Jump to content
Annons

Är mitt mixerbord trasigt?


affect

Recommended Posts

Jag har haft det här problemet länge nu. Tidigare trott att jag kunde ha kopplat fel eller att det var min förstärkare/högtalare som strulade. Efter mycket om och men och felsökning har jag nu kommit fram till att det har med mixerbordet att göra. Jag får inte stereo när jag kör ut ljud genom bordet.

Mixerbordet är ett Phonic MM1202 där jag har kopplat aux'en till ljudkortets in 1 (M-audio Delta 66). Ut 1/2 från ljudkortet har jag på stereokanalen 11/12. In i mixern kör jag gitarr och mic.

Jag har testat att koppla ljudkortet direkt in i förstärkaren istället och då får jag stereo.

Det känns som om kopplingen är korrekt, men jag är ju novis så om ngn kunde konfirmera det bara. Om det skulle vara så att det är ngt fel på mixern - skulle det då lunna vara ngn liten enkel sak som jag kan fixa själv eller måste jag ta och lämna in den ngnstans.

vore tacksam för lite hjälp.

Cheers 😲

//affect

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mixerbordet är ett Phonic MM1202 där jag har kopplat aux'en till ljudkortets in 1 (M-audio Delta 66).

Där har du problemet!

Om du bara använder en aux från bordet så kommer du bara att få en kanal och inte två (som är stereo). Använd aux 1 och 2 och koppla de till input 1 och 2 till ljudkortet så kommer det att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite felsökningstips...

1.

Om du kopplar endast en kanal ut från datorn till en mono ingång på mixerbordet och vrider på panoreringsratten på den kanalen. Flyttar sig ljudet mellan högtalarna då?

I så fall fungerar ju kopplingen från mixerbordet till förstärkaren. Testa punkt 2.

Om inte så verkar det vara problem med antingen mixerbordet, eller kopplingen från mixerbordet till förstärkaren.

2.

Om du kopplar utgånarna från datorn till varsin monoingång på mixerbordet och panorerar den ena max vänster och den andra max höger, får du stereoljud då?

Förutsatt att ovanstående fungerade och detta inte fungerar så känns det om något problem finns i kopplingen från datorn till mixerbordet alternativt i inställningarna i datorn.

Om detta fungerar också, så får du felsöka vidare själv 😱 Men antingen är det problem med stereoingången i mixerbordet, eller kopplingen från datorn till mixerbordet. Men kopplingen borde vara rätt då eftersom det fungerar på varsin monokanal panorerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow de va snabb respons, tack för det 😛

Då ska vi se här...

@polardark:

jag använder en sån där dubbel tele kabel (stereo kanske det heter) från ljudkortets out till en stereo kanal på mixern. Från mixern finns det en aux ingång, altså bara ett hål (märks att jag e grön på detta) så där har jag en vanlig tele som går till ljudkortets in. Mellan datorn och förstärkaren? mellan mixern och förstärkaren har jag kopplat CTR Room out med en dubbel/stereo tele på ena äden och en RCA på andra som går in i aux på förstärkaren.

@Fredster:

Det finns bara en aux (mono) på mixern. Har funderat på om man kan använda ingången bredvid som är en EFX kanal för att få stereo på inspelning men det löser ändå inte mitt problem. Saken är den att oavsett om jag lyssnar på musik i foobar eller ngt annat så har jag inget stereoljud ut. Jag är medveten om att jag spelar in i mono om det var det du syftade på.

@jonte:

Måste iväg till skolan nu men jag återkommer när jag testat dina tips.

Tackar o bockar

Cheers 😄

//affect

Link to comment
Dela på andra sajter

@Fredster:

Det finns bara en aux (mono) på mixern. Har funderat på om man kan använda ingången bredvid som är en EFX kanal för att få stereo på inspelning men det löser ändå inte mitt problem. Saken är den att oavsett om jag lyssnar på musik i foobar eller ngt annat så har jag inget stereoljud ut. Jag är medveten om att jag spelar in i mono om det var det du syftade på.

Glöm det jag skrev...var lite för snabb med att svara.

kontrollera följande:

Är du säker på att utgången på ljudkortet är en stereoutgång? Om det inte är det så måste du använda tex out 1 och 2 (blir som left och right) och koppla antingen till 2 kanaler på mixern som du panorerar till vänster respektive höger, eller till en stereokanal.

När du skriver dubbel kabel, menar du då två monojack till ett stereojack?

Har du kollat så att du inte har någon monoknapp intryckt på mastersektionen?

