Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Är det verkligen nödvändigt med monitorer? Jag tänkte köpa mig cubase, ett bra ljudkort, mixer och micar för att spela in ett flertal intrusment. Allt kommer att vara i samma rum, även datorn.. så är det verkligen nödvändigt med monitorer? Kan jag inte bara använda mina vanliga högtalare när jag mixar.. när jag spelar in kommer jag använda hörlurar..

Mvh Kristoffer

Annons
Posted

Man har monitorer för att få ett så ofärgat ljud som möjligt. Om du lyssnar på lite olika högtalare så kommer du märka att musiken låter lite annorlunda var du än går. Troligtvis går det väl okej att köra med högtalare i början men ett par bra monitorer är ganska vitalt tycker jag. Sen så måste ju rummet där man mixa vara såpass bra akustiskt att inte det påverkar ljudet. Men sök på forumet så kommer du få massa trådar om detta.

Posted

Har läst det där och fått en massa tips.. men det är det att jag är helt lost på ämnet.. kan dess vara något? https://www.thomann.de/thoiw5_the_box_nf06a...r_prodinfo.html eller är det bara skit? Jag har just nu ett 4.1 hifi system för kanske 1000 spänn.. låter bra när jag lyssnar på låtar.. har haft det i 1.5 år så jag är rätt fäst vid det.. men kan det vara värt att lägga ut för dom där?

Har även kollar på dessa https://www.thomann.de/thoiw5_behringer_b20...r_prodinfo.html men det är ju aningen dyrare. vad tycker ni?

Sen undrar jag även hur man kopplar? brukar det medflöja kablar? Va ere för kablar? XLR? Och hur drar men dem från datorn.. behöver man förstärkare på vägen också?

Tacksam för hjälp! =)

Mvh Kristoffer

Posted

skulle vara tacksam för svar ganska snabbt.. det börjar bli brådskande..

Posted

Att dom är aktiva, som det står, betyder att dom har en inbygd förstärkare, så någon stärkare på vägen behöver du inte. :rolleyes:

Rent generellt......jag är skeptisk till monitorer för 1400:- .....men, jag ska inte såga för mkt....har ingen erfarenhet av någon av dom.... :rolleyes:🙁

sök på nätet och se om du kan hitta recensioner av dom.......det bästa är ju förståss att hitta någonstans att provlyssna, men går inte det så sök på nätet.....kan gissa att dom dyrare är ganska ordentligt bättre, men det är bara en gissning....

Posted

Fast monitorer är väl inte det första jag skulle köpa. Och absolut inte för under 2000kr, det är garanterat inte särskilt mycket bättre än vad du redan har...

Så mitt råd är att du testar att köra med vad du har ett tag. Om du sedan märker att du har svårt att få till dina mixar, så borde du antingen lära dig att mixa bättre eller köpa monitorer... 😛