Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hejsan jag har en fråga som antagligen blir lätt för er som kan! =)

jag har gjort en del låtar använder mig av cubase.. och gör så mycket jag kan där tills det känns som att låten är klar.. på så sett har jag egentligen inte förstått vad man gör när man mastrar och vad det är man kan/vill få fram med det!? vad

kan man ändra?! jag har försökt mig på att använda wavelab som jag blivit rekomenderad men vet inte vad jag ska göra där.. vill jag ha mer tex. botten i låten så gör jag det med eqn på tex trummorna om det är det som jag vill ändra!

jag har sett massa anonser i tidningar där massa företag erbjuder sig att mastra för bra pris osv. men vad är det som händer?! hehe.. ja precis..

skulle vara kul om någon hade en o samma låt först utan mastring och sedan med och förklarar vad det gjort mellan!

Tack på förhand!

Annons
Posted (edited)

Mastring har blivit ett väldigt brett begrepp de senaste åren. Helt grundläggande handlar det om att justera helheten på t ex ett album så att låtarna hamnar i rätt ordning, med lagom paus mellan låtarna samt att låtarna upplevs lika i ljudnivå och frekvensåtergivning. Slutligen förbereder man materialet för kopiering, dvs anpassar det till det medium som albumet kommer framställas på. Därför kan en mastring var lite olika saker beroende på om det ska pressas på cd eller vinyl. Olika media har olika egenskaper.

Edit: förtydligade

Edited by joachime
Guest Mrkongo
Posted

när du mastrar dina enstaka låtar hemma ska du först och främst försöka peta upp volymen på låten så mycket som det går... det som låter starkt låter helt enkelt bättre...