Jump to content
Annons

There will come a day


karl

Recommended Posts

LÅTNAMN:There will come a day

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:?

LÅTLÄNGD:2och lite till

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k?

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.3 megabyte

STATUS: Skiss

LÅTEN:There will come a day

Ok...förkyld som f.. men låten är ganska mycket vanligt stuk från mig...men funkar ljudbild och allt annat?? kom med kritik...

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket fint! Snygg melodi och bra sång (trots förkylning!). Snyggt stick där man väntar att något nytt ska hända ex ackordmässigt. Gabrielinfluenserna är påträngande, kanske lite väl mycket för mig som växt upp med Genesis. Men som du förstår ger det ett högt betyg! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssning Grannen...för mig är det här "nästan" country och långt ifrån Genesis...men jag har ju själv växt upp med dom och visst har dom varit en stor inspirationskälla..."dom fram till -74" och om man vänder utochin på sig så har man väl en himla massa intryck samlade som kommer ut i nå'n form 😏😕 men kul att du tyckte det var fint.... :rolleyes:

texten är bara svammel än så länge...mest för att få fatt i melodin,men som sagt skiss och jag jobbar vidare.....

lyssna

There will come a day

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är snyggt. Skönt driv i kompet och sticket är drömskt och svävande tjusigt. Fin energi i sången och melodin om än lite ansträngt i slutet av sticket. Läcker bas med trummarkering på slutet synd att den inte fick klinga ut. Ljudkvaliten är inget vidare, tyckte du hade oändligt mycket bättre ljud på Long way home.

Kanske inte den starkaste låten från dig men beundrar din stora kreativitet och jämna, höga kvalitet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack (e) för lyssning...det är knepigt när man tycker man gör på samma sätt hela tiden....ibland blir ljudbilden bra och man jobbar på i den riktningen och så blir det inte alls bra....skrämmande tanke att inte höra skillnaden 😕 men som jag sagt förut, det känns mer angeläget för mig att lägga krutet i skapandeprocessen... 😆:rolleyes:😏😉

fortsätt lyssna

There will....

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

detta var jävligt skönt! Underbart driv och jättebra gitarrspel. Lite bumlig i lägre mellanregistret kanske och ingen riktig botten i trummorna. Det är nog det enda jag hakar upp mig på. Skitsnygga stråkar! Vart kommer dom ifrån. Och din falsett uppgång innan sista versen är suverän.

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

detta var jävligt skönt!  Underbart driv och jättebra gitarrspel. Lite bumlig i lägre mellanregistret kanske och ingen riktig botten i trummorna. Det är nog det enda jag hakar upp mig på. Skitsnygga stråkar! Vart kommer dom ifrån. Och din falsett uppgång innan sista versen  är suverän.

/E

Eliasson...Tack för lyssning....

Ingen botten. Korrekt, det är bara en virvelloop...

Bumlar...Korrekt, jag tror gitarren låter så på vissa band och ska lämna in den för ombandning men vågar inte riktigt då det kanske inte blir samma gitarr tillbaka.

Stråket är Synful orchestra som har nå't annat system... nå'n syntes som ljudet är uppbygt på och låter bra i vissa lägen,dock inte alla men bara man håller sig i rätt omfång för viola och violin så :rolleyes: och tack för gitarr omdömet :rolleyes::rolleyes:

Fortsätt att lyssna

There Will Come A Day

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte hur du kan vara så fruktansvärt produktiv. Du HAR ju ett jobb, och hus och familj....eller...???

Jag är så avundsjuk 😮

Ny bra låt och jag tycker att det låter bra, sammanhållet, skönt inget att anmärka på och du sjunger riktigt bra (förkylningen lyssnar jag bortom).

MEN; och det gäller inte bara dig här på forumet utan många solo-lirare, men nu tänker jag på dig:

Du gör fina arr och det låter bra (och det blir hela tiden bättre, inte minst på rytmsidan) men jag skulle unna Dig och Dina låtar riktiga musiker i varje hörne som ger mig känslan att där sitter trummisen och där står basisten och där sitter stråkarna och alla gör sitt yttersta för att lyfta fram Karls fantastiska låtar och varma röst. Och där sitter Karl med sin gitarr och låter sig lyftas och ytterligare inspireras av den kreativa omgivningen......eh, jag tror att jag pratar om mig själv (bortsett från alla kvalitativa jämförelser). En del musik, inte minst vad jag just nu slarvigt kallar "reason-musik" funkar utmärkt utan den här "musiker-närvaron" men det är en annan tradition än din (och min).............

men som sagt; jag är imponerad över din skapar glädje och förmåga och om du sätter den i fokus så gör det det kommer säkert att ge extra stora guldklimpar emellanåt.

