Jump to content
Annons

LARS - Malin Oas


Lars-Olof

Recommended Posts

LÅTNAMN: Malin Oas

ARTIST/GRUPP: LARS

GENRE: Progg

LÅTLÄNGD: 3:25

KOMPOSITÖR: Lars & Lars

PRODUCENT: Lars & Lars

EV. MEDVERKANDE: Lars & Lars & Linda

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 3.5MB

STATUS: Halvfärdig demo

LÅTLÄNK: Malin Oas

Nästa låt från kommande demo. Är nog mer nöjd med låten som sådan än med inspelningen och produktionen. Skulle tro att resultatet gör sig bättre i högtalare än i hörlurar... Vad tycker ni? Konstruktiv kritik mottages tacksamt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes, här är omsättningen snabbare än nånsin. Svag för vispop och speciellt på svenska. Gillar sångrösten, stämmorna och flöjten. Gitarren låter lite tunn. Texten låter genomarbetad och intressant men måste lyssna några ggr till (två nu) och skall försöka återkomma. Låten ger mig lite hågkomster till en trevlig stund på nån studentpub.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva produktionen känns väldigt "live"-aktigt...Inget fel med det...men så är det 😛

Skön låt för övrigt...Att texten är så varierad och mångfaciterad lyfter sången...

Men...är det här någon dold feministpropaganda? För jag vill inte bli sublimt hjärntvättad 🥰

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, här är omsättningen snabbare än nånsin. Svag för vispop och speciellt på svenska. Gillar sångrösten, stämmorna och flöjten. Gitarren låter lite tunn. Texten låter genomarbetad och intressant men måste lyssna några ggr till (två nu) och skall försöka återkomma. Låten ger mig lite hågkomster till en trevlig stund på nån studentpub.

Tack så mycket för att du lyssnat! Jag började tro att det inte skulle bli någon feedback öht. Jag är själv inte helt nöjd med produktionen men vet inte riktigt var jag ska börja rota. Kommer nog att lämna det som det är för nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva produktionen känns väldigt "live"-aktigt...Inget fel med det...men så är det 😉

Skön låt för övrigt...Att texten är så varierad och mångfaciterad lyfter sången...

Men...är det här någon dold feministpropaganda? För jag vill inte bli sublimt hjärntvättad 😲

Tack för att du lyssnat. Jag tror jag får nöja mig med att det låter live eftersom det inspelade materialet gör det och jag inte riktigt har tid att lägga mer tid på det. Men som du säger, inget fel i det 😉 Kanske blir det en nyinspelning nån gång i framtiden.

Jag skulle nog inte vilja kalla det för propagande direkt. Texten är skriven med viss inspiration från en bok som blev snudd på omåttligt populär förra(?) året och som bland annat behandlar kvinnlig gudomlighet. Bonuspoäng till den som listar ut vilken boken är och som dessutom lyckas tyda titeln på låten 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Ostämd gura, platt ljud, för mycker Winnerbäck.

Plus: kul låt, gött med tjejstämman som kommer in (om än att det är jättehögt), bra refräng.

Jobba på! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Ostämd gura, platt ljud, för mycker Winnerbäck.

Plus: kul låt, gött med tjejstämman som kommer in (om än att det är jättehögt), bra refräng.

Jobba på! 😉

Tack för kritiken! Jag antar väl att det blir lite Winnerbäck eftersom viss inspiration nog är hämtad därifrån. Men det är verkligen inget vi strävar efter.

Ingen som ger sig på tiotusenkronorsfrågan!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvinnlig gudomlighet och populär bok? Kan det vara Da Vinci koden?

Bra sångröst tycker jag att du har. Huvudsaken att man sjunger bättre än Traste och Persson brukar jag ha som måttståck (känner båda så dom blir inte sura).

Undrar om en sån här låt vinner något på att vara superduperproducerad? Tror inte det. Möjligen lite bättre trumljud och en mandolin. Mandolin är fint i såna här låtar. Kul med stämsången. Påminner lite om Steely Span och liknande irlänska tongångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvinnlig gudomlighet och populär bok? Kan det vara Da Vinci koden?

10 poäng till Bebopkeys. Rätt svar. Jag ska nog köpa en mandolin också...

Guldstjärna till den som nu listar ut hemligheten bakom titeln på låten. Ganska mycket lättare nu när boken är avslöjad!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog vid vad jag tyckte förra gången. Inspelningen saknar dynamik. Framförallt sången. hur spelar ni in. Är det en risig mick? Det pumpar på ett underligt sätt, som om du hade kompressor på fast inte ändå.

Trummorna kommenterade jag på förra låten. Skulle försöka jobba mer med dynamiken i ljudbilden. Det låter lite för mycket fritidsgård över det. Jag har inget emot livekänslan. Men ljuden i de respektive instrumenten är inte bra. Det låter syunkigt helt enkelt och tyvärr inte på ett så charmigt sätt så¨att man är beredd att ha överseende med det.

Låten är rolig sångarret är fräckt. Det är lite synd på så rar ärtor att det inte låter bättre. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog vid vad jag tyckte förra gången. Inspelningen saknar dynamik. Framförallt sången. hur spelar ni in. Är det en risig mick? Det pumpar på ett underligt sätt, som om du hade kompressor på fast inte ändå.

Trummorna kommenterade jag på förra låten. Skulle försöka jobba mer med dynamiken i ljudbilden. Det låter lite för mycket fritidsgård över det. Jag har inget emot livekänslan. Men ljuden i de respektive instrumenten är inte bra. Det låter syunkigt helt enkelt och tyvärr inte på ett så charmigt sätt så¨att man är beredd att ha överseende med det.

Låten är rolig sångarret är fräckt. Det är lite synd på så rar ärtor att det inte låter bättre. 😉

Jag håller med... Jag gillar som sagt låten mycket men är också lite sur över att det inte låter så bra som det skulle kunna göra. Problemet beror nog mycket på att vi glömde finmicken när vi drog till fjälls för att spela in och fick nöja oss med några sämre sådana. I princip allt är inspelat med samma mikrofon. Gitarr och bas (mikad förstärkare), trummor (mikade med 2 mikrofoner) och så sång och flöjt då förstås... En vacker dag blir det nyinspelning, för nu får vi nog tyvärr nöja oss med det lite sunkiga ljudet 🥰

Och... Malin Oas blir om man kastar om det... just det! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Malin Oas är en bra dänga av duo'n LARS... problemet med den e att ljudet låter ganska crappy. Låter som att ni under inspelningen dragit upp trummor och bas på en väldigt stark nivå. Känns även som att sången dränks av Trummorna och basen. Låter helt omastrat. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...