Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejhej!

Jag kan riktigt, riktigt lite om studios, inspelning m.m, men jag funderar pÄ att skaffa mig en liten hemmastudio, frÀmst Àmnad för hiphop. Nu Àr det sÄ att jag inte vet vad som behövs för att fÄ fram bra, rent ljud, och vad man anvÀnder olika saker till.

Tex. om det kommer ett svar "Du Àr i behov av en kompressor!" - Det sÀger mig ingenting.

Jag vet att det Àr vanligt med topics om studiohjÀlp, men nÀr jag har sökt sÄ hittar jag nÀstan bara folk som behöver hjÀlp med studios med gitarr och allt möjligt.

Jag ska bara sjunga och rappa, har en dator, inget annat.

Och det Àr ingen lyx-studio jag Àr ute efter, utan en bra, relativt billig sÄdan.

Vore riktigt schysst om ni kunde hjÀlpa mig!

Om det nu finns nÄgon annan bra, informativ trÄd sÄ fÄr ni gÀrna lÀnka den.

Tack pÄ förhand/ Huuuz

Annons
Postat

Jag överlÄter tippsandet till dom mer kunniga hÀr pÄ forumet, vill bara frÄga en sak.

Vad kör du med för namn nĂ€r du rappar? Jag hĂ„ller sjĂ€lv pĂ„, kanske nĂ„n man kĂ€nner igen 😆

Postat

Jag har inte slÀppt nÄgot, har inte spelat in nÄgot, har inget speciellt namn Àn.

Det kommer med studion 😆

SjÀlv dÄ?

Postat

Om gÄr igenom dina gamla papperstidningar sÄ har Studio skrivit en hel del bra nybörjarguider. Ditt lokala bibliotek borde ha dem om du inte sjÀlv har köpt Studio tidigare. En bra bok om just det tekniska Àr "Digital ljudinspelning i ett nötskal" (Dummies serien pÄ svenska) som du bör kunna fÄ pÄ biblan nÀr du ÀndÄ Àr dÀr. Be om fjÀrrlÄn om de inte har den sjÀlva - kostar en tia eller sÄ. Den Àr som sagt tekniskt orienterad och fixar sÄ att du kan fÄ koll pÄ kompressorer och annat jox. Inte helt nödvÀndig, men bra lÀsning om du orkar.

Vad behöver du dÄ för prylar?

Jo:

Rap:

1 st. Mick.

1 st preamp för att förstÀrka signalen frÄn micken sÄ den passar ihop med ditt:

1 st ljudkort.

Lyssning:

1 st hörlurar (ett mÄste vid sÄnginspelning - kör du i högtalare fÄr du med ljudet du sjunger till)

ev. 1 par studiomonitorer (högtalare alltsÄ). Dessa fÄr gÀrna vara aktiva (dvs ha inbyggda förstÀrkare). Monitorer Àr inte absolut nödvÀndigt och i början kan du kanske klara dig med din vanliga stereo, men nÀr du sÀger rent ljud sÄ Àr det en signal att du behöver ett par högtalare som inte fÀrgar ljudet. Monitorer Àr byggda för att ge en sÄ Àrlig bild som möjligt.

Beats/syntar:

Antingen kör du helt med hÄrdvara och köper syntar, keaboards och trummaskiner för glatta livet eller sÄ anvÀnder du program och nöjer dig med en midi-klaviatur som ger dig möjlighet att spela pÄ syntarna som finns i dina program.

Mjukvara:

För att spela in sÄ behöver du ett sequenserprogram. Ett populÀrt program Àr Cubase som finns i mÄnga versioner med varierande priser. Tracktion 2 Àr en uppstickare som jag gillar eftersom det Àr sÄ enkelt, men ÀndÄ kraftfullt. Det finns hur som helst mÀngder. Det populÀraste inom elektronisk musik Àr Reason, men dÀr kan du inte spela in din rap pÄ ett vettigt sÀtt. Syntarna i Reason Àr vÀldigt bra, men för att fixa problemet med att spela in sÄng sÄ fÄr du köra Reason tillsammans med exempelvis Tracktion eller Cubase och koppla ihop programmen med en teknik som heter ReWire.

