Jump to content
Annons

Telefonröst


kajsa

Recommended Posts

Hej! Letar efter en plugg som kan ge rösten ett lite gammaldags burkigt ljud (typ telefon...). Ett exempel på ung. vad jag är ute efter: Headphone silence/Ane Brun. (Kan dock ej lägga ut detta på nätet lagligt, så ni får väl gissa er till vad jag menar om ni inte har skivan...)

Vet ej om man behöver plugg, kanske går att göra med eq? Är tyvärr inte så het på sådant, så jag är tacksam för hjälp!

/Kajsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan fösöka med en EQ. Olika EQs funkar olika bra till ändamålet.

Om du sitter på PC och kör VST kan du ladda hem poshifopit. Det är en EQ med valbara filtertyper, bland annat ett bandpassfilter som kan fungera här.

Iofs, kanske enklast att pröva den EQ du har tillgänglig först. Sätt ett högpassfilter vid 300 - 400 Hz och ett lågpassfilter vid 3000 - 5000 Hz ungefär. Pröva också att lägga en hårt arbetande kompressor efter EQn.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke bara.. Man kan ju sola rösten i mixen faktisk ringa från sin vanliga telefon till sin mobil och spela in närmickat också... Borde funka med hörlur som monitor t.ex. 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke bara.. Man kan ju sola rösten i mixen faktisk ringa från sin vanliga telefon till sin mobil och spela in närmickat också... Borde funka med hörlur som monitor t.ex. 🙂

Och men jag ändå är på G.. En tanke till.. Man skulle kunna skapa en Impulsefil för SIR t.ex så har man ju en modell av en telefon att använda sen.. Mer om det på http://www.xs4all.nl/~fokkie/IR.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke till.. Man skulle kunna skapa en Impulsefil för SIR t.ex så har man ju en modell av en telefon att använda sen..

Tror jag har sett färdiga telefonimpulser att ladda hem. Men nu börjar vi väl komma från ämnet, att göra telefonröst på ett enkelt sätt? 😛

Edit: Fast förresten... Det kanske inte var det som var frågan? 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
kryotank (oregistrerad)

Jag slaktade en gammal grå nummerskive-telefon på lur+sladd. Sen lödde jag dit en tele-kontakt och vips! - the real thing!!

Funkar hur bra som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...