Jump to content
Annons

Ny Firewiredisk


Emil

Recommended Posts

Idag kom min nya Laciedisk på 300 GB. Jag kör en PowerMac G5 2*2.5 GHz med 1 GB Ram, mitt ljudkort är ett Presonus Firebox firewirekort. Mjukvaran jag kör är Logic Express 7 och Cubase LE.

Frågan lyder alltså, hur ska lägga upp allt. Vad ska ligga på firewire disken och vad ska ligga på den interna på 160 GB. Har haft vissa problem med att hela datorn hänger sig sista veckorna framförallt när jag sysslar med Safari och Itunes. Ska jag passa på att installera om systemet?

Ska jag koppla in den nya hårdisken i Fireboxen eller i datorn, verkar som att man kan göra vilket som?

Tackar på förhand.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte vad en firebox är för något. Det jag vet är att jag, på rekommendation från leverantör, alltid kopplar firewiredisken via firewire-anslutningarna baktill på mina macar. Vad gäller organiserandet så har jag BARA ljudfiler på firewire-disken, inget annat. Också detta på rekommendation från leverantör.

Mina digitalfoton och mina I-tunesfiler ligger i macen.

Alla program ligger på macen.

Rekommendationen lyder: "Spara ljudfilerna på separat hårddisk, helst med firewire", detta är i alla fall det jag kört på och jag har inte upptäckt några problem hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt samtliga audiofiler, inklusive alla tunga VSTi-ljudbanker, på min externa disk och det funkar bra! All inspelad audio har

jag lagt på bägge diskarna så ifall ena pajar finns det ändå kvar, vilket är härligt ångestdämpande! Ska snart spara datorns hela

HD på den externa. När jag hade firewire till extern-HD ifrån externt ljudkort kunde det bli hack i ljudet ibland när, gissar jag här

bägge ville skicka data samtidigt men inte kunda samsas!

Ja, installera om och när det funkar, ghosta! Detta är något jag själv ska få hjälp att göra nu i helgen. Det verkar väldigt smidigt!

Så fort datorn strular "backar man bara bandet" till när allt funkade och kan börja om därifrån och så länge man bara sparar alla

audiofiler på annan partition eller allra helst på annan hårddisk (där det ultimata ju är en helt extern hårddisk 😆) finns allt kvar!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt samtliga audiofiler, inklusive alla tunga VSTi-ljudbanker, på min externa disk och det funkar bra! All inspelad audio har

jag lagt på bägge diskarna så ifall ena pajar finns det ändå kvar, vilket är härligt ångestdämpande! Ska snart spara datorns hela

HD på den externa. När jag hade firewire till extern-HD ifrån externt ljudkort kunde det bli hack i ljudet ibland när, gissar jag här

bägge ville skicka data samtidigt men inte kunda samsas!

Ja, installera om och när det funkar, ghosta! Detta är något jag själv ska få hjälp att göra nu i helgen. Det verkar väldigt smidigt!

Så fort datorn strular "backar man bara bandet" till när allt funkade och kan börja om därifrån och så länge man bara sparar alla

audiofiler på annan partition eller allra helst på annan hårddisk (där det ultimata ju är en helt extern hårddisk 😆) finns allt kvar!

Hur ghostar ja med min mac?

Förövrigt så brukar jag bränna backuper på DVD regelbundet. Känns skönast så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...