmet.

http://site.magix.net/scandinavian/home/mu...eluxe/?version=

En finess med programmet är att det är relativt billigt (700:-) så du kan ha det att lära på för att senare gå vidare mer upplyst till något annat. Jag har det själv vid inspelning i konserlokaler, mixar hemma i Samplitude.

Det är för övrigt allmänt sett bra att ha mycket kunskaper om ord och termer och hur program i allmänhet fungerar. Demoversioner är ett sätt att nå dit. Ett annat är att det ofta följer med något program med ljudkorten man köper (kanske minsta versionen av Cubase eller så).

Antagligen kan man lära sig på i stort sett alla programmen. Efter ett tag upptäcker man att de funkar lite olika och finner sin egen favorit. Brukar tyvärr bli lite dyrt då, så det är en finess att lära först och handla sen.

Ett annat inte oävet alternativ för ljudinspelning är nTrack Studio.

http://www.ntrack.com/what_is.shtm

Det finns en utvärderingsversion som kan mycket om jag minns rätt. Upplåsning kostar om jag inte minns fel 75 dollar (cirka 600 kronor).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Logic 7. Körde innan cubase men gillade det inte alls lika mkt som Logic. Kräver förstås en Mac.

Och även om du kaske bara vill spela in gitarr och sång just nu så kanske du vill andvända mjukvaru instrument senare, och det föjer med en del schyssta i Logic.

Tänkte bara säga det... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Noumenon (oregistrerad)

Nu råder det beslutsångest här! 😱 Jag har sedan länge kört Cubase SX när jag hade PC. Nu har jag dock dumpat min PC till fördel för min nya G5a. I skolan så körde vi logic och det var väl inte direkt trivsamt, men nu i helgen var jag över till en kompis som har logic 7 på sin mac och det var riktigt kul att arbeta i detta program. För tillfället så kör jag med Digital Performer 4.61.

Nu till kakan (?), vad skall man välja? Skall köpa den nyaste versionen av ngn av de ovan nämda, men vilken? Jag gillar alla tre lika mkt. :S

-Mattias

PS. Kanske var fel forum att posta detta i, men jag hittade inget bättre. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu råder det beslutsångest här! 😄 Jag har sedan länge kört Cubase SX när jag hade PC. Nu har jag dock dumpat min PC till fördel för min nya G5a. I skolan så körde vi logic och det var väl inte direkt trivsamt, men nu i helgen var jag över till en kompis som har logic 7 på sin mac och det var riktigt kul att arbeta i detta program. För tillfället så kör jag med Digital Performer 4.61.

Nu till kakan (?), vad skall man välja? Skall köpa den nyaste versionen av ngn av de ovan nämda, men vilken? Jag gillar alla tre lika mkt. :S

-Mattias

PS. Kanske var fel forum att posta detta i, men jag hittade inget bättre. DS.

Om jag körde Mac så skulle det helt klart bli Digital Preformer 5 före Logic. Brollan har kört DP sedan begynnelsen. 5´an är ny. Kolla den nya releasen på:

http://www.motu.com/products/software/dp/features50/

Föresten ska Studio blaskan inte ta en recension på DP 5 ? En klar konkurent

i Cubase/Logic/ProTools/Reason gettot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Jopps. det är mkt därför frågan har dykt upp ang. vad jag skall köra 😏 DP är skönt och bra, men inte vidare snyggt hehe. Logic och DP har en klar fördel mot cubase, sin hantering av taktarter. Det är hopplöst för min del att inte kunna se samt ändra/flytta taktart i arrangeringsfönstret

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Nej, det är väl mest trumprogramering och ibland lite små syntslingor. Men jag gör aldrig detta i ren notform.

Kom på en annan sak. I DP kan jag välja hur metronomen skall klicka för varje taktartsändring jag slänger in. I logic så går det mig veteligen inte att få till det, men å andra sidan har jag inte ens lyckats att få logic att klicka som 8/8 ist. för 4/4 😕

Hur är triolhanteringen i Logic? Det är en sak som är knökig i DP. Går att få nätet att vara i trioler, men inte i trumprogrameringen, bara när man editerar där man ser en "piano roll" (namn?). Sedan vill jag kunna få en metronom att klickar 8-dels trioler i 4/4, fast det kankse inte ngn kan. Nej, jag skall ögna igenom lite manualer när jag är piggare. För trött i skallen för tillfället! 😕

Cheerios.

-Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Inte påstått det. Men att har jag en 4/4, en 6/8, en 7/4 så kan jag i DP välja hur metronomen skall ljuda i varje taktart. Det verkar inte finnas i Logic. Samt, metronomen i Logic verkar allmänt mystisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte påstått det. Men att har jag en 4/4, en 6/8, en 7/4 så kan jag i DP välja hur metronomen skall ljuda i varje taktart. Det verkar inte finnas i Logic. Samt, metronomen i Logic verkar allmänt mystisk.

Vadå mystisk, och taktarterna är lätt som en plätt att ändra mitt i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Vad förstår du inte? Jag talar om _metronomen_. Att få metronomen att klicka precis hur jag vill (4-delar, 8-delar, 16-delar) i olika taktarter. Vet hur enkelt det är att lägga in ett taktartsbyte, inte det jag snackar om.

Det jag menade med mystiskt vad helt enkelt det att jag inte hittat hur man ställer in så metronomen klickar i t.ex. 16-delar. Eller hur man väljer en ljudfil som metronomklick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad förstår du inte? Jag talar om _metronomen_. Att få metronomen att klicka precis hur jag vill (4-delar, 8-delar, 16-delar) i olika taktarter. Vet hur enkelt det är att lägga in ett taktartsbyte, inte det jag snackar om.

Det jag menade med mystiskt vad helt enkelt det att jag inte hittat hur man ställer in så metronomen klickar i t.ex. 16-delar. Eller hur man väljer en ljudfil som metronomklick.

Metronomen följer taktarten så om du ändra den så följer metronomen automatiskt det, vill du ändra var den ska markera och med vilka toner så går du in i file-->song settings-->metronome och fixar det så du vill ha det. Vill du ha andra ljud på klicken så går du till metronomens kanalstrip och byter ut KlopfGeis (som är metronomens ljud) som input till valfritt mjukvaruinstrument. Tar mindre än en minut alltsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Jo, men om jag vill att i en viss takt skall den klicka 16-delar, medans de andra takter skall den klicka 8-delar. Går det i logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Noumenon (oregistrerad)

Jao precis.

Fast å andra sidan så bör man ju välja ett program som har de funktioner man vill ha och "behöver", utseende är ändå sekundärt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men om jag vill att i en viss takt skall den klicka 16-delar, medans de andra takter skall den klicka 8-delar. Går det i logic?

Ingen aning faktiskt.

Jag brukar aldrig använda metronomen utan gör en egen snabbt med något bekvämt ljud/beat så kan jag välja när och hur den ska spela..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men om jag vill att i en viss takt skall den klicka 16-delar, medans de andra takter skall den klicka 8-delar. Går det i logic?

Ingen aning faktiskt.

Jag brukar aldrig använda metronomen utan gör en egen snabbt med något bekvämt ljud/beat så kan jag välja när och hur den ska spela..

precis, tar ju ingen tid alls att göra en egen metronom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...