Jump to content
Annons

Elektroniskt oljud?


electron

  

10 röster

  1. 1. Elektroniskt oljud?

    • 5. Mycket bra! Fortsätt såhär!
      2
    • 4. Riktigt bra
      1
    • 3. Helt ok
      3
    • 2. Dålig
      0
    • 1. Mycket dålig
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Ej klart

ARTIST/GRUPP: electron

GENRE: Elektroniskt

LÅTLÄNGD: 3.31

KOMPOSITÖR: electron

PRODUCENT: electron

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.84mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Låten

Hej, mitt första låtinlägg 😄

Nu tänkte jag sluta plåga mina vänner med mina kompositioner och plåga er istället. 😆

Efter att ha lyssnat igenom de utkast jag har gjort under åren så fastnade jag endast vid detta och ett till som jag kan tänka mig att fortsätta jobba på.

Denna låt tog iprincip livet av min dator eftersom jag har använt 5miljoner effekter på beatet(fel! se rättning nedan) som ligger på i stor sett hela låten. Detta gör att den blir lite svårjobbad om man ska fortsätta på den. 😆

Jag behöver hjälp med mixning så kommentera gärna detta också.

Jag vill veta vad ni tycker för jag känner mig ganska nöjd trots allt.

tack selm för att jag får använda din server

EDIT: Jag öppnade upp låten idag och det va inte så farligt som jag trodde 😠

RÄTTNING: Jag har inte alls 5miljoner effekter på beatet, men däremot har jag 2 beats ovanpå varandra som vardera har reverb, eq, delay, stereo imager och maximizer 😳

Däremot, på det pad-iga ljudet(som faktiskt är helt rätt iomed att det är en pad från början), har 5miljoner effekter(6st egentligen, men 5 miljoner låter mkt mer 😱) på sig, bla scream, delay, flanger, stereo imager, eq och den som tar livet av min dator är helt enkelt en phaser iform av en combinator(aka minnesslukare).

Lyssnade lite nu enbart på paden och ensam låter den faktiskt ganska cool, kanske kan köra nåt solo med den på nåt sätt? Problemet är att den är lite seg så snabba "twistar" blir det nog inte...

Redigerat av electron
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter helt ok! Ganska pshyco, och det gillar jag! 😮 Väldigt TUNG bas oxå, och det gillas starkt!

Helt ok låt! 😮

Edit: fimpa 15:sekunders tystnaden i slutet! 😮

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det var 15 sek tystnad i slutet hade jag faktiskt inte en aning om, skall återgärda detta 😮

Nåt mer som jag inte hade en aning om var att det fanns en genre som hette IDM och att detta möjligtvis gick under det, kanske ska ändra i presentationen? 🙂

D Vibe, vet du något mer om det? Alltid kul å veta vilken genre ens musik går under hehe 😮

EDIT: Aha, IDM = Intelligent Dance Music 😮

Redigerat av electron
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ... det låter rätt mycket 80-tal om det. Som introt till en Skinny Puppy-konsert ungefär. Känns som det mesta i den här genren redan är gjort.

Det mesta inom alla genrer är väl rätt mkt redan gjorda eller? 🙁

(.. speciellt rock förövrigt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det var 15 sek tystnad i slutet hade jag faktiskt inte en aning om, skall återgärda detta 🙂

Nåt mer som jag inte hade en aning om var att det fanns en genre som hette IDM och att detta möjligtvis gick under det, kanske ska ändra i presentationen? 🙂

D Vibe, vet du något mer om det? Alltid kul å veta vilken genre ens musik går under hehe 🙁

EDIT: Aha, IDM = Intelligent Dance Music 😄

Yep, Intelligent Dance Music.

Pjae, det jag har hört är typ Autechre.. Och jag tycker att deras/hans/hennes (?) musik påminner en del om din låt 🙂

http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_dance_music

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste gnälla lite på den missvisande titeln; det här är verkligen inte oljud, det var toppenkanonen!

I vissa människors öron är det kanske det 🙁

Jag ville bara försöka förvarna lite 🙂

Kul att du och ni tyckte om det 😄

Men är det nåt jag ska ändra på eller lägga till eller nåt? vad som helst, shoot man, shoot!! 🙂

Redigerat av electron
Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det nåt jag ska ändra på eller lägga till eller nåt? vad som helst, shoot man, shoot!! 😉

Gillar harmonierna som det pad-iga ljudet gör. Men du skulle kunna pröva att ta ner reverbet. Typ, minska mängden reverb och byta till någon typ av rum. Nu är det en plate eller hall va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag kasta lite sten i glashus; jag tycker att det låter som en schysst grund men mycket till låt är det inte. Ingen direkt utveckling. Ingenting att lägga på minnet. Att du har ett ton effekter på trummorna hör jag inte heller.. låter som ganska vanliga ljud med mycket reverb.

Vid sidan av detta negativa kan jag säga att du bygger stämning bra och har en bra grund i den här låten, som sagt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hum nu kopierar jag rakt av här min rättning av min post längst upp, skulle va sjysst me lite respons!

Jag har inte alls 5miljoner effekter på beatet(som jag sa först), men däremot har jag 2 beats ovanpå varandra som vardera har reverb, eq, delay, stereo imager och maximizer 😮

Däremot, på det pad-iga ljudet(som faktiskt är helt rätt iomed att det är en pad från början), har 5miljoner effekter(6st egentligen, men 5 miljoner låter mkt mer 😄) på sig, bla scream, delay, flanger, stereo imager, eq och den som tar livet av min dator är helt enkelt en phaser iform av en combinator(aka minnesslukare).

