Jump to content
Annons

Vad ska man ha för ljudkort?


Attila D

Recommended Posts

Hej

Jag är ny på forumet och skulle behöva lite råd, vill köpa ett ljudkort men vet inte vad man ska ha.

Har funderat starkt över en Soundblaster X-FI Xtreme Music men så har man ju läst att det finns andra ljudkort som är lite mer just för musik-inspelning.

Är det någon som har testat X-FI Xtreme Music och jämfört mot nåt annat kort?

Jag använder Guitar Rig och Guitar Combos så det är mycket viktigt att jag inte får för hög latency

idag har jag ett Soundblaster Live 5.1 och med det får jag ner latency till 5ms

men kör stabilt på 7ms.

Snälla svara bara om ni vet vad ni talar om.

Tack på förhand.

Redigerat av Attila D
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Snälla svara bara om ni vet vad ni talar om.

Haha!

Detta borde bli en stående kommentar här på forumet 😉

Nämen allvarligt talat.

Vilken prisklass hade du tänkt dig? Hur många in- och utgångar behöver du? Och framförallt, vad är det som du inte är nöjd med, med ditt SB-kort, som du vill förbättra?

Latencyn ( som just nu ju är helt och fullt tillräcklig ) tror jag t ex inte att du kommer kunna få ner nämnvärt bara för att du köper ett nytt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla svara bara om ni vet vad ni talar om.

Haha!

Detta borde bli en stående kommentar här på forumet :rolleyes:

Nämen allvarligt talat.

Vilken prisklass hade du tänkt dig? Hur många in- och utgångar behöver du? Och framförallt, vad är det som du inte är nöjd med, med ditt SB-kort, som du vill förbättra?

Latencyn ( som just nu ju är helt och fullt tillräcklig ) tror jag t ex inte att du kommer kunna få ner nämnvärt bara för att du köper ett nytt ljudkort.

- Det får kosta max 2000:-

- In/utgångar? det behöver inte vara många eftersom jag bara tänker köra in gitarren

men jag vill gärna ha 5.1 ljud iaf eftersom det har jag nu

- Jag är inte nöjd med kortet eftersom man hör fördröjningen

Alltså det viktigaste är att den har låg fördröjning

Men finns det någon här på forumet som har testat Soundblaster X-FI

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag ställt frågan på fel forum eller?

Det är rätt forum, men till saken hör ju att du uttrycker dig som en kratta och jag tillhör dom som inte puschar för dryga svar men om du tar dig 5 minuter kommer du hitta säkert 10 trådar om ljudkort som postats den senaste veckan.

Redigerat av Antevante
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också vara så här:

Du drar gränsen mycket hårt själv vid att man skall ha testat X-Fi kortet och det har kanske ingen gjort. Och anledningen till det är att Soundblaster inte anses stå speciellt högt i kurs som ljudkort för musikdatorer.

Creative slår dessutom undan benen på sig själva i marknadsföringen. Varje intelligent tänkande människa inser snabbt att det är helt omöjligt att ett ljudkort skall kunna ge bättre ljud från en MP3-fil än från en CD-skiva. Därmed anses nog inte kortet seriöst över huvud taget av ganska många.

Vad gäller förslag i övrigt finns det som sagt massor att läsa på forumet om du gör en sökning. Detta är en av de vanligaste frågeställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje intelligent tänkande människa inser snabbt att det är helt omöjligt att ett ljudkort skall kunna ge bättre ljud från en MP3-fil än från en CD-skiva.

Fast bättre kan det ju alltid låta 😆 - Beror ju helt på hur risigt originalet låter. Sedan tror jag att en av de största problemen musiker haft med Soundblaster är att klockan varit låst till 48kHz. Detta har man nu löst genom att resampla allting som går in och ut genom kortet, ehhh.. En riktigt klumpig lösning om jag får säga vad jag tycker. Dessutom tar resamplingen större delen av den nya dsp processorn vilket gör att stora delar av den tyvärr inte kan användas.

