Hazard Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 Jag står på randen till att köpa en "lillebrors version" av något program som funkar på Mac. Naturligtvis har jag kollat in Logic Express men så läste jag på deras "jämförelse lista" (mellan Pro och Express) att programmet inte stöder externa instrument. Så om jag fattat det rätt så borde alltså inte den lilla trum-maskinen iDrum fungera i LE, kan det verkligen vara så? Annars, vad är det för externa instrument dom menar? Har även kollat runt på andra sidor bla. glaresoft som gör iDrum och det hela känns fortfarande väldigt vagt då det inte anges vilken version (Pro eller/och Express) man kan använda iDrum som plugg. Det står bara att den funkar i Dp, Logic och Garageband. Nu kanske det verkar som jag tar mina tvivel och missaktningar lite väl långt men jag har helt enkelt suttit på en PC tills nu och lärt mig att det är så man måste göra 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 Med externa instrument antar jag att dom nog menar Externa som i Hårdvara. Så länge pluggen/pluggarna finns i VST eller AU version till OSX så borde det ju gå att använda dom i Logic EX ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
milton Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 iDrum finns som AudioUnit. Logic Express funkar med AudioUnits. Inga problem! Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel_hejhopp Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 Jag tror att allt som funkar i garageband också funkar i Express, för de instrumenten (eller lilkannde) man lägger in där hamnar också automatiskt i express Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hazard Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 "Med externa instrument antar jag att dom nog menar Externa som i Hårdvara" Hm... Vad är detta för någon typ av instrument då? Helt ärligt så kan jag inte begripa vad som menas. Kan det vara så att min lilla MIDI seqenser "Yamaha 07" eller vad det nu är den heter (Jag har den utlånad) inte kommer att fungera med LE? Och på vilket sätt fungerar den inte? (konstig fråga kanska men det känns som det kan vara bra att veta inför valet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 (edited) Hm... Vad är detta för någon typ av instrument då? Helt ärligt så kan jag inte begripa vad som menas. Ja det kan ju vara något med svarta och vita tangenter på A`la Keyboard,Synth,Klaviatur,Elektriskt piano eller något likanande. Det skulle ju oxå kunna vara fina Plåtburkar med lite rattar på a`la Ljudmodul , Kompressor , Reverb , Eq m.m m.m M.a.o Hårdvara = Allt som INTE finns Inuti dator för det är = Mjukvara. Kan det vara så att min lilla MIDI seqenser "Yamaha 07" eller vad det nu är den heter (Jag har den utlånad) inte kommer att fungera med LE? Och på vilket sätt fungerar den inte? (konstig fråga kanska men det känns som det kan vara bra att veta inför valet) Den kommer att fungera med Logic express MEN du kan inte ha den direkt kopplad in i logic Via I/O troligtvis. Men beroende på ditt Ljudkort och Midiinterface så borde du kunna ha den inkopplat till Logic via Midiinterfacet och sedan spela in det via Ljudkortet. Om du nu vill det 😕 Men om du är osäker så skulle jag slå till med Pro istället. Då har du utrymme att växa utan att behöva känna dig begränsad. Känner du någon som är student ( CSN ) så har du ca 50% rabatt om du köper via dom. Så ett Logic Pro för 5 000 kr är ju i princip gratis. Edited October 3, 2005 by Piccazzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts