Jump to content
Annons

Välja inspelningsprogram (sequencer)


lodger

Recommended Posts

Jag tackar för kloka inlägg... Jag håller helt med den käre blåsaren... Musikprogrammen ska vara ett medel för att nå målet - göra musik - och vilket program man väljer har nog inte så stor betydelse i slutändan.

Som ni skriver ska vi förstås ha några licenser från flera tillverkare så elever ska kunna göra projekt i olika miljöer, - Men det blir dyrt om man skulle ha flera olika program per dator...så...

Jag sitter här och funderar... Eftersom så många har pc hemma kanske man skulle satsa på Cubase för att ge möjligheten för elever att jobba hemma...

Ja man kan grubbla ihjäl sig.

Vi ska snart ha möte och bestämma oss...Se om vi kan enas...Det känns nästan religiöst för vissa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 109
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej!

Det finns ju billiga alternativ! SX 3 kostar +7000kr medan Cubase SE under 1000 kr och skillnaderna är inte direkt enorma och så länge man inte kör

mer än 48 audiospår, 240st VST-effekter och 16st VST-instrument så hänger ju SE-versionen med, skol-licencer blir än billigare, ned till 1/3 av priset(?)

MBox är billig den med, 4000kr inkl ProTools LE + lite annat godis!

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade grava problem med att få ut mina elever på praktik (APU) för några år sedan. Möttes jämnt av misstroende när jag berättade vad eleverna kunde. De tyckte kunskaperna i sig var bra men att det faktum att jag inte hade vad branschen kallade för "proffsigt ljudprogram i proffsiga maskiner" gjorde att de nästan alltid tackade nej.

Har sedan tre år PTLE med 4 m-box och två Digi 001 och Mac G4-datorer. Får ut i stort sett alla elever på bra platser. 13 st åk 2-elever är precis inkomna efter en fem veckor lång praktik och de är jättenöjda. Kan dessa elever mer ljud än eleverna kunde för tre år sedan? Nej! Ändå är skillnaden enorm vad gäller att skaffa platser till dem. Och vad eleverna lär sig! När de kommer tillbaks så har de massor med tricks och tips att dela med sig av både vad gäller att jobba i inspelningsprogram och generellt ljudarbete. Bara detta gjorde ju hela den hyfsat dyra investeringen motiverad. De elever som har fått jobba med de större PT-systemen har känt igen sig och kunnat komma igång fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller med wonderboy, vet inte hur det ser ut i alla proffs-studios men så länge dom kör Pro Tools så satsa på Pro Tools LE, som är i stort sett identiskt, vad

som skiljer är ju att riktiga Pro Tools kör med Digidesigns dyra externa ljudkort med multipla in/ut samt med varierande mängd dedikerade DSP-hårdvarukort

som ger extra processorkraft, som TC-PowerCore eller UAD ungefär men att annars så är PT resp PT LE väldigt lika... eller har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade nog inte bara PT. Ser nu mer och mer av Logic Pro 7 också. Att Q-base inte finns alt "finns, men bara för syns skull" kan man nog bortse ifrån. Mitt intryck är att, av någon anledning, köpte "proffsen" Mac-datorer med PT-hårdvara. Sen gjorde Logic sitt intåg och en hel del kör ju idag gärna Logic på PT:s hårdvara. Jag har också noterat en viss ökning av PC på de platser jag har förmånen att få besöka då och då, men då handlar det om PC:s dedikerade för musik och de har inte varit ett dugg billigare än Mac.

Jag själv är övertygad om att man kan jobba, med gott resultat, i Mac/PC och Logic, PT eller Q-base och nå finfina resultat samt att det fungerar stabilt. Proffsen är inte mer än människor de också. Jag upplever att många gärna fortsätter att utveckla det system de har än att byta över till något helt nytt. Även de har svårt att lära sig nya saker ibland.

