Jump to content
Annons

Hur spelar man in audiospår perfekt? t.ex gitarr


EkenMusiX

Recommended Posts

Annons

Jag är ingen expert men jag tror det vanligaste är att micka upp förstärkaren. Det räcker då med 1 mick!

Sedan verkar åsikterna gå isär om vilket som är bäst mellan uppmickning av förstärkare och att spela in "direkt från" pedalen så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är vilket ljud du vill ha på gitarren.

Den vanligaste micken för gitarrförstärkare är troligen shure sm 57, Den används vid närmickning mot förstärkaren:så här!

Detta ljudet är bra vid distade gitarrer då den har bra botten.

Dessutom tål den mycket ljud.

Den kostar ca 1000 kr.

Många som vill ha lite luftigare ljud till pop etc har en kondensatormick på förstärkaren. Till det finns det flera olika alternativ på mickar och uppmickningstekniker.

Vanligt är att man har en stormembransmick. En billig och bra mick som många använder är Studio project b1. den kostar också tusen kronor.

När man mickar upp med kondensatormick så brukar man ha den en bit ifrån förstärkaren-såhär, detta för att mikrofonen inte ska dista och för att få lite "rumsklang".

Har man en stor budget så använder man ofta flera mickar av olika sorter. Sedan vrider man till ett bra ljud i datorn.

Ett till alternativ som finns är att spela in gitarren genom en Linebox in i datorn, då får du en ren och ofärgad signal.

Sedan så redigerar du ljudet i datorn. Till detta finns flera olika program.

Fördelen här är att du kan ändra ljudet efter hand om du inte är nöjd med det.

---------------------

Vad folk använder är ju olika.

Jag själv liksom många andra, är mer för att micka upp förstärkare, medans en del redigerar digitalt.

Har du en bra förstärkare som har det ljud du vill ha så skulle jag rekomendera dig att köpa en shure sm57 och micka upp med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det funka med en stormembrans-rörmick? Golden Age TC-1 är den jag använder. Ger varmt och punchigt ljud i övrigt. FGunderar på att köpa en SM57:a för närmickning men att använda rörmicken för avståndsmickning: är det en bra idé? Har testat en gång och det lät OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det funka med en stormembrans-rörmick? Golden Age TC-1 är den jag använder. Ger varmt och punchigt ljud i övrigt. FGunderar på att köpa en SM57:a för närmickning men att använda rörmicken för avståndsmickning: är det en bra idé? Har testat en gång och det lät OK.

Det fungerar säkert bra. Om du spelar in båda på varsitt spår, så kan du ju ha större valfrihet vid mix när det gäller soundet. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda 3-4 mikar på lite olika avstånd. Om man sedan vill använda alla mikar vid mix är ju en annan femma. Då gäller det att ta hänsyn till de tidsskillnader som uppstår mellan mikrofonerna. Ibland har man tur och det låter bra på en gång och ibland får man jobba en del med att flytta mikarna eller tidsfördröja signaler tills det låter bra.

Mina favoritmikar till detta brukar vara:

Sennheiser MD421

SM-57 eller 58

Röde NTK (perfekt till hårt distade gitarrer vid starkt ljudtryck).

(Testade en gång med en OKEJ-mik från Claes Ohlson med förvånarsvärt bra resultat)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på vad du har för förutsättningar till inspelning. Vad har du för prylar? Vad vill du ha för ljud distat, rent?

Har man en bra gitarr och är duktig på att spela funkar det utmärkt att lajna direkt in i ljudkortet och sedan lägga på ex Amplitube eller annan förstärkar emulator. Nackdelen är att det kan bli lite latency på ljudet när man spelar in eller så far man spela med en ren signal.

Har du en förstärkare som du gillar är det bara att tuta och köra. Testa förslagen ovan. Bara att prova sig fram. Vad som helst kan funka. Clas Ohlsson mick, varför inte? Låter det bra så är det bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...