Jump to content
Annons

Ny låt, ny genre.


Vad tycker ni?  

15 röster

  1. 1. Vad tycker ni?

    • Mycket bra!
      2
    • Hyffsat!
      6
    • Inte min smak.
      2
    • Dåligt.
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Doity

ARTIST/GRUPP: the[phl]sound

GENRE: ? Vet faktiskt inte

LÅTLÄNGD: 5:12

KOMPOSITÖR: Per-Henrik Lind

PRODUCENT: Per-Henrik Lind

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3 (192kb/s)

STORLEK: 7,14 mb

LÅTLÄNK: http://peppe.sorkmos.com/music/Doity.mp3

--------------------------------------------------------------------------

Jag tänkte testa en lite annan musikstil. Jag har jobbat med att få till lite smutsigare sound med hjälp av dist och kompressorer. Jag hade framförallt tänkt mig lite skitigare rytmer och ljud där en melodi bara ska finnas med som ett komplement.

Hurvida jag lyckats med detta får ni avgöra 😉

Jag vill gärna ha tips och feedback på ljudbilden och eventuella förbättringar jag kan göra, samt givetvis vad ni tycker om låten generellt.

Tack på förhand / Per-henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Såg annonsen på kommande Actionfilmen: Abdullahs revenge - the sequel..

Well...det låter som om det är åtminstone 3 olika låtar och en DJ som inte bestämt från vilken skivspelare som han ska köra ut ljudet från.. 😉

Jobba vidare på detta för det låter koolt.. men kör mer på distlinjen och gör låten ännu skitigare... kanske med en distat elgura oxå...lite mer Rammstein skulle vara fräckt... skär bort lite kropp på Abdullahs röst samtidigt.. han ligger lixom uppepå något o svävar på sin flygande matta nu....

Kanske jobba lite mer med skärande filter i 80 - 300hz regionen oxå för att få lite bättre skärpa i ljudbilden...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju coolt!! Riktigt coolt! Rent av lite nytänkande, och sånt kan man inte annat än uppmuntra o uppskatta... 🙂

Från typ 2:51 till 3:22 är det lite för lugnt tycker jag mtp vad låten har gett för förväntningar fram tills dess.. jag tror jag hade testat med att trycka in arab-rap eller nåt (finns det? 😉 ) på sina ställen.... alltså som hade svängt hej-o-hå med beatet för övrigt... och sen hade abdullah kunnat vara i refrängen... blott en tanke... jag hör i mitt huvud hur coolt det skulle låta, men svårt att förklara lixom.... 🙁

Hur som helst - mer sånt här! 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ledmotivet (jag menar slingan som börjar 2:05 och sen kommer igen mest hela tiden) är GRYMT bra.

Sen tycker jag väl inte Abdullah tillför sådär jäkla mycket i den här låten, men han kanske dansar snyggt?

bellyemoticon.gif

Lägg på lite dramatisk flygel (typ Ultravox-Vienna) så blir det en schysst vampyrlåt istället!!

Bra iallafall, sa jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

... kanske med en distat elgura oxå...lite mer

-Inte en dum idé.. ska testas.

Lät skumt och intressant. Fortsätt gärna i denna genren. Det kan definitvt bli något intressant av det.

-Kul att höra, jag ska nog försöka mig på ett par grejjer till 😉

jag tror jag hade testat med att trycka in arab-rap eller nåt (finns det?  ) på sina ställen.... alltså som hade svängt hej-o-hå med beatet för övrigt... och sen hade abdullah kunnat vara i refrängen... blott en tanke... jag hör i mitt huvud hur coolt det skulle låta, men svårt att förklara lixom.... 

-Min första idé var att trycka dit lite böneutropare, så du var inte långt borta hehe 😉

skär bort lite kropp på Abdullahs röst samtidigt.. han ligger lixom uppepå något o svävar på sin flygande matta nu....
Sen tycker jag väl inte Abdullah tillför sådär jäkla mycket i den här låten, men han kanske dansar snyggt?

-Sant... han framträder nog lite mycket. Ska nog hålla mig inom arabtemat men med roligare turkar... 🙂

Hur som helst - mer sånt här! 

-Det kommer, jag lovar!

Tack för kritik! Det uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör den lite mer dirty, lite mer samplingar och lite mindre elektroniskt sound. Plus att den gärna får vara mer varierad i början, framför allt rörande trummorna. Annars var den jäkligt tuff tycker jag! En trea får du för att jag inte tycker elektroljuden passar in riktigt 🙂 Annars hade du fått en fyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du snott saker från propellerheads (engelska dom som gör musik) 🙂

riktigt bra snygg med den turkiska religösa sången, emn om du skippat goa elementet så hade varit fett, jobba på att minimera, du kanske skulle sampla en ney de skulle skapa grym atmosfär!

Du vill lite väl mycket, Men du ska veta att jag dansar.

På 90-talet skulle man ha kallat det här big beat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Har du snott saker från propellerheads (engelska dom som gör musik) 😉

2: du kanske skulle sampla en ney de skulle skapa grym atmosfär!

1: Nope inget är snott.. vet knappt vilka propellerheads är... 😲

2: En ney ? Är jag långsam eller skrev du fel ? 😛 Förklara för mig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

peppemannen

Postat den 26 April 2004, 15:37

QUOTE (Lars Norén @ 26 April 2004, 09:34)

1: Har du snott saker från propellerheads (engelska dom som gör musik) 

2: du kanske skulle sampla en ney de skulle skapa grym atmosfär!

1: Nope inget är snott.. vet knappt vilka propellerheads är... 

2: En ney ? Är jag långsam eller skrev du fel ?  Förklara

1: Propellerheads var ett av det bästa band på 90-talet från england och jag skoja lite.

Men det lät mycket likt i ljudbild fast mindresväng. Du kanske skulle kolla upp dom.

(Jag är lite avsjuk) NI har en fett ljudbild men arren borde ni jobba med.

En grej kan va att lyssna både på traditionell techno och viss improvisations jazz, typ archie sheep. Eller Charles Mingus (Han är ju mer be bop men grym arrangör) Refused sista platta shape of punk to kome är på sina ställe bra arrade.

2: Ney är en flöjt som man använder sej inom sufismen.

Link to comment
Dela på andra sajter

peppemannen

Postat den 26 April 2004, 15:37

QUOTE (Lars Norén @ 26 April 2004, 09:34)

1: Har du snott saker från propellerheads (engelska dom som gör musik) 

2: du kanske skulle sampla en ney de skulle skapa grym atmosfär!

1: Nope inget är snott.. vet knappt vilka propellerheads är... 

2: En ney ? Är jag långsam eller skrev du fel ?  Förklara

1: Propellerheads var ett av det bästa band på 90-talet från england och jag skoja lite.

Men det lät mycket likt i ljudbild fast mindresväng. Du kanske skulle kolla upp dom.

(Jag är lite avsjuk) NI har en fett ljudbild men arren borde ni jobba med.

En grej kan va att lyssna både på traditionell techno och viss improvisations jazz, typ archie sheep. Eller Charles Mingus (Han är ju mer be bop men grym arrangör) Refused sista platta shape of punk to kome är på sina ställe bra arrade.

2: Ney är en flöjt som man använder sej inom sufismen.

Ahh tack för det 😛 Nu är jag med igen 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...