Mitt val av utrustning tog helt och hållet hänsyn till att "smöra" för dem som jag ville skulle ta emot mina elever. Idag är jag väldigt sugen på Logic Pro 7. Den jobbar mot dubbla processorer vilket mina macar har, innehåller en komplett samling pluggar och mjukvaruinstrument av hög kvalitet och funkar lysande även vad gäller masteringbiten. Jag har skrivit det i tidigare inlägg men tar det igen: Kolla upp Logic Pro 7! För under 10 lakan får Du en totallösning som PT, Q-B och alla andra har att svara upp mot. Skit i att det bara funkar på mac, titta på funktionen istället. Jag tror inte heller proffsen blir missnöjda när de hör att eleverna jobbar i denna miljö. Skall bli spännande att se vad Digidesign och Yamaha kommer att göra för att möta upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

får man då fråga om Cakewalk sonar är helt uträknat?? kommer det försvinna?? Har fått för mig att det är rätt stort...?

Får jag verkligen hoppas att det inte gör 😄

Använder Sonar och SoundForge och de funkar mycket bra för mina behov. Nu har jag iofs bara en liten hemmastudio med midikeyboard och mjukvaru-synthar, men ändå.

Annars är det nog så att har man väl lärt sig ett av programmen håller man sig till det framgent.....det är ganska svettigt är sätta sig in i dem ordentligt, Jag har hållt på ett halvår med Sonar och har inte fattat hälften av funktionerna än 😉 ....fast det är ju jag de....... 🙂

Leif

Redigerat av Alderman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har ju jag ej ens hjälpligt testat ens hälften av alla de stora sequenser-programmen (om något? 😉) men misstänker ändå dom alla vara väldigt lika!

I Studio #4´s genomgång av PT´s Beat Detective kan man ju redan på det minimala bilderna se att PT lånat (snott) allt utav Recycle rakt av!

Kan man då Recycle sedan tidigare blir det antagligen busenkelt att "lära sig" Beat Detective!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag har en massa pryttlar runt om mig.. Få se nu.. På vänster sida har jag 2 skärmar och tangentbord till en Mac G5 utrustade med senaste Logic 7 samt protools (fanken vet vilket verisonnummer.. men senaste säkert). På höger sida står en dubbelproccessorburk med XP och Cubase SX3. Hmm.. Så här tycker jag.. Logic är som sagt riktigt komplett då den installeras.. Man behöver inget mera.. Cubase å andra sidan kan behöver kompleteras med liter extra-atrialjer och VST och VSTI etc.. Förövrigt kör jag Reason 3.0 på den också.

Ur ren kreativ synpunkt föredrar jag Cubase.. Det är snabbjobbat och leverear en ide snabbt.. Å andra sidan föredrar jag Logic för att det kan skräddarsys så bra.. Jag använde förlagan till Logic redan på atari 1024 tiden..(1993) Tror den hette Notator då.. Och redan då var styrkan att man kunde skräddarsy den så att den funkade som jag ville..

Kontentan.. Cubase är det kreativa valet. Logic är det snabbjobbade valet.

Slutprodukten är den samma 😉

ProoTools.. Hmm... Tja.. Bra för editering och inspelning på många kanaler.. Säkert bra för det som saknar den analoga multikanalbandaren.. Jag gillar den inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

ProoTools.. Hmm... Tja.. Bra för editering och inspelning på många kanaler.. Säkert bra för det som saknar den analoga multikanalbandaren.. Jag gillar den inte..

- Hmmmen jag som alltid utgått ifrån att alla effekt-pluginsen är tokgrymma, har VST gått ikapp mån tro?

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har ju jag ej ens hjälpligt testat ens hälften av alla de stora sequenser-programmen (om något? :rolleyes:) men misstänker ändå dom alla vara väldigt lika!

I Studio #4´s genomgång av PT´s Beat Detective kan man ju redan på det minimala bilderna se att PT lånat (snott) allt utav Recycle rakt av!

Kan man då Recycle sedan tidigare blir det antagligen busenkelt att "lära sig" Beat Detective!

