Jump to content
Annons

problem med sång

Guest djay_maxwell

Recommended Posts

Guest djay_maxwell

har ett stort problem, har förmåga att producera bra musik, men när det kommer till att få til sången bra med musiken går allt neråt.

jag vet inte vad jag gör för fel egentligen.

men alltså, jag har en perfekt sång med bra utal men sången flyter inte in i låten. jag provade både utan och med effekter men vet fortfarande hur jag ska göra för att sången ska smälta in i själva musiken.

kan ni berätta lite hur ni gör när ni lägger sång på musik?

kanske kan hjälpa mig?

Annons

Pröva att försöka spela in sången så torrt som möjligt, utan alltför mycket rumsakustik, sen brukar det hjälpa till med ganska kraftig komprimering. Jag tror att studio tog upp inspelning av sång i något nummer för något år sen. kolla upp om du har gamla nummer

1. Komprimera

Jag brukar komprimera i minst två steg, dels vid inspelningen, (men där gäller det att passa sig så man inte kör på för hårt och sabbar tagningar). Och dels i mix.

2. Eq

Jag kollade/lyssnade lite på din hemsida och det verkar vara typ dance/house du sysslar med? Eller är det nya stilar på G?

I dance genren så är det inte alls ovanligt att man skär riktigt mycket i botten på sången.

Släng på en EQ och börja dra i low cuten, känn efter var du tycker att EQ:t börjar påverka kroppen/fylligheten i sången och backa lite därifrån, då har du fått bort en massa onödig bas från sången.

Lyssna om sången ligger och krockar med andra ljud i mixen, i så fall försök flytta de instrument som ligger o stjäl frekvens där sången ska stoltsera. Detta kan du göra med Eq oxå. Ett fett Pad-ljud t ex kan du "gröpa" en grop i så sången kan ligga där.

Det här är jättasvåra grejjer och tar lång tid att lära sig

3. Effekter

Delay och reverb gör oxå att sången snyggare smälter in i ljudbilden.

Guest djay_maxwell

testa att köra med automatisering av volymen på sångspåret så kan du få volymen på den nivå du vill vart du vill i musiken. ???

hur menar du här egentligen nikolaus?

tackar för alla som föröskt hjälpa mig.

otroligt snällt!

testa att köra med automatisering av volymen på sångspåret så kan du få volymen på den nivå du vill vart du vill i musiken. ???

hur menar du här egentligen nikolaus?

Vad använder du för program?

Automatisera innebär att du programerar volymändringar, utmed hela arrangemanget och kan på så sätt kompensera där sången är för svag eller för stark i volym.

Har du komprimerat sången?

Det är ganska vikigt annars kommer vissa fraser att sticka ut och hamna över musiken medans andra partier dränks i musiken.

Lägg gärna upp en liten snutt av låten här på forumet, så är det lättare att komma med förslag.