Dream Exp. Posted September 18, 2005 Share Posted September 18, 2005 (edited) Hejsan! När jag installerade mitt EMU 1212m-kort så hamnade datorns mjukvarusynt efter. Jag behöver den eftersom jag har spelat in en del låtar i midi för att komma ihåg dem osv. men nu syncar inte ljudkortets klick och synten och jag har kommit fram till att det är synten som är efter. hur löser man det? Arbetar i Cbase SX 2 Edited September 18, 2005 by Dream Exp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted September 18, 2005 Share Posted September 18, 2005 Alternativ 1: Du minusdelayar alla midispår så att synten kommer i takt. Alternativ 2: Du byter ut den interna MIDI-synten mot en VSTi med GM-bank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UpLift Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 vadå har inte detta med asio drivern att göra? att det inte är rätt drivrutiner eller att latencyn bara är ställd typ på 100 eller någe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Inte om det gäller datorns interna ljudkortsynt, t.ex. Microsoft GS Wavetable SW Synth eller Soundblasters motsvarighet som heter nåt liknande... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted September 21, 2005 Share Posted September 21, 2005 Jag håller på Linus linje här..(hehe..Linus på linjen 😕 ..oops..Offtopic? a'ight.. 🙂 ) Troligtvis har den inbyggda synten kommunikation genom Windows multimediadrivrutin från Cubase och dessa brukar ligga på en sissådär 50 +ms.. så problemet ligger nog i att det är så stor skillnad mellan drivrutinstyperna. Cubase har däremot en utmärkt timeshiftfunktion som kan ställa fördröjningen permanent och sedan kan projektet sparas som Template så dessa inställningar alltid finns där när ett nytt projekt skapas. Lycka till Link to comment Share on other sites More sharing options...
zagor Posted September 23, 2005 Share Posted September 23, 2005 dessutom kan det kännas rätt så inaktuellt med windows general midi sound... du hittar alla ljud du vill använda på de flesta freeware vst. är det många "riktiga" ljud och inga syntar kan du ladda ned sampletank free, plugsound free, alla instrumenter från 4front och du har ett gäng bättre ljud än GM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts