Jump to content
Annons

Välja inspelningsprogram (sequencer)


lodger

Recommended Posts

om man är ute efter bästa ljudkvalitet när man ska köpa ett Inspelningsprogram så spelar det ingen roll om man väljer Cubase,Sonar eller Logic det är lika bra på alla tre, det är andra aspekter som avgör vilket man ska välja.

stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 109
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 9 månader senare...
Steffeboy (oregistrerad)

Hjälp!!!!

Skall nu inhandla ett inspelningsprogram, vad skall jag ha?

Tittat runt lite men inte kunnat bestämma mig så snälla hjälp mig.

Vad skall jag ha det till:

Spela in trummor från trummaskin, lägga till gitarr och sång.

Lättanvänt?

Yeeeeeeeeeeees, inget svårt program här inte.

Ge mig ett förslag på ett enkelt program som man inte behöver vara någon Max Martin eller Bill Gates för att använda!

Tack

Steffeboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har sina favoritprogram. Rekommenderar dig nästan att besöka de olika tillverkarnas websidor för att utprova demoversioner.

Vill du kunna programmera trummor och använda synthar parallellt med ditt gitarrspel och sång så säger nog de flesta Steinberg (Cubase, Nuendo) i någon form. Prioriterar du editerningsmöjligheter och att importera "färdiga" trumloopar etc så är nog Magix rätt val. De har ett flertal olika program (både för nybörjare och mer professinell användning) där Samplitude är top of the line. Dra hem några demoversioner och känn på dem. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan Cakewalks line-up kanske va nåt? Guitar Tracks Pro verkar va anpassat för personer med ungefär dina behov, till en billig peng.

Bör sedan finnas möjlighet att byta upp sig till Sonar, som i mångas ögon är minst lika bra som Cubase...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har sina favoritprogram. Rekommenderar dig nästan att besöka de olika tillverkarnas websidor för att utprova demoversioner.

Så sant.

Jag vet att när du testat kommer du att välja programmet där du känner minst behov av en manual 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att när du testat kommer du att välja programmet där du känner minst behov av en manual  😄

Ha! Jag vet när jag började för några år sedan och körde fast återkom en förkortning ideligen. Det dröjde åtskilliga veckor innan jag fattade innebörden. 😄

Förkortningen? -RFM (read that fuckin' manual)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie Tracktion är ju både bra, billigt och lättanvänt. Det är synd att du missade deras promo de hade i december då de gav bort det gratis. Men det kostar hur som helst bara några hundralappar och det är ett underbart verktyg för att skissa låtar och spela in demos. Jag övergav Samplitude (efter 8 års användning) när jag hittade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Som det ser ut idag använder de flesta större studios i Sverige Macintosh, Digidesign hårdvara och Logic eller Pro Tools som mjukvara. - Det är min uppfattning i.a.f.

Kommer det fortsätta på detta sätt eller kommer vi få se en förändring?

Nu kommer PC allt mer och Logic finns bara för Mac. Kommer Cubase bli Stort i proffsvärlden?

Jag jobbar på en skola (med Mac) och vi ska nu börja satsa på något av ovanstående...Frågan är bara vad... Man vill ju att eleverna ska lära sig det man får mest användning av...

Har ni några funderingar???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med Dig vad gäller programmen, sen är det nog mycket en fråga om gammal vana. Jag uppfattar alla tre programmen som mycket kompetenta. Kolla dock in senaste Logic Pro 7. Ihop med en G5 åstadkommer det saker som de andra har att svara upp mot.

I takt med att det dykt upp PC:s dedikerade för ljudprogram ser jag fler och fler PC:s på professionell och semi-professionell nivå.

Bara mina intryck, men ändå....

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en renodlad amatör så kan jag inte låta bli att framhålla Pro Tools.

Dom som är mer insatta och i behov av en massa avancerade funktioner och framför allt en massa midirelaterade funktioner kanske inte håller med (även om Pro Tools har blivit bättre på Midi vad jag har förstått). Men om det bara handlar om basal inspelningstekning och enkel mixning och mastring så vill man ju ha ett så stabilt program som möjligt. Och är det nåt Pro Tools är känt för så är det ju stabilitet (förutsatt att man håller sig till specifikationerna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Logic under större delen av min "karriär" i branschen och har alltid tyckt det varit helt suveränt. Eftersom jag sitter med PC så kan jag ju inte köpa dom nya versionerna.

Ni kunde för en tid sedan läsa mitt inlägg om att jag begravde mitt kära Logic för att gå över till Cubase SX2. Jag kan säga att jag har bytt tillbaka till Logic, jag vet att jag inte borde det men jag har så otroligt svårt att lära mig gränsnittet i Cubase......jag har jobbat en del i Protools också och det tilltalar mig mer än Cubase.

Så mitt val blir Logic och PT. (fast Cubase är säkert lika bra).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer Cubase bli Stort i proffsvärlden?

Det är jobbigt att byta program när man är inkörd på ett.

Se bara Fredsters inlägg ovan.

Därför tror jag Digidesign och Apple kommer behålla sina

marknadsandelar så länge inget av företagen gör bort sig rejält.

PS. Lösningen för dig, Fredster: Kom över till Mac-världen. Det är grönare på vår sida... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer PC allt mer och Logic finns bara för Mac. Kommer Cubase bli Stort i proffsvärlden?

