Hellpig Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Jaha, jag som var sÄ nöjd med mitt nya ljudkort... det varade 4 dagar. Idag nÀr jag kom och satte pÄ datorn för att spela in lite sÄ - öh? Ingen signal in, ingen strömlampa som lyste, helt dött. Testade andra portar, startade om datorn osv - inget hjÀlpte. Gick till butiken dÀr de dock var hjÀlpsamma och lovade att skicka ivÀg det bums och alternativt ge mig ett sprillans nytt om det inte kunde fixas men det gör ju inte sÄ mycket för mig hör och nu! Men det jag tÀnkte frÄga om var egentligen detta: Kortet körs ju som bekant via Firewire. NÀr jag hade det inkopplat och stÀngde av ljudkortet ("pÄknappen" pÄ ljudkortet alltsÄ) sÄ fortsatte den blÄ powerlampan att blinka. Ganska irriterande nÀr man sitter pÄ kvÀllen och pysslar med nÄgot annat! IgÄr drog jag helt sonika ut FW-kabeln och bröt sÄ strömförsörjningen sÄ jag undrar om detta kan vara anledningen till att det dog? I instruktionerna sÄ varnar M-audio för att "hotplugin" kan leda till att kortet pajar - men hur Àr det med "hotplugout"? Jag Àr dÀrmed lite skraj för att jag har orsakat haveriet men undrar samtidigt hur man annars skall bli av med blinkandet...
Hellpig Postat 12 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 12 september 2005 Tjepa över lampan. Well, efter denna syrliga kommentar förstĂ„r jag att jag kanske mĂ„ste uttrycka mig mer adekvat för att frambringa det budskap jag ville ha fram egentligen: Ăr det normalt att powerlampan blinkar trots att man har stĂ€ngt av ljudkortet? Jag undrar eftersom jag misstĂ€nker att det eventuellt var fel pĂ„ kortet redan frĂ„n start. NĂ„gon annan som har ett likadant kort kan med all sĂ€kerhet svara pĂ„ detta. Och Neko... moget svar för att komma frĂ„n en moderator. đ đ
april second Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Ăr det normalt att powerlampan blinkar trots att man har stĂ€ngt av ljudkortet? Japp, det Ă€r helt i sin ordning! SĂ„ Ă€r det pĂ„ det kortet jag anvĂ€nder ocksĂ„!
MusicNixon Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Kortet körs ju som bekant via Firewire. NÀr jag hade det inkopplat och stÀngde av ljudkortet ("pÄknappen" pÄ ljudkortet alltsÄ) sÄ fortsatte den blÄ powerlampan att blinka. Ganska irriterande nÀr man sitter pÄ kvÀllen och pysslar med nÄgot annat! IgÄr drog jag helt sonika ut FW-kabeln och bröt sÄ strömförsörjningen sÄ jag undrar om detta kan vara anledningen till att det dog? I instruktionerna sÄ varnar M-audio för att "hotplugin" kan leda till att kortet pajar - men hur Àr det med "hotplugout"? Jag Àr dÀrmed lite skraj för att jag har orsakat haveriet men undrar samtidigt hur man annars skall bli av med blinkandet... Hot-plugging kan innebÀra bÄde att koppla in och koppla en enhet med strömmen pÄ, sÄ... ja, du skulle kunna ha pajat den nÀr du drog ut sladden. Hoppas det ordnar sig.
Neko Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Tjepa över lampan. Well, efter denna syrliga kommentar förstĂ„r jag att jag kanske mĂ„ste uttrycka mig mer adekvat för att frambringa det budskap jag ville ha fram egentligen: Ăr det normalt att powerlampan blinkar trots att man har stĂ€ngt av ljudkortet? Jag undrar eftersom jag misstĂ€nker att det eventuellt var fel pĂ„ kortet redan frĂ„n start. NĂ„gon annan som har ett likadant kort kan med all sĂ€kerhet svara pĂ„ detta. Och Neko... moget svar för att komma frĂ„n en moderator. đđ Ber om ursĂ€kt för mitt korthuggna svar. Har Ă€ven jag kört med det kortet en stund och haft samma problem, och dĂ€rav lösningen, tejpa över lampan.
vortex Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Konstigt. Min lampa blinkar bara om jag har extern strömförsörjning, d.v.s. adepter (nÀr datorn/kortet Àr frÄnslagna). Om jag försörjer via Firewire, slocknar lampan helt nÀr jag stÀnger av datorn.
Tobbe Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Eftersom fw410 har fÄtt massa skit funderar jag pÄ vad det finns för alltenativ med liknande specar... Eller ja i alla fall 2 preampade in, fw och liknande pris som skulle kunna funka bÀttre. Har nÀmligen en klasspolare som skall köpa fw ljudkort till sin powerbook och jag rekade just fw410 men efter att ha lÀst detta sagt Ät honom att kanske tÀnka om.
Hellpig Postat 13 september 2005 TrĂ„dstartare Postat 13 september 2005 Neko: OK, sorry... jag trodde bara du var sarkastisk! Vortex: Jag menade att datorn var fortfarande pĂ„slagen men kortets strömbrytare avslagen. Antar att Nekos tips med tejp inte Ă€r sĂ„ dumt... förutsatt att jag fĂ„r mitt kort fixat trots min dumhet! đł
Glaader (oregistrerad) Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 M-Audio FW 410 suger sÄdana mÀngder purjo att Ànglarna grÄter. Det tappar drivrutinerna stup i kvarten. Min lösning Àr att sÀlja skrÀpet och tjacka nÄgonting annat. Usch! Har haft ett sÄdant dÀr kortÄbÀke sjÀlv, och jag hatade det. KÀnner ett halvdussin andra som tycker likadant, mest Mac-snubbar, men Àven the occasional pc-anvÀndare.
mornel Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 M-Audio FW 410 suger sÄdana mÀngder purjo att Ànglarna grÄter. Det tappar drivrutinerna stup i kvarten. Min lösning Àr att sÀlja skrÀpet och tjacka nÄgonting annat. Usch! Har haft ett sÄdant dÀr kortÄbÀke sjÀlv, och jag hatade det. KÀnner ett halvdussin andra som tycker likadant, mest Mac-snubbar, men Àven the occasional pc-anvÀndare. Dessutom Àr drivarna ganska kassa, i alla fall macdrivarna. Pcdrivarna har jag inte utsatt för nÄgon testning.
godhead Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 edirol-korten Àr helt enkelt bÀttre. lite dyrare. men sÄ otroooligt mycket mer stabilt och vÀlljudande. dessutom gjorda helt i metall och ingen plast.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.