Jump to content
Annons

Energioptimering Cubas/Reason


Squid (oregistrerad)

Recommended Posts

Squid (oregistrerad)

Helloj !

Jag har en mac G5 enkel 1.6 GHz med 1.5 Gb RAM, och kör Cubase SX1

Jag rewirar den med Reason men all processorkraft äts upp direkt av Reason (även när jag tar bort sångspåren i Cubase). Är detta rimligt? Vad kan jag i så fall göra för att spara energi?

tanx

H

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Squid (oregistrerad)

Hur är SX1 en "omöjlig" kombination med G5? 😕

Ang. maximal belastning på Reason. Hur ska jag fördela belastningen menar ni? Kan man göra bättre inställningar eller pallar inte min processor helt enkelt ?

Redigerat av Squid
Link to comment
Dela på andra sajter

låter skumt. ja kör samma grej med min G4:a 1,25 ghz single och det funkar utmärkt. kan va inställningarna i cubase, ja minns inte va de heter men finns under Device tror jag. Det är inställningarna som påverkar latencyn. Ja ska kolla när ja kommer till studion å återkommer med ett vettigare svar.

ja kör reason 3 som drar bra mycket mer processor än 2.5:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Squid (oregistrerad)

Ja det känns lite som att det är inställningarna . . . eller vad vet jag, jag kanske har för mycket effekter på i båda programmen?

I SX under Systeminställningarna (Device setup) finns ju lite innställningar man kan göra.

Ex.v. under Multitrack har jag följande värden:

Antal diskbuffrar-6 (vad innebär dessa)

diskbufferstorkel-256 kb (vad innebär dessa)

Audiobuffer-256 samplingar (vad innebär dessa)

För övrigt vilken är er rekomendation av latency kompensationen (i ms)?

(För övrigt suger Cubasemanualen)

Sedan finns en speciell inställningsmeny för Reason, men inga parametrar att ställa in-tomt.

I slaven (Reason) har jag ställt in "oändligt" utnyttjande av CPU samt 512 audiobuffert samplingar

Något jag ska ändra på ?

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror ju också lite på vilka pluggar du kör med i cubase, vissa drar ju processor som aset. I Reason däremot brukar det ju funka att köra på med massor innan det tar stopp. men testa å ändra på disc- och audiobuffer. eeehhh...men nu minns ja inte åt vilket håll, men det är ju bara att testa.

Å andra sidan så är väl det defaultvärdena som är inställda å då funkar det för mig.

Ja ska försöka komma ihåg att kolla upp hur det ser ut på min...(sitter vid en annan dator nu)

Link to comment
Dela på andra sajter

Squid (oregistrerad)

ja kolla gärna inställningarna . . .

för övrigt har jag många fx igång på rösterna i Cubase, kanske jag ska bussa ihop en del spår . . .. . men jag tycker ändå att det inte borde vara min CPU som är svag . . .well well

tanx

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel är processorhastigheten från början ställd till automatisk på iMacG5, vilket den inte borde vara. Gå in i Systeminställningar > Strömsparare och ändra den till högsta så kommer du att få ut lite mer kraft ur din dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja hade samma inställningar som du angående disk- och audiobuffer.

om du använder tredjepartspluggar är det förmodligen det som är grejen. Men jag kan ändå ha hyfsat mycket igång tycker jag...

latencykompen lär väl dra en del också

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...