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde nämna att på förstärkaren finns en knapp där man kan välja köra stereo eller mono - har jag stereo på så hör jag bara ljud ur ena högtalaren, ibland lite knaster i den andra. Om jag kör mono så låter båda högtalarna bra.

@jonte:

Om jag panorerar kanalen åt vänster på mixerbordet så försvinner ljudet helt, oavsett om jag har stereo eller mono på förstärkaren.

@Fredster:

Ludkortet har ingångar: 1,2,3 och 4 och utgångar: 1,2,3 och 4. så jag har kopplat out från 1:an som vänster och 2:an som höger till då en stereokanal på mixern.

"När du skriver dubbel kabel, menar du då två monojack till ett stereojack?"

Hänger inte med riktigt - undrar du över själva kabeln eller ingångarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde nämna att på förstärkaren finns en knapp där man kan välja köra stereo eller mono - har jag stereo på så hör jag bara ljud ur ena högtalaren, ibland lite knaster i den andra. Om jag kör mono så låter båda högtalarna bra.

@jonte:

Om jag panorerar kanalen åt vänster på mixerbordet så försvinner ljudet helt, oavsett om jag har stereo eller mono på förstärkaren.

@Fredster:

Ludkortet har ingångar: 1,2,3 och 4 och utgångar: 1,2,3 och 4. så jag har kopplat out från 1:an som vänster och 2:an som höger till då en stereokanal på mixern.

"När du skriver dubbel kabel, menar du då två monojack till ett stereojack?"

Hänger inte med riktigt - undrar du över själva kabeln eller ingångarna?

Har du bytt kabel? (kan ju vara trasig)

Du menar att du på ena sidan kabeln har två kontakter och på den andra en kontakt....eller?

Testa att ta en kabel (mono) från utång 1 till en kanal på mixern....samt en annan kabel (mono) från utgång 2 till en annan kanal på mixern och panorera dessa åt varsitt håll. Fungerar det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

@jonte:

kabeln har altså två kontakter i båda ändarna. Testat med två monokablar och panorerat ut men grejen är ju den att när jag panorerar ut ngt åt vänster, altså till den högtalaren som inte låter när jag kör stereo så blir det ju bara helt tyst. Den andra, högra, låter bra.

@sledge:

Altså om jag har på stereo på förstärkaren så hör jag bara ljud ur den högra högtalaren oavsett vad jag spelar upp så länge det går via mixern. Skulle jag köra ljudkortet direkt till förstärkaren eller sätta på radion så har jag klockrent stereoljud

Jag hade ett Emu 0404 tidigare och hade samma problem så jag har ju kunnat utesluta ljudkort, stärkare (eller stereo'n kanske man säger) och högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag tror tyvärr att ditt mixerbord är trasigt, även om jag inte kan säga det med säkerhet. Har du garanti kvar?

Annars hade jag nog tagit med mig mixern till musikaffären, bett dom testa, och hört efter ifall dom kan laga den. Men jag är värdelös på elektronik, så är du lite händig så kanske du kan lösa det själv, jag vet inte 😄

Felet som jag ser det är att den vänstra stereoutgången inte fungerar internt i mixerbordet. Utgången fungerar ju uppenbarligen eftersom du får ljud i båda högtalarna när du kör mono.

Men följande vet vi alltså:

  • Förstärkaren klarar att spela stereo, kopplar du dator/radio direkt till förstärkaren så fungerar det.
  • Kör du mono från mixern till förstärkaren får du ljud i båda högtalarna - dvs kablarna mellan mixern och förstärkaren är ok
  • Kör du stereo i mixerbordet, försvinner den vänstra kanalen, olika kablar är testade mellan dator och mixerbord.

Om du inte har garanti kvar, och inte vill lämna in mixerbordet på reparation just nu, så kan du köra följande koppling så länge kanske...

1.

Koppla datorns utgångar till förstärkaren

2.

Koppla AUX utgången till ena ingången i datorn

3.

Koppla Mixerbordets right out till den andra ingången i datorn.

Då går inte lyssningen genom mixerbordet längre, men du har två kanaler in i datorn. Panorera ett ljud till vänster och skruva upp auxen. Panorera det andra ljudet till höger och se till att auxen är nerskruvad.

Då måste du monitorera ljudet som spelas in i datorn om du vill höra det samtidigt som du spelar in..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog jag får ta med mig det till musikbörsen o snacka med dem om de kan hjälpa mig till ett hyfsat pris (Jag är verkligen ingen höjdare på elektronik). Annars kan jag nog lika gärna spara ihop till ett nytt. Det känns ju lite surt o sitta med ett inte helt fungerande bord. Men tack för hjälpen ni som kom med tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...