Lyssnade lite nu enbart på paden och ensam låter den faktiskt ganska cool, kanske kan köra nåt solo med den på nåt sätt? Problemet är att den är lite seg så snabba "twistar" blir det nog inte...

Redigerat av electron
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då ska jag också förtydliga mig. Jag gillar som sagt de (få?) harmonier som finns i låten. Det blir en härligt suggestiv stämning!

Men jag har problem med reverben, framförallt på trummorna. Jag upplever det som för kallt, hårt och diskantigt. Hitta en varmare, mörkare och svettigare rumsklang och dra ned mängden. Dra sedan upp volymen på trummorna något. Jag får för mig att det skulle tilltala mig mera. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag ska försöka detta som ni nu har tipsat om, men;

Jarnis: Jag vet inte vad en "Gripped by fear" basgång är, så du får gärna förklara eller ge mig nåt å lyssna på 🙂

Och trummorna funderar jag på att ändra lite, så att dom funkar bättre när det inte är en massa ljud som dövar dom. Samma gäller basen.

Jag ändrade basljudet till en liten mer snärtig bas samt tog bort reverben, men det är ju padljudet som grötar till det hela men som samtidigt ger den rätta känslan.

och,

D Vibe, termen "bounca ner" är jag inte bekant med, men jag antar att du menar att jag ska exportera de kanaler som jag är nöjd med och sen lägga in som en wavfil? Jag vet hur det går till i cubase men inte i reason.

Ska man testa funktionen Rewire kanske? Har testat den innan men fick den inte att funka riktigt tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

amaurot (oregistrerad)

Gillade de atmosfäriska ljuden skarpt. Skulle dock vilja ha lite mer definierade trummor, det låter lite väl mycket white noise om dem nu. I övrigt bra - liknar rätt Autechres gamla grejer rätt mycket,

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag ska försöka detta som ni nu har tipsat om, men;

Jarnis: Jag vet inte vad en "Gripped by fear" basgång är, så du får gärna förklara eller ge mig nåt å lyssna på :rolleyes:

Och trummorna funderar jag på att ändra lite, så att dom funkar bättre när det inte är en massa ljud som dövar dom. Samma gäller basen.

Jag ändrade basljudet till en liten mer snärtig bas samt tog bort reverben, men det är ju padljudet som grötar till det hela men som samtidigt ger den rätta känslan.

och,

D Vibe, termen "bounca ner" är jag inte bekant med, men jag antar att du menar att jag ska exportera de kanaler som jag är nöjd med och sen lägga in som en wavfil? Jag vet hur det går till i cubase men inte i reason.

Ska man testa funktionen Rewire kanske? Har testat den innan men fick den inte att funka riktigt tror jag...

Bounca ner kommer väl ifrån tiden då man enbart använde portor för att mixa; när kanalerna tog slut fick man "bounca" ner flertalet kanaler till en stereokanal för att kunna frigöra fler kanaler.

Jag använde nog uttrycket lite fel iofs, iochmed att jag syftade på att du borde exportera de kanaler med miljoner effekter till ett stereospår och sen stänga av effekterna 😛

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ok, laddade hem lite låtar i reasonformatet så att jag kunde öppna dom i reason och kolla hur dom hade routat[?] kanaler å grejer.

Ska testa runt lite... Detta hör väl heller inte hemma i detta forumet men; Nån som vet om det finns nån typ Reason skola där man förklarar hur man kan använda programmet på bästa sätt? Måste lära mig lite bättre tekniker så att det inte blir som det så rörigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

fregrit (oregistrerad)

Shit va schysst! Me like!! :rolleyes:

Fast håller nog med om att det kanske är lite mycket reverb.. eller mycket, å mycket. Skär lite diskant bara så blire perffa!

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, reverb-onani va ännu ett nytt uttryck 😛

Ska jobba lite till på den så slänger jag upp en ny version snart... Har bla upptäckt vad det är som gör att beatet blir så diskatigt[nån hihat av nåt slag] har sänkt den lite och grejat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju riktigt trevligt "oljud". Jag saknar dock en basgång, typ åt Gripped by fear-hållet. Och lite tyngre och mindre spastiska trummor (med, som tidigare nämnts, ett mindre "diskantigt" reverb) hade suttit fint.

lyssnade på gripped by fear nu, men det va inte mycket bas direkt? Men visst, den finns ju där. Får se hur jag gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

MYCKET coolt, får lite FSOL** vibbar, deras första (Accelerator), finns en låt där som heter "Central Industries" har jag för mig. (Grymt bra platta för övrigt).

Håller med de flesta här, samt att hela produktionen saknar lite dynamik:

För mycket reverb på allt.

Lite för mycket White noise över "virveln" .(testa något lite snärtigare)

Framförallt trummorna skulle jag vilja ha fram lite mer i mixen. (Kick o snare)

Saknar basgång, en riktig feting som bara spelar några toner då och då, alltså inget som ligger o maler.

Sen tycker jag att du omedelbums ska Bounca eller mixa ner resurskrävande grejjer. Låt inte tekniken begränsa dig. Se bara till att du spara presets på inställningarna, så du kan gå tillbaka om du upptäcker att du vill ändra något.

**FSOL=Future Sound of London

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, *fixade* 🙁 lite FSOL[bara 13 album 😳]...

Låten Central Industrial, var bra, mycket bättre än min, kanske kan lära mig nåt ifrån den eftersom den har mer variation än min... tack xarl 😛

Men det är en jäkligt konstig bas, är det bara typ en dropbass eller nåt som ligger ovan på en kick[som också är väldigt låg]?

Redigerat av electron
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...