Jump to content
Annons

Ich bin eine Noizehed!


iHz

Recommended Posts

Tja!

En 14-Ă„rig pog som har mycket stort intresse för elektronisk musik (förutom techno och trance som jag hatar över allt annat). Just nu Ă€r det noise som gĂ€ller. Jag circuit-bendar egna grejer, pillar med totalförstörda ljud... mm, ashĂ€ftigt! đŸ˜±

Prenumererar pÄ Studio gör jag ju sÄklart ocksÄ. (mm kan lÀgga sej ner och dö med en gÄng).

Favoriter just nu: Necroanal, Villa Valley, MOX, Pord, TORSO (ZAAT innan), Tor Angry mfl...

NÀr jag gör Noise kallar jag mej för iHz (uttalas itch) som stÄr för irregular Hertz = oregelbundna Hertz (oregelbunden frekvens). För att vanlig, tonal musik bestÄr av regelbundna frekvenser med jÀmn fördelning mellan förtÀtningar och förtunningar i ljudvÄgen. Buller och brus bestÄr av oregelbundna frekvenser med ojÀmn fördelning mellan förtÀtningar och förtunningar i ljudvÄgen. Och noise Àr just detta.

Tack för mej! 😛

//iHz

Ps. Finns det nÄgra fler noiseheads dÀr ute? DS.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hejhej!

Jo, jag lyssnar pĂ„ noise ibland, mestadels "powernoise" (eller vad det nu kallas) a'la Imminent Starvation, men nĂ€r jag gör musik sjĂ€lv har det blivit relativt brusbefriat Ă€n sĂ„ lĂ€nge... đŸ˜±

Men det finns nÄgra mer experimentella typer hÀr ocksÄ om du kollar in demoavdelningen. Annars kan man ju tipsa om forumet 99musik(.com) som har en vÀldigt mycket mer elektronisk prÀgel Àn Studio....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjenare!

Trevligt med lite ljudlĂ€ra sĂ„hĂ€r pĂ„ fredagskvĂ€llen 🙁

PS. Det gör det sÀkerligen, jag Àr inte en av dem. DS.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HjÀrtligt vÀlkommen!

Men sen har jag en följdfrÄga, varför hata techno och trance?

Vad Àr det för fel pÄ dessa genrer? Vad Àr det som gör att du hyser sÄ stort hat mot dessa subkulturer inom electronican? Inget illa menat men jag vill gjÀrna veta;)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men sen har jag en följdfrÄga, varför hata techno och trance?

Vad Àr det för fel pÄ dessa genrer? Vad Àr det som gör att du hyser sÄ stort hat mot dessa subkulturer inom electronican? Inget illa menat men jag vill gjÀrna veta;)

Det jag alltid förknippat med techno och trance Àr sÄnt som Scooter, 666, Balloon, DJ Sammy etc... Dessa har minst tvÄ saker gemensamt: En Àcklig jobbig donk-donk-donk-donk-donk-donk-donk-donki-donk-rytm, och en skitkass fras som, i Sammys fall, försöker ha en mening, och i alla andra fall bara e allmÀnt irriterande och oftast handlar om att man ska hoppa runt, upp me hÀnderna i luften, are you feeling alright liksom.

Och om man ska vara riktigt hardcore ska man ha sÄ mÄnga hÄrda synthljud som möjligt och nÄnstans i lÄten ska man vÀxla frÄn vanlig 4/4:a till 4/6:a (eller 6/4:a lr vafan man sÀger).

Och alla tror att det Ă€r sĂ„ jĂ€vla cool musik. Okej, jag hĂ„ller med, i vissa fall kan det bli rĂ€tt mĂ€ktigt, men det Ă€r sĂ„ himla AMATÖÖÖÖR!!!!

SÄnt gjorde man i eJay! Det Àr lite av fjortis/fejkad cool-stil över det hela.

Nu vet jag att du kommer kÀfta emot, sÄ jag mÄste sÀga nÄgot som fÄr mej att tÀnka till lite.

NÀr jag gÄr in pÄ P3 Dans hemsida, ser jag att det stÄr att de spelar bl.a "mörk techno".

Hmm.... :rolleyes: Finns det fler stilar av techno Àn den jag tatt upp? Det mÄste vara sÄ. För jag ser/hör inte musiken dom spelar i P3 Dans som mörk techno! En proffsigare, mer vÀlproducerad variant av techno och trance! Fan, nu slÄr jag knut pÄ hjÀrnbarken.

Nu har du i alla fall fÄtt svar pÄ din frÄga.

Vad anser du?

Redigerat av iHz
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

VĂ€lkommen!

Det finns ju bra och dÄlig musik i alla genrer förutom dansband. Spana in Mikael Stavestrand, Akufen eller kanske lite Kid606 sÄ hittar du jÀtte fin musik. Musik som jag skulle defenitivt stoppa under tekno lappen. En samlingsplatta dÀr man blandar noise och tekno pÄ en jÀvligt fruktigt sÀtt Àr The Birth of Industrial Cool, en svensk skiva frÄn bolaget 23Hz. Kolla Àven in Tex Tone, suverÀn gratis tekno. Hoppas du Àndrar uppfattning, och Äterigen vÀlkommen!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

om du vill lÀra dej skillnaderna mellan olika stilar inom elektronisk dansmusik ska du kolla in den hÀr guiden dÀr det finns gott om ljudexempel:

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

det Ă€r oerhört stor skillnad mellan den "techno" som spelas pĂ„ MTV och det som Ă€r riktig techno. det som du beskriver ligger vĂ€l nĂ€rmast beslĂ€ktat med det som i guiden kallas europop antar jag. 😕

har en kompis som jag kÀnt flera Är som kommer frÄn tjeckien som sysslar med noise (http://www.releaze.net/gme/), gillar framförallt sÄnt som kommer frÄn japan (tror jag?) men det vet vÀl nog du mer om Àn jag! jag gillar strukturerad noise kanske man kan sÀga...har ingenting emot oljud och distortion sÄ lÀnge det finns nÄgon form av rytm i lÄten.

vĂ€lkommen till forumet! 😼

smiles,

~ f

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men sen har jag en följdfrÄga, varför hata techno och trance?

Vad Àr det för fel pÄ dessa genrer? Vad Àr det som gör att du hyser sÄ stort hat mot dessa subkulturer inom electronican? Inget illa menat men jag vill gjÀrna veta;)

Det jag alltid förknippat med techno och trance Àr sÄnt som Scooter, 666, Balloon, DJ Sammy etc... Dessa har minst tvÄ saker gemensamt: En Àcklig jobbig donk-donk-donk-donk-donk-donk-donk-donki-donk-rytm, och en skitkass fras som, i Sammys fall, försöker ha en mening, och i alla andra fall bara e allmÀnt irriterande och oftast handlar om att man ska hoppa runt, upp me hÀnderna i luften, are you feeling alright liksom.

Och om man ska vara riktigt hardcore ska man ha sÄ mÄnga hÄrda synthljud som möjligt och nÄnstans i lÄten ska man vÀxla frÄn vanlig 4/4:a till 4/6:a (eller 6/4:a lr vafan man sÀger).

Och alla tror att det Ă€r sĂ„ jĂ€vla cool musik. Okej, jag hĂ„ller med, i vissa fall kan det bli rĂ€tt mĂ€ktigt, men det Ă€r sĂ„ himla AMATÖÖÖÖR!!!!

SÄnt gjorde man i eJay! Det Àr lite av fjortis/fejkad cool-stil över det hela.

Nu vet jag att du kommer kÀfta emot, sÄ jag mÄste sÀga nÄgot som fÄr mej att tÀnka till lite.

NÀr jag gÄr in pÄ P3 Dans hemsida, ser jag att det stÄr att de spelar bl.a "mörk techno".

Hmm.... :rolleyes: Finns det fler stilar av techno Àn den jag tatt upp? Det mÄste vara sÄ. För jag ser/hör inte musiken dom spelar i P3 Dans som mörk techno! En proffsigare, mer vÀlproducerad variant av techno och trance! Fan, nu slÄr jag knut pÄ hjÀrnbarken.

Nu har du i alla fall fÄtt svar pÄ din frÄga.

Vad anser du?

Förknippar du trance med Scooter och DjSammy sÄ mÄste jag dela med mig av min syn pÄ dessa tvÄ. För mig Àr Scooter eurodance och Djsammy Àr nÄn slags blandning av vocaltrance och hardstyle vilket jag inte tycker han gör bra. Men visst det finns otroligt mÄnga produktioner som Àr byggda pÄ exact samma sÀtt och Àr det som alla tror att "sÄ ska det vara, annars Àr det dÄligt".

Vet inte riktigt om jag fortsatte pĂ„ din linje dĂ€r men det dĂ€r var vad jag hade och sĂ€ga 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För att vanlig, tonal musik bestÄr av regelbundna frekvenser med jÀmn fördelning mellan förtÀtningar och förtunningar i ljudvÄgen. Buller och brus bestÄr av oregelbundna frekvenser med ojÀmn fördelning mellan förtÀtningar och förtunningar i ljudvÄgen. Och noise Àr just detta.

Tack för den utförliga lektionen.. tror inte att det Ă€r nĂ„gon hĂ€r som redan visste detta 😉

SÄ vÀlkommen hit..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för allas varma mottagande! đŸ„°

Det Àr en sÄn himla skön stÀmning hÀr inne. BÀsta forumet jag nÄnsin besökt (och det Àr mÄnga)!

Hare gött alla!

/iHz

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

VĂ€lkommen hit :rolleyes:

Det jag alltid förknippat med techno och trance Àr sÄnt som Scooter, 666, Balloon, DJ Sammy etc...

Tell me about it! :rolleyes: NÀr jag hörde 666 för första gÄngen, d.v.s. Alarma, sÄ lÄg jag och vred mig av skratt pÄ golvet.

Hursomhelst, techno/trance Àr sÄ mkt mer Àn sÄ. GÄ in pÄ den dÀr elektroguiden som force_fEd tipsade om. Den Àr mkt bra!

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...