Jump to content
Annons

Yamaha EX5?


TheQuo

Recommended Posts

Annons

Har ingen själv, men har använt den och gillar den.

Kan inte säga till 100% men jag undrar om inte EX5:an hade några fler syntesmodeller än EX7.

EX-serien är lite ovanliga i modellbeteckningen. 😕

Oftast brukar ju högre modellnummer innebära större/mera synt t.ex. QS6/QS7/QS8, JV1010/1080/2080 osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, finns extra syntes i EX5:an (Virtual Acoustic) och dubbla antalet röster (128). 6-7 för EX5, 4-5 för EX7/5r... kanske?

När EX kom var Trinity/Triton konkurrent #1 och Triton säljs ju än idag 😕! Triton´s "smör och bröd"-ljud är betydligt bättre

programmerade än EX5:ans som rent ut sagt inte låter bra, okej men inte bra! Ex5/7:ans elpianon är bättre än Tritons, syntharna

också (exkl MOSS, inkl Moss är de lika bra)) dock det coola med EX5/7 är de annarlunda ljud man själv kan skapa och är faktiskt

först nu som det börjar komma motsvarande i datorn. Vad man ska göra, som jag aldrig hann, är att man installerar 2st 32 MB

och därmed får 65MB sampler-minne att fylla med nya ljud (Akai) eller helt egna samplingar som sedan kan köras genom diverse

olika synteser och då kan man verkligen få ett eget och unikt sound! Rent allmänt väldigt underskattad synth som säkert kommer

vara kult om 10 år! Ska du göra "electronica"-inspirerad musik är EX5:an riktigt grym, till RadioHits köp hellre Triton! Lite info!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

EX7:an har annorlunda tangeter som enl mig inte är de bästa som tillverkats medans EX5 har bland de bästa=halvvägda eller semivägda som det även heter.

Hitter du en EX5:a för under 8000:- i bra skick KÖP! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en ex5 som jag faktiskt gillar mycket.

(köpte den dyr och ny... 25000:- typ...)

Grejjen är att de analoga syntarna är otroligt feta. Jag har därför aldrig hajjat grejen med alla virtuella syntar, eftersom min stora blå alltid slog dem på fingrarna.

Problemet är bara att jag hade behövt en mer "akustisk" synth, 😛

Så för mig var den egentligen fel, men den är ett INSTRUMENT.

Inte bara en härmapa, den har en egen karaktär.

Men den tar en massa plats, den är rätt så stor.

men köp. för det priset är det ju en nobrainer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska göra det nu när man får studiebidraget, i slutet av månad. Har nu varit ut på internet och kollat vad folk tycker. Den verkar ju vara i samma klass som bådde Motif och triton 😛 om man bort ser från sequensen. Fast mycket billigare. Undrar varför inte Yamaha stödjer EX5?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tror att Yamaha ägde Korg redan när Triton kom, i.v.f.s.h. äger dom Korg nu, så när då folk inte fattade att EX5 var bättre än Triton

om man ansträngde sig och gjorde något själv, så kanske Yamaha satsa på Triton istället! Vem vet? Bara Yamaha!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hmmmen hur stor är denna (lilla) andel... 4/6/80% 😉?

I Japan äger ju alla företag varandra ändå á la löntagarfonderna upphöjt i 4! (Om man överdriver liite)

(Alltså jag kan ha fel men, "andel" och "jobbar för sig själv" kan ju betyda i stort sätt vadsomhelst !)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en EX5 som jag haft sen den kom och är mycket nöjd med den, jag har visserligen Proteus2000 och XV3080 som komplement också.

Jag använder mycket piano, elpiano och orgel i EX5 men orgelljuden kommer mest från samplingar jag laddar in och där kommer en nackdel: Lååångsamt! Att ladda in den uppsättning samples jag använder normalt, ca 15 Mb tror jag, tar minst 10 minuter trots att det är via SCSI från en zip-drive. Det lär inte gå att få det snabbare med hårddisk heller...

Den är underbar att spela på med sina 76 tangenter, dubbla modulationshjul och ribboncontroller. Men den är inte lika kul att bära, tung och stor.

Jag såg att du rekommenderas att köpa om du hittar en under 8000 och instämmer i det även om begagnatpriserna ofta är hysteriskt låga nu för tiden. Själv skulle jag vilja ha betydligt mer för att ens överväga en försäljning 😉

EX7 verkar däremot inte mycket att ha, färre tangenter, färre röster, färre "element" vilket innebär begränsning i effektanvändning och AN-synten.

Angående modellnumren så har väl Yamaha ofta numrerat åt det hållet, t.ex. DX9 som är en budget-DX7 o.s.v.

Edit: Insåg att detta var mitt första inlägg på detta forum, blev förvånad själv, läser bättre än jag skriver tydligen.

Redigerat av ellesspe
Link to comment
Dela på andra sajter

Man använder wav-filer och den läser även Akai-filer tror jag men det har jag aldrig testat.

Hanteringen av samplingar är lite annorlunda (läs krånglig) så det tar ett tag innan man får kläm på hur det fungerar.

Att få den snabbare verkar vara omöjligt, har läst en hel del om det på nätet men ingen tycks ha lyckats.

Här finns en hel del info och annat nyttigt:

EX5 Tech

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man ska göra, som jag aldrig hann, är att man installerar 2st 32 MB

och därmed får 65MB sampler-minne att fylla med nya ljud (Akai) eller helt egna samplingar som sedan kan köras genom diverse

olika synteser och då kan man verkligen få ett eget och unikt sound!

vars hittar man detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Minnena får man köpa begagnat för typ 100:- styck på vendolin, gula tidningen eller var man nu hittar gammalt skräp idag!

Vill minnas det var EDO 60ns-minnen, vänta lite: http://www.ex5tech.com/ex5ubb_cgi/ultimate...ic&f=2&t=001046 - Japp!

Om jag hittar mina gamla minnen kan du få dom! Därefter är det enkelt att själv instellera minnena i EX5:an! Sök på EX5:an

så hittar du säkert ngn obskyr EX5-klubb som är mer än villig att besvara alla tänkbara frågor angående EX5:an 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Yamaha EX5 och jag är väldigt nöjd med den. Visserligen har den sina minus som ex: litet minne och långsam att ta in samplingar. Det som är däremot posetivt med den är ljudet. Ljudet går att ändras nästan hur man vill så man blir aldrig missnöjd. EX5 is the Blue Beast 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...