Jump to content
Annons

Micstativ för skrivbord


Arete

Recommended Posts

Mitt gamla micstativ har dragit sin sista suck (mer tejp än stativ), så nu är jag på jakt efter ett nytt.

Vad jag är ute efter är ett stativ med dessa kriterier:

1. Ska klara att ha micen ute i 90 grader, utan att vika ner sig efter några månaders användning. Därmed har jag inte så stort förtroende för plast som material i fästet mellan boomen och stången. Mitt gamla fungerade fint i några månader, sen började plastdetaljerna bli dåliga och den började dippa (till slut lära jag sätta motvikt på baksidan av boomen, en 1½-liters PETflaska fylld med vatten). På mitt gamla gick dessutom den andra skruven (också plast) helt sönder när jag drog fast den lite för hårt. Det ultimata vore att hitta ett stativ som har fasta lägen och sprintar, men dom på musikbörsen visste inte om något sånt.

2. Liten fot vore bra, då jag ska ha den ståendes på skrivbordet bakom/mellan högtalare och skärm. Det finns inte mycket plats där. Dock ger ju liten fot dålig stabilitet, så bäst vore egentligen ett stativ med teleskoprör som fötter, där jag kan dra ut en fot långt fram så inte hela stativet ramlar och dom andra två ganska långt indragna.

3. Inte för dyrt. Har inte lust att lägga mer än 600-700 max.

Så, någon som har någon rekommendation? Viktigast är punkt 1, dippar det så blir jag ilsk ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oooh, sån ska nog åtminstone jag skaffa. Den där micen som sitter i stativet ser ju lovande ut också.. Behöver en bra mic lite halvdesperat och det där ser ju bra ut. Blir nog lite helgshopping imorrn. Ett puffskydd bara, så duger det säkert jättebra till IP-telefoni dessutom. 😉

SXmikstativmedC010Bmiksm.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu var jag och köpte det där stativet och den där micen på jam. Den dippar inte, och hela konstruktionen är metall och verkar rätt stabil. Själva fästet med skruven till bomen är metall, med två gummiringar. Kan tänka mig att det kanske dippar om gummit blir utslitet. Enda är att det är lite vältvarning med den lite tunga JJlabs C010B-micen jag köpte. Kanske går att lösa med lite blyvikter. Måste nog ändå säga att jag spenderat 250 spänn på sämre grejer 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...