Cubase har stor spridning, märks ju inte minst här på forumet. Men allting är ju beroende på vad man vill programmen ska göra och ens personliga arbetssätt. Alla program gör ju inte heller allting lika bra eller lätt, det är bara att inse. Så utbudet kommer säkerligen att förbli stort om inte större på PC-sidan. Samplitude är ju ett av programmen som jag tror kommer att bli vanligare i PC-studios där prioritet ligger på inspelning av analoga ljudkällor. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer PC allt mer och Logic finns bara för Mac. Kommer Cubase bli Stort i proffsvärlden?  Jag jobbar på en skola (med Mac) och

vi ska nu börja satsa på något av ovanstående...

- Jag kör Cubase och på din fråga är svaret Logic, logic, logic! I Cubase följer ingenting med, rättare sagt det som följer med är så dåligt att det inte går att använda!

Reverb A som fram tills någon månad sedan i åratal varit Cubase bästa reverb är en av marknandens sämsta, inklusive alla VST-reverb som går att ladda hem gratis

ifrån internet medan Logics Space Designer som ändå hängt med ett tag, låter jättebra och är användarvänlig samt resurssnål! Ett annat exempel är Logics sampler

exs24 som äe helt okej och följer med utan extra kostnad, i Cubase... ingen sampler så det är bara att köpa till för 2-6000 kr! Sedan är väldigt mycket i programmen

väldigt likartat så ifall man nu lagt ned dagar och nätter på Logic i eran skola kan man på relativt kort tid lära sig Cubase upp till motsvarande nivå och tvärtom!

Sedan ifall du har hand om en utbildning finns det även ett program som heter Garage Band som är som ett Logic Light och de medföljer när man köper en Mini Mac

med pris ifrån 4000-nånting kr!

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

- Jag kör Cubase och på din fråga är svaret Logic, logic, logic! I Cubase följer ingenting med, rättare sagt det som följer med är så dåligt att det inte går att använda!

Reverb A som fram tills någon månad sedan i åratal varit Cubase bästa reverb är en av marknandens sämsta, inklusive alla VST-reverb som går att ladda hem gratis

ifrån internet medan Logics Space Designer som ändå hängt med ett tag låter jättebra, är användarvänlig samt resurssnål! Annat exempel är Logics helt okej sampler

exs24 som följer med utan extra kostnad, i Cubase... ingen sampler, köp till för 2-6000 kr! Sedan är väldigt mycket i programmen väldigt likartat så ifall man lagt ned

1000 timmar på Logic så kan man lära sig Cubase till samma nivå på 10 timmar, och tvärtom... nästan säg 50 timmar för att vara på den säkra sidan!

Förespråkar absolut inget av alternativen, men en större studio skiter förmodligen fullständigt vilken programvara som bundlas med programmet eftersom de aldrig kommer använda dem iaf.

För en som håller på att starta upp en studio och har ganska tight budget så är nog Logic ett lysande alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förespråkar absolut inget av alternativen, men en större studio skiter förmodligen fullständigt vilken programvara som bundlas med programmet eftersom de aldrig kommer använda dem iaf.

För en som håller på att starta upp en studio och har ganska tight budget så är nog Logic ett lysande alternativ.

Jo, Håller med!

Men helt fel är det ändå inte med lite shyssta grejer som ingår! Det kan vara smidigt, släng på några Space Designers när 960L / M6000 är upptagna och deras kvalitet i.a.f.

inte var nödvändig på synthen, eller kanske praktiskt - exempelvis man använder aldrig samplers men så en enda gång skulle det ha behövts, öppna då bara upp en exs24!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså fråga nummer ett är ju vad det går ut på?

Om det handlar om att rekrytera studenter så måste ni bara ha ett ProTools system. Det är det enda folk hört talas om. Själv tycker jag väl att ProTools LE liksom inte räknas, TDM skall det väl vara, men det spelar kanske mindre och mindre roll numer.

Om det handlar om att "sälja" de färdiga studenterna beror det väl på vem som skall köpa dem och till vad. Ska jag överdriva lite så är det kanske kaffekokare och dammsugare ni skall satsa på då, det är väl ungefär de uppgifter som blir kvar till alla de hundratals som går på ljudutbildningar nu. Inte enbart skämt, men jag tror inte man räknar med att nybakade studenter skall vara wiz-kids på just det program som studion råkar ha. Det får man nog bitvis lära sig på plats och på egen tid.

När det gäller PC eller Mac så finns ju bägge grejorna ute på marknaden, så jag är övertygad om att det är en fördel att studenterna tvingas lära sig bägge delarna.

Men åter till vad det skall bli av studenterna. Är det så att det är en tydlig hantverksutbildning, där hantverket handlar om att klara en viss sorts programvara så ser det ut på ett sätt. Om det i stället är tänkt som en bredare utbildning där man skall lära sig principer och arbetssätt i en massa olika verktyg ser det ut på ett annat sätt. Det kanske är så att skolan borde ha en av varje sort av programmen, och tvinga studenterna att göra minst ett större projekt i varje miljö.

För övrigt borde alla lära sig att spela trombon också.

Nå, några lösa tankar.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...