Mvh Peder

Nej, Peder, de är inte lika! I det mest grundläggande kanske men i praktiken, nej. Det är bara att titta i detta forum så förstår Du säkert. Det är ganska många som tappar sugen rätt fort när de skall försöka byta system. Får man hjälp av någon som kan visa en, fine, annars uppfattar jag det som att många tycker det är besvärligt. "Olika sätt att göra samma sak".

Beat Detective har funnits i många år för Protools men då för de större, dyrare systemen. Vi i budgetklassen har tjatat om det och slutligen fått det till LE-versionen. Beat Detective är klassisk inom trumredigering på proffsnivå och används på skivor som både Du och jag lyssnar på sen flera år tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag har en massa pryttlar runt om mig.. Få se nu.. På vänster sida har jag 2 skärmar och tangentbord till en Mac G5 utrustade med senaste Logic 7 samt protools (fanken vet vilket verisonnummer.. men senaste säkert). På höger sida står en dubbelproccessorburk med XP och Cubase SX3. Hmm.. Så här tycker jag.. Logic är som sagt riktigt komplett då den installeras.. Man behöver inget mera.. Cubase å andra sidan kan behöver kompleteras med liter extra-atrialjer och VST och VSTI etc.. Förövrigt kör jag Reason 3.0 på den också.

Ur ren kreativ synpunkt föredrar jag Cubase.. Det är snabbjobbat och leverear en ide snabbt.. Å andra sidan föredrar jag Logic för att det kan skräddarsys så bra.. Jag använde förlagan till Logic redan på atari 1024 tiden..(1993) Tror den hette Notator då.. Och redan då var styrkan att man kunde skräddarsy den så att den funkade som jag ville..

Kontentan.. Cubase är det kreativa valet. Logic är det snabbjobbade valet.

Slutprodukten är den samma :rolleyes:

ProoTools.. Hmm... Tja.. Bra för editering och inspelning på många kanaler.. Säkert bra för det som saknar den analoga multikanalbandaren.. Jag gillar den inte..

Hej Hegobald!

Kul inlägg! Vilket är det mest snabbjobbade? Ena stunden är det Q-base och i nästa Logic, konstigt.

"Protools säkert bra om man saknar rullbandaren"? Du gillar den inte? Kan Du utveckla resonemanget? Hur kan det komma sig att Du inte ens vet vilken version Du sitter på? Vilken hårdvara har Du till? Vad är det med PT som påminner Dig om rullbandare?

Link to comment
Dela på andra sajter

  Beat Detective är klassisk inom trumredigering på proffsnivå och används på skivor som både du och Jag lyssnar på sen flera år tillbaka.

- Liksom Recycle, frågan är väl snarast... vem var först med hela konceptet :rolleyes:?

Lilla Propellerhead i Sverige (utan advokat-armé) eller STora Digidesign i USA (med advokat-armé)!

Tycker gott dom kunde köpt rättigheterna av Propellerhed i stället för att sno eller... dom kanske har köpt det men kallar det Beat Detective istället?

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är snabbjobbat och leverear en ide snabbt. Logic är det snabbjobbade valet.

Kul inlägg! Vilket är det mest snabbjobbade? Ena stunden är det Q-base och i nästa Logic, konstigt.

Ingenting är konstigt! Cubase levererar en ide snabbt medan Logic levererar färdig produkt snabbt - så för att besvara din fråga,

båda är snabbjobbade men på olika saker. (enligt hegoblad v.s!)

Vad är det med PT som påminner Dig om rullbandare?

- Att man kan spela in och spela upp ljud!

Är det något mer Du vill veta?

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något mer Du vill veta?

