Jump to content
Annons

Gratis antivirusprogram?


JJRockford

Recommended Posts

Annons

Bäst är Panda Softwares online scanner där du slipper installera en massa mög (ok, något litet installeras). Du hittar den här:

www.pandasoftware.com/activescan/

Har du sedan XP:s eller Kerios brandvägg på är du rätt väg.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

en annan mjukvara som du bör titta närmare på är spyware blaster:

# Prevent the installation of ActiveX-based spyware, adware, browser hijackers, dialers, and other potentially unwanted software.

# Block spyware/tracking cookies in Internet Explorer and Mozilla/Firefox.

# Restrict the actions of potentially unwanted sites in Internet Explorer.

///plus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
http://housecall.trendmicro.com/

scannar online, alltså inga hemska program i datorn. Funkar klockrent.

Visst.. det funkar om du vill kolla om du har virus i datorn men det skyddar inte mot att få virus. då måste du ha nån form av antivirusprogramvara i datorn eller i brandväggen.

Själv rekomenderar jag AVG Free edition som tar lite kraft ur datorn pch har funkat klockrent i många år för mig nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://housecall.trendmicro.com/

scannar online, alltså inga hemska program i datorn. Funkar klockrent.

Instämmer! Jag har ingen virusdödare installerad, utan kör med Housecall någon gång ibland, mest som en principsak. Inget virus har funnits hittills - och en gång installerade jag en virusdödare bara för att kolla - men efter genomkörning som inte hittade något, avinstallerade jag den direkt igen.

En kompetent brandvägg är däremot viktig - och där kör jag med ZoneAlarm Pro, som skyddar mot alla sorters körbara attachments i mail också. 😱

På detta sätt har jag kört sedan jag började köra med PC i stället för Atari Falcon, för runt 7-8 år sedan. Klockren lösning. 😱

Glömde förresten nämna att jag kör AdAware då och då också för att ta bort tracking cookies och sådant skrot.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde förresten nämna att jag kör AdAware då och då också för att ta bort tracking cookies och sådant skrot.

AdAware är ett bra gratisprogram men får inte bort alla tracking och key.reg mm.

Jag testade AdAware och fick bort en hel del sen så körde jag Etrust Antispyware direkt efter och den hittade många key.reg mm.

Så visst AdAware fungerar lite grann, men mitt tips är att köpa Etrust, Spydoctor eller liknande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående ZoneAlarm så fick jag en hel del prestanda-problem (vilket inte är skoj på en musikdator) efter en tag. Läste lite om det på olika forum och böt sedan till norton.

Och till er som scanner efter virus online: Visst är det bra, men det är ju knappast något aktivt skydd. Blir man smittad så tas det ju inte bort förrän nästa gång ni online-scannar. Och hur ofta scannar ni egentligen?

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hehe, lite sent här kanske men såg tråden och tänkte göra mitt inlägg 😄

Jag använder Sygate's brandvägg samt AVG Antivirus.

Och Sygate fungerar bäst helt enkelt, det drar lite minne(7mb som jag kan se nu) och skyddar riktigt bra. Och AVG skyddar väl ok, däremot har jag läst att AVG inte snappar upp lika många virus[gamla rävar som ligger och lurar förmodligen] som konkurrenterna men det är gratis iaf.

AVG är ju gratis, men Sygate kostar, fast där kan man ju köra ett demo om man vill det, annars har jag hört att zonealarm ska vara bra, men problemet är om man laddar hem olagliga grejer, (det har rapporterats om att nerladdningarna blir korrupta om man använder Zonealarm och det finns inget annat sätt än att avinstallera det) men det gör ju ingen. 🙂😱

Däremot om man ska tänka prestanda så är Norton inget att rekommendera, det drar minne som satan, men visst, det skyddar bra. [detta kan ju ha ändrats sen jag sist använde det..]

Annars är ju NOD32 att rekommendera också om man vill lägga ut lite pengar, drar lite minne och är fruktansvärt effektivt, har funderat själv på att köpa det men valde lite gratis grejer istället.

Det var det jag hade och säga 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...