Mitt tips Àr att ladda ned demon pÄ Reason och se om du gillar programmet. Finns iofs demo pÄ Tracktion ocksÄ, men det ingÄr inte lika mycket syntar dÀr - sÀrskilt inte i demon. Gillar du Reason sÄ gÄr det att köpa det ihop med ljudkortet audiophile 2496 för samma pris som bara Reson (3895kr), och dÄ Àr du en bra bit pÄ vÀg. Ljudkortet gÄr bra ihop med vilken mick och preamp som helst.

TyvÀrr finns det hur mycket som helst att skriva, sÄ sÀg till vad som Àr mest akut sÄ utvecklar vi resonemangen. Ett hett tips Àr vÀl annars att börja med att testa demoprogram för att se vad du gillar. Ofta finns det bra paket att köpa med vissa program. SjÀlv köpte jag först och lÀrde mig sedan, vilket göra att jag mÄste köpa nytt och byta upp mig en del fortfarande.

Lycka till!

/Dagon

Postat

det bÀsta Àr att börja med musiken. Testa demoprogram. Kom in i hur det funkar. Sen kÀnner du hur du vill jobba och vad du saknar. Man lÀr sig hela tiden mer och mer och förstÄr vad man saknar och vad man vill ha.

En bra budget för hÄrdvara Àr kanske 4000:- för ljudkort/mic/mixer(preamp)/hörlurar.

Mjukvara kostar ju en hel del, sÄ testa demoversioner först.

Allt som allt kanske kalaset kostar 10.000:-

Postat

Tackar ! MÄste bara checka, Àr preamp och mixerbord samma sak? Om inte, hur viktigt Àr mixerbordet?

Sen sÄ finns det ju en jÀvla massa olicka mickar, dynamiska, kondensator m.m

Vad Àr jag Àr ute efter?

Rekommenderar ni nÄgon speciell mick och preamp och dylikt?

Ännu en gĂ„ng, tack för all hjĂ€lp! 😕

Postat

Nu ska vi se hÀr. till ljudkort sÄ skulle jag nog rekomendera

audiophille 2496, det Àr ett kort som mÄnga undergrowrappare anvÀnder och kostar runt 1000 kr

sen mikrofon finns det massor att vÀlja mellan, men till att börja med kansek du skulle kunna titta pÄ Studio Projects B1 som ocksÄ kostar runt 1000 kr

Postat

preamps (förförstÀrkare) finns bÄde separata, i mixerbord och i vissa ljudkort.

det behöver du för att förstÀrka signalen frÄn micen till ljudkortet.

audiophile 24/96 har bara rca in/ut gÄngar (sÄna dÀr röda/svarta som sitter pÄ steron,tvŽn mm.) sÄ du mÄste ha en sladd som passar mellan ljudkort och preamp/mixer.

vissa micar krÀver fantommatning och det brukar finns pÄ de flesta mixerbord och preampar.

som nybörjare vill man för det mesta hÄlla nere utgifterna till man vet hur mycket man kommer att hÄlla pÄ.

dÀrför bör du kolla tex. Behringers prylar, billiga och helt ok.de har nÄn preamp för ca 995:- som fick bra kritik i studio förut (kvalitet jÀmfört med priset).

förslag pÄ prylar:

audiophile 2496 995:-

behringer mixerbord eurorack UB802 568:-

mic: behringer b1 och studio projects b1 ca 950:- (bÄda fick bÀst betyg i studios test av billiga micar)

Postat

De flesta tipsar om B-1, men Àr det verkligen vettigt att köra pÄ en kondensatormick nÀr man vill rappa? De Àr ju lite kÀnsligare för stötar m.m. och gÄr inte att köra handhÄllet.

Postat (redigerat)
De flesta tipsar om B-1, men Àr det verkligen vettigt att köra pÄ en kondensatormick nÀr man vill rappa? De Àr ju lite kÀnsligare för stötar m.m. och gÄr inte att köra handhÄllet.

tror du att man gĂ„r runt i rummet och hĂ„ller i micken nĂ€r man reccar rap eller? 😄

"Edit: förstÄr faktiskt inte alls vad som kan vara bÀttre med en dynamisk mik för just rap inspelningar..

Redigerat av MickeMikrofon
Postat

tror du att man gĂ„r runt i rummet och hĂ„ller i micken nĂ€r man reccar rap eller? 😎

Ja, det trodde jag faktiskt. 😄

Men dĂ„ lĂ€rde jag mig nĂ„t idag ocksĂ„! 😄

Postat

NĂ€r jag Ă€ndĂ„ hĂ„ller pĂ„, hur viktigt Ă€r mixerbordet? Är det vĂ€rt att satsa pĂ„ ett mixerbord istĂ€llet för preamp ? Eller man kanske behöver preamp Ă€ven fast man har mixerbord..

Postat (redigerat)
NĂ€r jag Ă€ndĂ„ hĂ„ller pĂ„, hur viktigt Ă€r mixerbordet? Är det vĂ€rt att satsa pĂ„ ett mixerbord istĂ€llet för preamp ? Eller man kanske behöver preamp Ă€ven fast man har mixerbord..

Jag ger mig inte utan försöker mig pĂ„ ett svar till... 😼

Du behöver ingen preamp om du har mixer, eftersom de flesta mixers har inbyggda preampar, men det kan ju bli bÀttre ljud om du har en extern preamp. Se bara till att vÀlja en mixer med fantommatning om du ska köra en kondensatormick utan preamp.

Jag skulle nog sÀga att mixerbordet inte Àr sÄ viktigt i början. SÄ lÀnge du inte ska göra nÄgra avancerade prylar sÄ rÀcker det lÄngt med ljudkort + preamp + mick.

Edit: Mick bör man ha ocksĂ„... 🙂

Redigerat av Gote
Postat

tror du att man gĂ„r runt i rummet och hĂ„ller i micken nĂ€r man reccar rap eller? 😼

Ja, det trodde jag faktiskt. 🙂

Men dĂ„ lĂ€rde jag mig nĂ„t idag ocksĂ„! 😼

haha coolt 😄

ja man kan inte veta allt hÀr i vÀrlden inte ;]

Postat

tror du att man gĂ„r runt i rummet och hĂ„ller i micken nĂ€r man reccar rap eller? 😼

Ja, det trodde jag faktiskt. 🙂

Men dĂ„ lĂ€rde jag mig nĂ„t idag ocksĂ„! 😄

haha coolt 😄

ja man kan inte veta allt hÀr i vÀrlden inte ;]

Nej, det hade ju inte blivit mycket till forum... 😄

Vilket ljudkort ska jag köpa?

M-audio audiophile.

Vet jag vĂ€l 😼

• 2 veckor senare...
tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog vÀlja en stormembrans mick till rapp. Den ger en krispigare diskant och en tydligare bas generellt sÀtt i jÀmförelse med en dynamisk. Jag skulle ocksÄ rÄda till ett billigt ljudkort (audiophile 2496 t.ex.) och en mick preamp. ART tube MP Àr vÀl en av de billigere mic.preamparna. Vidare vill du garanterat ha ett puffskydd till din mick. (Du vet en sÄn ring men nylonstrumpetyg!).

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag skulle nog vÀlja en stormembrans mick till rapp. Den ger en krispigare diskant och en tydligare bas generellt sÀtt i jÀmförelse med en dynamisk. Jag skulle ocksÄ rÄda till ett billigt ljudkort (audiophile 2496 t.ex.) och en mick preamp. ART tube MP Àr vÀl en av de billigere mic.preamparna. Vidare vill du garanterat ha ett puffskydd till din mick. (Du vet en sÄn ring men nylonstrumpetyg!).

Fast dynamiska mickar ger ofta bÀttre tryck. Krispig diskant Àr oftast inte sÄ dÀr jÀtteviktigt nÀr det gÀller rap.

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat
Fast dynamiska mickar ger ofta bÀttre tryck. Krispig diskant Àr oftast inte sÄ dÀr jÀtteviktigt nÀr det gÀller rap.

Tja...

Det Àr vÀll en smaksak. SjÀlv tycker jag att fet rapp ska ha en "in your face" nÀrhet, vilket kan vara svÄrt att skapa med en dynamisk mick.

/tRasH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.