Jag vill Peder. Jag vill veta hur du resonerar:

- Jag kör Cubase och på din fråga är svaret Logic, logic, logic! I Cubase följer ingenting med, rättare sagt det som följer med är så dåligt att det inte går att använda!
Bra inlägg av trombonisten så jo kanske faktiskt både Logic och Cubase vore det allra bästa!
Det finns ju billiga alternativ! [...] MBox är billig den med, 4000kr inkl ProTools LE + lite annat godis!
Håller med wonderboy, vet inte hur det ser ut i alla proffs-studios men så länge dom kör Pro Tools så satsa på Pro Tools LE, som är i stort sett identiskt
Nu har ju jag ej ens hjälpligt testat ens hälften av alla de stora sequenser-programmen (om något? ) men misstänker ändå dom alla vara väldigt lika!
Link to comment
Dela på andra sajter

joachime: Peder har svarat på din fråga till mig.. På det sätt jag skulle svara också. 😄

Varför jag liknar ProTools med en rullbandare. Jo därför att PT gör ungefär samma jobb som en rullbandare.. Man spelar in och man spelar upp. Så upplever jag också. PT används mest för ljudlägning av video här, vilket är det huvudsakliga som görs på den datorn också. Version 6.4 verkar det föresten vara för övrigt.'

Cubase är mitt kreativa val som sagt.. Det finns många pluggar, det är kul att tviddla runt och testa saker.

Logic är min stabila partner. Den kan jag lita på det går fort att jobba med den. Fast inte lika busig och kreativ som Cubase.

Sen så leker jag med en massa andra program också.. Använder Wavlab mycket för att restaurera ljud och musik. Och faktum är att man kan ju spela in med wavlab också.. Men då är det verkligen som en rullbandare 🙂

Urprungsfrågan i denna tråd var dock vilken plattform som "proffsen" helst kommer att använda i framtiden.

Precis som hillebard också funder så tror jag också att det kommer att forstätta at vara.. PT och Logic i studion ett tag till... Cubase kommer nog att forstätta vara lite av hobbyisternas program. Nuendo däremot kanske ta upp rollen att utmana PT i framtiden. Vi står ju inför ett regimskifte i ljudvärlden snart.. DTS och SACD kommer med stor sannorlikhet att slå igenom. Då måste studiorna anpassa sig till att kunna spela in detta format också.

Jag tror att SACD och suroundmixad musik kommer att slå igenom av 2 anledningar.

#1. Snart alla har en hembioanläggning

#2. SACD och surroundljud funkar inte med MP3 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Logic under större delen av min "karriär" i branschen och har alltid tyckt det varit helt suveränt. Eftersom jag sitter med PC så kan jag ju inte köpa dom nya versionerna.

Ni kunde för en tid sedan läsa mitt inlägg om att jag begravde mitt kära Logic för att gå över till Cubase SX2. Jag kan säga att jag har bytt tillbaka till Logic, jag vet att jag inte borde det men jag har så otroligt svårt att lära mig gränsnittet i Cubase......jag har jobbat en del i Protools också och det tilltalar mig mer än Cubase.

Så mitt val blir Logic och PT. (fast Cubase är säkert lika bra).

Jag visste nästan att du skulle överge Cubase.

Tycker det är helt omöjligt att bli kompis med cubase efter att enbart ha kört logic tidigare. Det är inte speciellt svårt att begripa sig på funktionerna men det är ju så otroligt osmidigt så man blir helt vansinnig och inte får ett skit gjort.

Tog mig en titt på PT och gillade nästan direkt. Suveränt om man ska spela in band och inte mecka för mycket med VSTi och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

joachime: Peder har svarat på din fråga till mig.. På det sätt jag skulle svara också. 🙂

Det var inte jag som ställde frågan om rullbandare utan wonderboy.

Jag försökte bara återknyta till vad som verkar vara den ursprungliga frågan. Jag undrar helt enkelt vad Peder försöker säga med sina inlägg.

Appropå surround. Jag tror inte det räcker med att konsumenter har utrustningen hemma. Det är ett helt nytt sätt att lyssna på musik. Ju mer du utnyttjar möjligheterna i ett surroundsystem, desto mer tvingar man lyssnaren att sitta still i 'the sweet spot' för att inte gå miste om upplevelsen.

