Jump to content
Annons

Hur gör man proffsiga trumloopar själv med VSTi?


alcedo

Recommended Posts

Jag har ett problem. Jag har bla Sampletank med mkt bra trumljud. I Sampletank finns även loopar som andra gjort som går att spela på keybordet. Dessa är vääldigt proffsiga. När jag spelar in så låter det väl bra, men det där proffsiga soundet är svårt att få till. Det verkar bero på att i looparna så ligger det en massa skojiga icke traditionella ljud, typ svep, skrapningar, blippar shakers mm som verkligen förhöjer soundet och ökar svänget kraftigt. Sen är hihatarna mkt coolare än vad jag kan få till. Är det nån som har några tips hur man gör för att låta mer cool och mindre traditionell i sitt trumsound?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Experimterar och övar..

Till slut får du till det.

Trummor ska vara tighta med inte för tighta Framför allt inte Hi-hat.

Hi-haten eller percussion är det som ger själva svänget i trummor.

Virveln och kaggen brukar med bra trummisar vara väldigt tighta medans

svänget kommer från Hi-hat.

Så spela in HH med midikeyboard tills du tycker att det låter bra och

Quantiza (quntizize ?) inte för mycket.

Att proggramera trummor och få dom och låta bra går men är Mycket svårare.

Sedan beror det ju på musikstil givetvis , Dance kräver inte samma mänskliga touch som Rock tex.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kvantisera
😛

Jag vet , Men oftast är det bättre att använda dom Engelska orden i och med

att dom flesta om inte alla ? musikprogram är just på Engelska.

Följfrågan i fall det är en nybörjare blir då givetvis

Vad är kvantisera ? 😄😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett problem. Jag har bla Sampletank med mkt bra trumljud. I Sampletank finns även loopar som andra gjort som går att spela på keybordet. Dessa är vääldigt proffsiga. När jag spelar in så låter det väl bra, men det där proffsiga soundet är svårt att få till. Det verkar bero på att i looparna så ligger det en massa skojiga icke traditionella ljud, typ svep, skrapningar, blippar shakers mm som verkligen förhöjer soundet och ökar svänget kraftigt. Sen är hihatarna mkt coolare än vad jag kan få till. Är det nån som har några tips hur man gör för att låta mer cool och mindre traditionell i sitt trumsound?

Tja!

Jag har spleat trummor i över 20 år och har märkt att det har gett mig en enorm fördel att programmera trummor. Jag vet t,ex att sväng beror b,la på känsla för musiken men också att accentera på rätt ställe i slagen.

t,ex

hi haten är oftast (i ett hårdare rockkomp) accenterat varannat slag.

alltså på

1 o 2 o 3 o 4 o

samtidigt som hi hat inte är nödvändigt att det är super tight. brukar aldrig Qua dessa (Qua sällan visserligen) Så för att få ett bättre sväng bör du sänka volymen på varannat slag i midifönstret.

bastrumman faller hårdast och kan därför vara mer tight en resterande trummor (men inte allt för tight) virvel bör också va ganska tight. Crash bör vara nästan samtidigt men där behöver det faktiskt inte heller vara precis exakt.

Jag brukar spela in en takt för hand. rättare till dem lite grann spelare in ytterligare en takt med samma komp och rättare till dem och lägger varann gång och bara kopierar.

Sen beror ju allt detta också på för slags musik du spelar. Rock är enklare att få till ett sväng tycker jag. medans andra musikstilar är svårare.

Gå in och lyssna på några av mina låtar så får du själv avgöra om det svänger

(sen kanske det finns andra saker att ge kritik på i mina låtar men det behöver du inte lyssna efter) 🙂

www.mela.se/greatleap

ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar bero på att i looparna så ligger det en massa skojiga icke traditionella ljud, typ svep, skrapningar, blippar shakers mm som verkligen förhöjer soundet och ökar svänget kraftigt.

Slapp svängig percussion kan ligga långt bak i mixen och få de mest stela trummor att svänga. 😆

Mina "No Kick"-skivor innehåller mängder med såna loopar. Ibland använder jag en loop rakt av, ibland klipper jag ut dessa percussionljud och programmerar en loop själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...