Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Sunseeker
Posted

Jag ska mixa ner en låt som .wav från Cubase SX och har sett alternativet "Real-Time Export" vid audio mixdown.

Vad är skillnaden mellan Real-Time export och den "vanliga" exporten. Spelar det någon roll för resultatet vilken metod man använder? Hur ska jag exportera min låt?

Annons
Posted

Real Time är i.. *trumvirvel*.. Realtid. Dvs, är låten 5 minuter lång så tar det 5 minuter att exportera den 😄

Guest Sunseeker
Posted

Att själva nedmixningen sker i realtid när detta val är gjort förstod jag (med tanke på det logiska namnet) 😄

Jag har hittills aldrig använt detta val utan enbart kört en "vanlig" audio mixdown. Alla effekter har då också kommit med, dvs inspelningen blir precis som det låter i Cubase. Så jag har undrat lite varför man skulle vilja använda real-time export. Är det om man t ex vill göra ändringar i just realtid som inte t ex automatiserade i Cubase, lite åt live-hållet?

Om jag redan har addat alla effekter, panorering, automation m.m. i Cubase finns ingen anledning att välja realtidsexporten, har jag förstått saken rätt då? Kvalitetsmässigt blir ljudspåret detsamma etc.?

Vill ju bara dubbelkolla så man inte sitter och exportera alla låtar på fel sätt och upptäcker det om ett år :rolleyes:

Posted

om du har kopplat en extern effekt enhet eller en extern ljudmodul då måste du köra real time, så att filerna processeras av ovannämnda burkar.

annars är det helt onödigt

Posted

Skulle kunna tänka mig att nedbouncen blir nogrannare eftersom burken tar mer tid på sig, fast å andra sidan skulle man säkert inte höra någon skillnad, sedan så jobbar väl ändå CPU'n till max och gör sitt jobb korrekt när man gör en sk vanlig bounce eller? :rolleyes:

jag röstar på zagor's förslag, det där med externa inputs lät mycket klokt ändå. 🙂

Posted

Körde ett projekt för ett tag sen, som datorn inte pallade. Så det poppade mest och sprakade. Det var 5 minuter långt, men tog 10 minuter att exportera.

Skulle jag kört real-time där skulle det bli just sprak. Men om datorn pallar projektet och du inte har några externa effekter, så ska vanlig export gå snabbare.