Personligen tycker jag stereoljud är tillräckligt problematiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej joachime!

Jag hade inte läst ursprungsfrågan tillräckligt noggrant så för mig blev tråden en ny tråd hela tiden!

Jag skulle vilja köra Logic på en Mac men har inte råd (min PC har jag fått)!

"hegobald" tycker att Cubase är snabbt för skisser medan Logic går snabbast fram till färdig produktion!

På en utbildning (Nu en 3:e och ytterligare helt avskild fråga, för mig) som siktar mot studios och ifall alla dessa studios kör

Pro Tools tror jag att PT är bästa valet men att inte kunna Cubase/Logic alls kanske blir handikappande? Så Cubase SE + Logic

+ PT vore bästa alternativet!(?) - för återigen just denna utbildning, inte mig personligen!

När frågorna man upplever sig få förändras så förändras även dom svar man ger! Trodde först joachime citerat mig ifrån en massa

olika trådar och satt ihop ett motsägelsefullt citat-kollage men allt var ifrån denna enda tråd, ojoj nej Acid Pro på Amiga är bäst, nej

vänta Ensoniq Paris på Atari är klart bäst!

Mvh Peder

He he, måste bara säga att den där Peder verkar ju klart förvirrad - vänligen Rickard!

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej joachime!

Ju mer du utnyttjar möjligheterna i ett surroundsystem, desto mer tvingar man lyssnaren att sitta still i 'the sweet spot' för att inte gå miste om upplevelsen.

- Dom flesta multikanals-användare har nog ingen egentlig "sweetspot" då detta samtidigt ställer höga krav på vitt skilda ting som ex:

På utrustning, som exempelvis att högtalarna är tillräckligt bra byggda ("att dess högtalarelement är väl matchade, o.s.v.)

På lyssningsrummet, som exempelvis att det ens går att ställa alla 6 (7,8,9...) högtalana på precisa avstånd till "sweetspot"

På användaren, att han(/hon) kan och orkar mäta avstånd och kalibrera, e.t.c! Är dock i och för sig coolt med många högtalare 😉!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

#2. SACD och surroundljud funkar inte med MP3 😉

Nu sticker jag utanför tråden.. sorry.. 🙂

Jag lyssnade på Surround på AES mässan för drygt ett år sedan.. ok det var tydligen bara i beta då men på gång lär de va i alla fall..

URL

Link to comment
Dela på andra sajter

#2. SACD och surroundljud funkar inte med MP3 :rolleyes:

Nu sticker jag utanför tråden.. sorry.. 🙂

Jag lyssnade på Surround på AES mässan för drygt ett år sedan.. ok det var tydligen bara i beta då men på gång lär de va i alla fall..

URL

Å fanken.. Sorry det visste jag inte.. Men nu vet jag i alla fall 🙂 Tack för infon !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

det som dominerar är ju protools på mac i inspelningsbranschen. detta då det gäller att snabbt och smidigt spela in och mixa med bra ljudkvalitet.

när det gäller komposition via midi och vsti's är det kanske oftast logic som dominerar eftersom det är kompatibelt med Digi-hårdvara.

jag jobbar gärna i logic, men logic finns bara för mac. och macar är dyrare än pc-datorer. och inte på något sätt bättre. därför jobbar jag i cubase på min pc. det fungerar jättebra. cubase är minst lika bra och användarvänligt som logic. det gäller bara att hitta rätt arbetsmetod för det verktyg man av praktiska skäl väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac är väl egentligen inte dyrare? Om man gämför G5:or med de billigaste delle-datorerna så är ju mac dyrare men man får ju inte samma sak för pengarna i det fallet. Blir som att jämföra Epiphone med Gibson rakt av, orättvist.

Gämför man däremot en bra G5:a med t ex Frosts musikdatorer så är Frost nästan dyrare eller åtminstone lika dyr. Så mac är faktiskt inte dyrare än motsvarande pc.