Kom jag ifrån ämnet??

I så fall: Skitbra låt, bra sång bra arr!! Fan, jag saknar några nya smileys så jag struntar i dom......eller...eh några då: 😉🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En del musik, inte minst vad jag just nu slarvigt kallar "reason-musik" funkar utmärkt utan den här "musiker-närvaron" men det är en annan tradition än din (och min).............

Jag håller med dig helt i det resonemanget. Visserligen låter det väldigt äkta och bra, men det känns ändå bara som en skiss pga de programmerade trummorna osv. Sånt här ska spelas in "på riktigt".

Om man bortser från det så är det jättebra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack pwayne för lyssning... jodå...familj,hus och jobb....lyckligtvis priveligerad att jobba med nå't jag trivs med som inte dödar själen...men visst är det en ekvation som är knepig att få att gå ihop ibland... 😛

Känslig linje med "reasonmusik" som till slut ändå är upp till lyssnaren och om det då berör...men jag förstår vad du menar...levande musiker kommer...hoppas jag.

Bollen ligger lite hos mig men jag tror att jag snart är mogen för det....

Tack gum för din lyssning och som sagt, på gång vad tiden lider...kul att du gillar 🙂

fortsätt lyzzna

There will come a day

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som vanligt så är det samma underbara stämning. Man blir liksom varm i hela kroppen av din musik 🙂 . Dottern ligger och sover så jag kan inte lyssna med så hög volym för då hör jag inte när hon vaknar. Jag skippar alltså mix-kommentarerna och trummorna ska du ju ändra lite så...

Jag ska ju också bli husägare, man kanske kan värma upp huset med din musik istället för dyr olja 😛

Att du orkar vara så produktiv med ditt övriga fullspäckade liv är en bra sporre för mig. Särskilt om det tjafsas om tiden framför datorn hemma. "-Jamen, Karl får ju göra musik" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här i blåställ med kaffet i handen och lyssnar 😉 - efter att ha bilat golv i källarn 😛 Det är så här jag vill att du ska låta! Med ett lätt flyt i musiken - en fullpoängare 😉 Sen kanske stråkljudet kunde vara bättre och att du är förkyld hörs också. Krya på dig Karl!

Rockypop

Ps Vad var det figur du hade som bild föresten ? Ds

Redigerat av Rockypop
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det är basen som är distad på ett kymigt sätt. Det stör ljudbilden tycker jag. Låter som något ligger och skrapar i bakgrunden. Ungefär som en stärkare som brummar.

Låten är av sedvanlig hög kvalité. Vill ha fram sången lite. inte volymmässigt, men fram i ljudbilden på något sätt. Men det kommer kanske lite klörer eller så?

Akkeljudet är bra. Skulle kanske kunna kombineras med något annat. Snyggt iofs med stråkar och så, men bnågot som ger lite mer luft. kanske en elektrisk gitarr, men mycket chorus eller så.

Fick lite Fleetwoodmack vibbar faktiskt. (Konstigt det där att man alltid måste referera till något annat. "fick lite hmm hmm vibbar") Jag gör ofta så när jag tycker att något är bra iallafall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles utmärkt precis som vanligt. Rösten och melodierna ser jag som dina starkaste sidor. De låter alltid väldigt bra. För länge sedan laddade jag ned en Zip med en hel bunt låtar. Där fanns en del som var helt ur takt och verkligen ute och slirade - samtidigt som det märktes att det var fina låtar. Det har blivit mycket bättre, men arren sitter inte helt perfekt (ännu). Jag tror att du skulle kunna vinna en del på att bli kompis med någon som är lika mycket producent som du är musiker. Om du får lite bra produktions och programmeringstips innanför västen kommer du att göra fantastiska låtar. Att bilda ett band är ju också en idé - även om det fortfarande kräver goda inspelningskunskaper.

