Jump to content
Annons

Frid på er!


organist

Recommended Posts

Kul att man fick syn på det här forumet, där det finns en hel del galna mjukvaruanvändare. Själv så jobbar jag med musik och arrangerar med kasettbandare, notpapper, penna och suddegum. Snacka om att tekniken har gått framåt och det är spännande på många sätt och vis och bra. Men var har känslan av att skriva noter för hand tagit vägen när man pratar all denna digitalteknik som i sig är bra men kanske lite för mycket av.

Jag har blivit mer och mer intresserade av att jobba med hårddiskinspelning för att få den där ljudkvaliteten som innebär CD-kvalitet och jag undrar ifall ni kunniga kan ge mig exempel på bra musikprogram för audio-, midi- och notationsinspelning. Jag är ganska restriktiv till alla dessa program eftersom det verkar vara så mycket att sätta sig in i. Tacka vet jag kassetbandaren "play och record" sedan är det bara att tuta och köra. Trots det enkla sättet att skriva låtar på så vill man ju ändå hänga med någorlunda i tekniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dreamland Project (oregistrerad)

Välkommen!

Det viktigaste är trots all teknik kreativiteten. Finns inte den spelar det ingen roll hur många tekniska prylar man har, det blir ingen musik iallafall.

Jag önskar många gånger att jag kunde läsa och skriva noter, men det gör jag inte. Tror ibland att jag har någon inbyggd spärr som hindrar mig att lära mig det, eller så sviktar intresset.

Vad gäller programvaror får någon annan hoppa in som har bättre koll än jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frid!

Om det bara är rec & play du efterlyser så tycker jag fortfarande att DigitalOrchestratorPro är bland de mest lättanvända programmen. Tyvärr har programmet slutat säljas, men det kan ju vara ett bra program ändå!

Jag rekommenderar tråden

Inspelningsprogram

Där du kan se utbudet.

Passa också på att botanisera bland alla inlägg, det tar tid men är värdefull research inför kommande investeringar 😉

/®offe

Link to comment
Dela på andra sajter

rendaz (oregistrerad)
Men var har känslan av att skriva noter för hand tagit vägen

.

Den blev digital 😆

Ett bra notationsprogram (tror jag det stavas) är Finale.

Skulle tro att det är bra om man är van vid att skriva notblad.

Jag är inte hundra, men jag tror inte att finale har några möjligheter att spela in audio men det har MIDI stöd (har jag fel?).

Om jag inte är helt av banan så var det väll ett demo med finale med på

en studio skiva för ett tag sedan?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...