Skitsamma det var inte det tråden handlade om så strunt i mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag ska troligtvis inte använda några mjukvaruinstrument utan letar efter ett program för att spela in från mikrofoner (sång och instrument). Sedan ska jag klippa och klistra och mixa men många program verkar krångliga när man ska flytta om i det man spelat in. Det ska också gå att ta flera omtagningar på ett bra sätt.

Pluggar och effekter ska också hanteras på ett bra sätt.

Sett "Cubase 2" men fattade inte hur man ändrar i det inspelade. Har dock inte alls satt mig in i programmet.

Jag har kollat på "Tracktion 2", och jag gillar hur det ser ut, men är inte säker på hur det fungerar att spela in på, med omtagningar och att efteråt klippa och klistra i det man spelat in.

Man kanske måste köpa nåt i stil med "Pro Tools".

Kan "Pro Tools M-Powered" vara något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat in Ableton Live? Det skulle nog kunna vara något om du snackar om att lätt kunna flytta omkring inspelade saker. Ta en titt, och ladda hem demon på Ableton. Den har visserligen ingen inbyggd ljudredigerare, utan man får använda en extern.

Annars är ju Cubase alltid ett säkert kort. Många använder det och för de flesta fungerar det väldigt bra.

Pro Tools får någon annan utan så starka känslor knutna till det uttala sig om ( alltså inte Wonderboy ) 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses mannen.. Har du verkligen tittat på Tracktion 2 och tyckt att det sett illa ut???.

Men testa Audacity då.. Ett gratisprogram som även kan hantera VST effekter etc..

Annars så skulle jag ju ha rekomenderat Tracktion 2 till just dig.. enklare än så kan det inte bli knappt..

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tools kan visst vara något..

Du kan ju ladda ner PT free från digidesign hemsida gratis för att få en feeling

för programmet (många verklar dock tycka att PT Free inte ger en rättvisande bild av programmet.)

Ableton live får man med till Pro Tools (åtminstone fick jag det då, liksom reason adapted o lite

pluggar)

Har inte använt Abelton själv, men det är säkert dunderbra ( folk säger så )

Jag spelar nästan bara in "riktiga" instrument ett eller två i taget med en Mbox, och det är himla

smidigt att redigera, snabbt lägga upp nya tagningar samt addera effekter.

När ljudfilen väl är i Pro Tools (som region) är den väldigt enkel att klippa och editera i.

Trodde själv det skulle vara mycket svårare, men blev glatt överraskad av att resultatet blev så bra.

Det finns säkert en mängd andra program som är lika bra (eller bättre) men min erfarenhet är att

PT lämpar sig "kungligt" för att hantera det du beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat på "Tracktion 2", och jag gillar hur det ser ut, men är inte säker på hur det fungerar att spela in på, med omtagningar och att efteråt klippa och klistra i det man spelat in.

Jösses mannen.. Har du verkligen tittat på Tracktion 2 och tyckt att det sett illa ut???.

Lite svårt med bokstäverna så här på kvällskvisten? 😉

Kan varmt rekommendera ProTools det är väldigt lättbegripligt och lättjobbat. Men vad du gör så köp inte en Mbox, eller annat USB interface. Finns bättre alternativ..

ProTools M-powered kanske kan va nåt men då får man inget program med hårdvaran som med vanliga ProTools...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses mannen.. Har du verkligen tittat på Tracktion 2 och tyckt att det sett illa ut???.

Men testa Audacity då.. Ett gratisprogram som även kan hantera VST effekter etc..

Annars så skulle jag ju ha rekomenderat Tracktion 2 till just dig.. enklare än så kan det inte bli knappt..

:rolleyes:

Jag skrev att jag GILLAR hur det ser ut. Men hur funkar det med omtagningar och klippa/klistra i t.ex. sångspår?

Audacity har jag provat men det är inte alls bra när det gäller effekter/pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...