Jump to content
Annons

V-amp suger


Alex123

Recommended Posts

Jag är så besviken. Jag köpte en gitarr för 4500 och en v-amp. Min kompis köpte en gitarr för 2000 kronor och han fick en låda med. Hans gitarr ljud låter så himla vackert. Min låter mer som radio. V-amp är hemsk om man jämför den med min kompis billiga låda. Dom i affären sa att v-amp var riktig bra men nope!..

så...Känner ni till nån bra låda jag ska köpa? Nån med en fin dist och sånt. Jag kan inget om sånt eftersom jag är nybörjare 😮 . Man kan ju alltid fråga i affären men man blir alltid lurad.

Redigerat av Alex123
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur kan man veta om gitarr förstärkaren är bra? Jag tror inte att man får testa det i affärerna? Jag har hittat massa i nätet som är billiga.

det är klart du får prova först? annars har du hittat nån riktigt kass musikaffär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du får prova i affärerna.. annars skall du INTE köpa där... man skall prova... prova.. prova och prova tills man hittar något som man verkligen gillar.. var bor du? Finns en massa hjälpsamma musikaffärer som du kan gå till...

Förresten.. vad kör du V-ampen igenom? Du behöver ju ha någon form av förstärkare eller gitarrcombo för att få ut ljudet ur V-ampen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag är så besviken. Jag köpte en gitarr för 4500 och en v-amp. Min kompis köpte en gitarr för 2000 kronor och han fick en låda med. Hans gitarr ljud låter så himla vackert. Min låter mer som radio. V-amp är hemsk om man jämför den med min kompis billiga låda. Dom i affären sa att v-amp var riktig bra men nope!..

Din kompis kanske helt enkelt är en bättre gitarrist? Skämt åsido V-amp kan låta väldigt bra så jag antar att du kanske kopplat eller ställt in något lite galet hur låter V-ampen om du lyssnar i hörlurar kopplade direkt till den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kopplat in den i ljudkortet.

Det är inte datorhögtalarna som gör att det låter radio då? Plugga in ett par lurar direkt i V-ampen och se om du kan få till ett skapligt ljud. Låter det illa då så hade jag gått tillbaka till butiken för då är V-ampen kass. Låter det bra så sitter ju problemet nån annanstans (ljudkortet/datorhögtalarna/...).

Link to comment
Dela på andra sajter

En elev had köpt en V-amp, det är ett tag sen nu. Han hade med sig den till skolan och vi var några som tog in den i kontrollrummet och testade. Flera effekter och ljud upplevde vi funkade fin-fint. Problemen kom så fort man skulle använda dist, då vart det inget vidare.

Det kanske har hänt saker sen dess?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat ställa in ljud på egen hand i V-ampen? Rent generellt så brukar ju fabriksljuden vara allt annat än bra i sådana där apparater. Men sitter man en stund med det själv och testar lite brukar det bli mycket bättre. Har mycket svårt att tänka mig att du inte skulle kunna få ut minst lika bra ljud från en V-amp som från en förstärkare som ingått i ett nybörjarpaket för 2000 kronor.

Har visserligen aldrig spelat på V-ampen själv, däremot har min kollega en V-amp Pro (ljuddelen är väl densamma?), den låter alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om V-amp knappast tillhör mina favoriter så är det helt klart något fel på den, eller den som använder den ifall den låter sämre än en miniförstärkare som följde med ett gitarrpaket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Wonderboy.. (för en gångs skull).. 😄 att disten låter lite krassligt.. men med "modern Hi Gain" och en hel del gain, mycket treble och mellanregister, så kan man få lite bett i disten iaf... sen de "rena" ljuden gillar jag skaprt.. och där får du lena och mjuka sound som verkligen funkar...

Läs instruktionsboken och testa dig fram innan du ångrar dig.. det krävs en viss kunskap för att ratta in snygga ljud... Se även till att inte koppla in den till datorn för guds skull.. sätt på dig lurar och riv av ett par solon... Är du inte nöjd då så testa Rolands minsting (micro Cube) som har en jäkligt skön dist trots den lilla storleken..

Där får du även lite effekter som reverb, delay, tremolo, phaser, och flanger... (Jag skulle välja den ALLA gånger framför V-ampen.. men har du planer på att lira på uteställen och liknande är V-ampen lätt då den kan line:as rätt in i mixerbordet och du slipper uppmickning och liknande....

Men är du nybörjare är det ett bra val att ha en stärkare som du kan lyssna på utan att sitta med lurar... (Med Rolands micro cube kan du dessutom koppla in lurar om du inte vill störa någon.. samt koppla in en extern ljudkälla såsom cd-spelare om du vill jamma till en CD...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...