Jump to content
Annons

Koppla ljudkort till monitorer


Eric

Recommended Posts

Funderar på att köpa ett par Behringer Truth b2031a till mitt nyinköpta DMX 6 Fire och funderar på hur jag ska koppla det. Outen är ju rca på ljudkortet men på monitorerna är det XLR eller tele som är in. Hur kommer jag runt detta problem? köper nån avancerad adapter rca hane till xlr hane? Har inte sett någon sån adapter vad jag vet nånsin??

Vet att många här har ett par b2031a och det finns väl en enkel lösning på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har inte direkt möjlighet att löda här hemma + att jag är rätt usel på sådant. Skulle jag göra det så måste jag väl ändå köpa huvuden till sladden? Inte kan det vara meningen att man ska behöva löda egna sladdar för att kunna använda monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

ska jag kolla upp, tack. Men om dom kostar så lite är det inte typ budgetgrejer då med risk för lite brus eller så? Jag menar, köper man monitorer för ett antal tusen så vill man ju inte att det ska falla på sladdarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror naturligtvis på vilka kvalitetskrav man har. Många phonokontakter är rena skräpet. Om man löder ihop en kabel så slipper man dessutom två extra kontaktytor. Men det är mycket möjligt att det finns färdiga kablar, det här är ju säkert inte ett ovanligt problem, kolla i din "musikbutik". Jag har alltid lött specialkablar själv så jag har aldrig letat. Det är ju ett par minuters jobb...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack så mycket för tipsen, trodde jag hade letat överallt men så hittar jag vad jag letar efter i alla fall. Tänkte ifall nån annan stöter på samma problem (vilket inte är osannolikt) så kan jag posta en länk här med precis såna kablar som fungerar utan adaptrar, vilket var det jag var ute efter hela tiden.

http://www.emusic.se/default.asp?info=11462

(Ifall länken inte fungerar sen så är det rca-tele sladd länken hänvisar till)

Men hur är det tänkt då det finns xlr ingångar på dessa monitorer (och antagligen många fler)? Brukar man koppla xlr in i högtalare?

Redigerat av Eric
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

det är det säkert, jag är som sagt inte så insatt i detta. Men om det är det vanligaste, hur är det oftast kopplat då? via mixer då eller? alla kör ju inte med mixer. Det är inte så att den kräver xlr? jag menar för strömmen som det fungerar med mikrofoner? Fast nä, verkar dumt att ha tele-ingång då. Jag vet så lite 🙂

Redigerat av Eric
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem.

Om du har rca-hone som ut på ditt ljudkort, så finns att kjøpa pluggar med :

rca-hane til xlr hane

rca-hane til xlr hone

rca-hone til xlr hane

rca-hone til xlr hone

sedan finns det dom med kablar mellan pluggarna

edit: jag glømde... i Norge kostar ett par såna pluggar 75 - 90 kr.

Redigerat av tamadrummer
Link to comment
Dela på andra sajter

det är det säkert, jag är som sagt inte så insatt i detta. Men om det är det vanligaste, hur är det oftast kopplat då? via mixer då eller? alla kör ju inte med mixer. Det är inte så att den kräver xlr? jag menar för strömmen som det fungerar med mikrofoner? Fast nä, verkar dumt att ha tele-ingång då. Jag vet så lite 🙂

Det är vanlig lågnivå, så det är för att man ska kunna använda balanserad koppling som man använder XLR. TRS skulle också fungera lika bra, men XLR sitter säkrare, så troligen är det därför det har blivit standard.

Man kopplar från Controlroom-utgång på mixern eller direkt från en D/A-omvandlare eller från ljudkortet - beroende på vad man har...

Här kan du hitta exempel på olika kablar som går att få tag på: http://www.hosatech.com/hosa/products/audio.html

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

får mitt ljudkort idag så jag ville kolla hur man kopplar och så nu först. Kommer nog dröja ett antal veckor tills jag köpt monitorerna men självklart ska jag försöka komma ihåg dig och berätta om eventuella problem som uppstår. Vilket fall som helst så lär jag skriva här på forumet om det uppstår nåt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

hittade denna tråden och kom ihåg att jag skulle berätta hur det gick.

Det fungerar rent ljudmässigt utmärkt, det jag kan tycka är jobbigt är att jag inte har nån mixer att stänga av och på ljudet från monitorerna när jag växlar mellan att spela in och lyssna.

Just nu stänger jag av dom helt när jag spelar in, vet inte hur nyttigt det är att slå på och av dom hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade denna tråden och kom ihåg att jag skulle berätta hur det gick.

Det fungerar rent ljudmässigt utmärkt, det jag kan tycka är jobbigt är att jag inte har nån mixer att stänga av och på ljudet från monitorerna när jag växlar mellan att spela in och lyssna.

Just nu stänger jag av dom helt när jag spelar in, vet inte hur nyttigt det är att slå på och av dom hela tiden.

Här har du lösningen på det lilla problemet: http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/m-patch.html 😄

Kostar normalt 1095:- - men är tillfälligt sänkt till 950:- nu... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
jo en sån hade varit perfekt men jag är fattig. Får fundera på en sån längre fram då, tack för tipset. Men som jag gör i nuläget, är det skadligt för monitorerna?

Det kan vara skadligt att stänga/på monitorerna stup i kvarten. Billigaste och enklaste lösningen är nog att köpa en billig lineswitchbox eller en http://www.behringer.com/MON800/index.cfm?lang=ENG som kostar runt 400.-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...