Hur som helst - lycka till! Det är alltid härligt att höra dina alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt som vanligt! Fick lite "Mother nature's son",Beatleskänsla! Jag tycker dock trummorna är störande, låter som vaktparaden passerar i bakgrunden. Det akustiska kompet tillsammans med (akustiska?) basen har sån härlig rytm i sej så trummor är överflödigt. I övrigt skönt arr med bakgrundsmattorna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så väldigt för så mycket bra kritik 🙂

Danabacken...tack för lyssningen,kul att du gillar gitarrerna

Matthew L....Jag blir varm i hela kroppen av din kritik, det är väl ändå det man vill nå'nstans...att beröra med sin musik...tack 😛 och lycka till med husägandet ( inte alltid en dans på rosor) och med rätt planering eller kanske mer ett understatement att: får man hålla på med musiken genererar det positiv energi som kommer alla till gagn....utan att för den del vara frånvarande förälder 😛😄 äsch...det där blev högdraget, jag är säker på att det går att kompromissa så det blir tid över till det mesta....

Rockypop....kul att du gillar stuket, hoppas kunna servera fler vad tiden lider eller en färdig demo iaf...och avataren? är från en King Crimsonplatta....

Egghuvud....Tro det eller ej, när jag knopa med drivet i fingrarna på guran så kom den där akustiska låten från Rumours i huvudet där Buckingham har ett sådant makalöst driv....kul att du fick liknande associationer 😎...sedan basen ja...en Fender jazzbas jag långtidslånat av en granne, nu med en diststärkare i pod:en men jag tycker det funkar även om det kanske kan nyanseras lite bättre...

Har du kanske lust att lägga lite gitarr på denna??? 😆

Dagon....Du slår "huvudet på spiken" eller vad man säger? Låtar kommer till mig utan problem i sådan fart att när jag gjort en slaskinspelning så är redan något nytt på gång...har inte tålamodet att "jobba klart" vilket resulterar att alla mina alster aldrig når "färdig demo" status som nu för tiden verkar vara fullödig produktion 😏 suck....jag gjorde ett försök helt nyligen som iofs inte är kört ännu

att spela in "på riktigt " i studio med ett antal musiker och det blev en annan grej än framför datorn...en del låtar blev helt andra låtar men ändå med ett riktigt band...jag tror jag gick ut lite för hårt och fick ganska snart erfara att det blev tungt att hålla fyra relativt drivna musiker och en stråkkvartett i luften. Få alla att ha samma ingång som jag har till min musik..få alla att vid samma tillfälle repa då en del hade fullt upp på sina fronter...knepigt det där men det ligger inte helt nere utan väntar på tid då "alla" kan...However...kul att du gillar och tack för lyssning 😆

91:an....Tack för lyssningen, trummorna får mig att tänka...nu är det country på gång och även om det inte blev renodlad country här är det för mig en hjälp att någorlunda hålla drivet...jag vet , jag har hört gitarrspåren bara 😕😄

Fortsätt att luzzna

THERE WILL COME A DAY

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Plus: Mycket snygg låt! Personlig röst (är det förkylningen som gör det? hehe...)

Minus: Ljudbilden käns helt skum. Jobba på den och det blir en trevlig resa genom låten.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus: Mycket snygg låt! Personlig röst (är det förkylningen som gör det? hehe...)

Minus: Ljudbilden käns helt skum. Jobba på den och det blir en trevlig resa genom låten.

🙂

Tack för lyssning Thimmie....Rösten förändras ju när man är förkyld men jag tror grunderna finns där ändå 😮 he he 🙂

Vore kul att veta vad som du tycker är skumt? Om det låter instängt, om det låter för platt etc. 😮😮

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

OJ va snyggt! 🙂🙂 Alldeles underbart skön låt. Du har en vacker röst !(avundsjuk, tänk om man kunde sjunga som du)

Bara trummorna som känns lite datoriserade i denna annars flytande naturupplevelse bland musikskogens alla färger och former (oj flumflum) 😮

...en gång till....o en till......... 😉😎🙂🙂😎🙂:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ va snyggt! 😮😛 Alldeles underbart skön låt. Du har en vacker röst !(avundsjuk, tänk om man kunde sjunga som du)

Bara trummorna som känns lite datoriserade i denna annars flytande naturupplevelse bland musikskogens alla färger och former (oj flumflum) 🙂

...en gång till....o en till......... 😄🙂☺️😛☺️🙂🙁

PetePizza..tack för den fina kritiken....ska lägga ny sång med en riktig text när förkylningen är borta till 100% och snickra till slutet på låten.... 😄

Valdez...tack för lyssningen och kul att du gillar 😄

THERE WILL COME A DAY

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...