Men är det ett spelljudkort man vill ha som även fungerar hyfsat med musikprogram så är det nog inte alls ett dåligt köp 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Audigy kan låta bra. Riktigt bra. Jag har ett Audigy 4 i min spelmaskin. Och det låter just - riktigt (!) bra... Det har dessutom mycket bra dynamik.

Efter produktutveckling så borde ju XFI låta ännu bättre. Kanske synd att Creative tar i så mycket i marknadsföringen att man drar på munnen åt hela konceptet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att Studios test gav Audigy bättre betyg än vissa andra ljudkort som brukar anses vara bättre för musiker. Till exempel brusade Audigy mindre och hade rakare kurva än många av konkurrenterna.

Det där KAN inte gälla 1:an för den brusar så mycket att man bara vill gråta.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hah...... lyckan varade inte så länge 😎

- Datorn starta om två gånger helt utan anledning

- När jag rörde musen så lät det i högtalarna

- Är missnöjd med kontakterna, för att få Surround så måste man ha en sladd med 3 kontakter vilket man inte ens får med och som säkert kostar över hundra kronor

- Midi kontakter saknas om man inte köper den dyra varianten av kortet

- Det finns 3 olika lägen på kortet, lyssna, spela, och skapa musik, alldeles för jobbigt

att byta varje gång och datorn hänger säg nästan lite när man byter.

- Tråkigt det där med att den har flexi kontakter alltså 3 i 1, men vad gör man om man vill använda alla samtidigt? Ja det kan man glömma

- Dålig manual, säger egentligen inget alls om kortet jag vill liksom veta vad resten av pinnarna på kortet är till för, fan till och med mitt gamla soundblaster live fick jag typ 2 -3 böcket men här får man en vikbar manual som en sån där karta man får på statoil mackar skitjobbigt o läsa måste hålla på o vrida o vända på skiten

- Inte ens en jävla skruv fick man med så att man ska kunna skruva fast kortet

Jag är helt jävla missnöjd det enda som var bra är ASIO stödet och att den hade låg latency 1ms

Nu har jag lämnat tillbaka kortet.

Så nu funderar jag på en sån här istället ESI Juli@ http://www.swedenmidimusic.com/catalog/pro...products_id=222

Har någon testat den och hur låg latency får man?

Mvh. Attila

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla Studio nr 6 2005. Juli@-kortet är med i ljudkortstestet och fick bra recensioner.

En kommentar kring latencyn bara.

Att kämpa för att få ner latencyn till 1 ms är enligt mig overkill.

Exempel: 10 ms motsvarar ett avstånd IRL på 3,4 meter vilket ju är realitet i vilken replokal som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Waveterminal 192L Midi,( aldre utgåva ) o det har stød for 5.1 ljud via dvd-player-software. Inte direct 5.1 ljud via innspelningar i t.ex.Cubasis. Signalen måste gå via software, o då kan man anvanda utgången 1/2 ( front ) 3/4 (bak) 5/6 ( bas o center ). Møjligt at man kan få 5.1 via Spdif elr Optiska utgången.

Maya o Juli@ produseras av samma produsent, ESI ( ego-sys ), så jag undrar på om det ar det samma sak med dom två.

Kolla www. egosys.net elr www.esi-pro.com for mera info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick just hem mitt nya Juli@ kort, har bara hunnit testa det lite

men kan direkt säga att det fungerar bättre än soundblaster

alltså jag behövde inte ens göra några inställningar , det vara bara att stoppa in kortet

och installera drivisarna sen så funkar det.

Nu är jag nöjd. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Fick just hem mitt nya Juli@ kort, har bara hunnit testa det lite

men kan direkt säga att det fungerar bättre än soundblaster

alltså jag behövde inte ens göra några inställningar , det vara bara att stoppa in kortet

och installera drivisarna sen så funkar det.

Nu är jag nöjd. 😉

Hur tycker du kortet är nu när du använt det ett tag?

Jag måste själv köpa ljudkort snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...