Jump to content
Annons

SAMI


Valdez

Recommended Posts

Jag är Stimansluten men för att få eventuell ersättning för medverkan på inspelade verk, så måste man ju vara medlem i SAMI..

Finns det någon nackdel med ett medlemskap i SAMI?...intresserad av att höra era åsikter o erfarenheter av medlemskap i SAMI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är själv inte med i SAMI, så jag har inte koll på alla detaljer, men eftersom jag har lite tester på gång och ha frågat runt efter inspelningar att använda till testerna, så har jag fått reda på en detalj som kan vara lite irriterande i vissa lägen; Man kan inte medverka gratis i ideella projekt, eftersom ersättning måste betalas till SAMI av den som står för projektet - även om det inte drar in några pengar... Ett sätt att undgå det, är att framträda under pseudonym, men då vet ju inte lyssnarna vem som medverkar...

Det är alltså ungefär som med STIM, där man inte får lägga upp sin egen musik på andra ställen än sin egen hemsida eller på siter som betalar ramavgift till STIM för nerladdningen.

Är man professionell musiker, så är det dock troligen mest fördelar att vara med i SAMI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes!

Det här var ju en intressant detalj att ta del av. Ofta är det väl så att man får inte veta allt ..eller rättare sagt så är det ju svårt att tolka de regler/bestämmelser som gäller...man behöver nästan en omskrivning av reglerna i vardagligt språk ibland.

Och till er andra som vet något om detta..tar gärna del av era erfarenheter!

Tackar.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Både SAMI och STIM är hur bra som helst. De gör att vi musiker och upphovsmän faktiskt har en någorlunda rimlig chans att leva på det vi gör. Om du tror att fler än din familj vill lyssna på dig och dina alster så ska du gå med. Har du tänkt dig en tillvaro som sängkammarmusikant så kan du ju låta bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stim har jag aldrig haft några problem med. Har varit ansluten där sen sent 70 tal. Men SAMI har bara gått mig förbi så att säga!.. SAMI skickade nämligen anslutningsavtal till mig...därav min fråga.

Jag har även ringt till SAMI men jag ville ha lite synpunkter från musiker som redan är anslutna... tack för din åsikt!..

Påståendet sängkammarmusikant lät konstigt..men det kanske är ett vedertaget uttryck..jag har dock aldrig hört det!..så var vänlig och utveckla det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska kanske förtydliga mitt svar lite också, eftersom det kanske såg onödigt negativt ut... 😉

Om man bara gör musik för sitt eget höga nöjes skull (misstänker att det är det som Logichead menar med "sängkammarmusikant") och inte har några planer alls på att dra in några pengar på det, så finns det ingen anledning att gå med i varken STIM eller SAMI, eftersom det i vissa detaljer begränsar vad man kan göra - men om man har som målsättning att någon gång i framtiden tjäna pengar på sin musik eller sitt musicerande, så har man all anledning att vara med.

Begränsningarna behöver finnas för att de ska ha en rimlig chans att utföra det uppdrag att bevaka medlemmarnas rättigheter, som de har fått av medlemmarna...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska kanske förtydliga mitt svar lite också, eftersom det kanske såg onödigt negativt ut... 🙂

Om man bara gör musik för sitt eget höga nöjes skull (misstänker att det är det som Logichead menar med "sängkammarmusikant") och inte har några planer alls på att dra in några pengar på det, så finns det ingen anledning att gå med i varken STIM eller SAMI, eftersom det i vissa detaljer begränsar vad man kan göra - men om man har som målsättning att någon gång i framtiden tjäna pengar på sin musik eller sitt musicerande, så har man all anledning att vara med.

Begränsningarna behöver finnas för att de ska ha en rimlig chans att utföra det uppdrag att bevaka medlemmarnas rättigheter, som de har fått av medlemmarna...

Tack..

Ja, all info är ju värdefull. Även sånt man "hört"...och skulle det vara något som man tycker verkar fel så kan man ju reda ut det med SAMI, innan man skriver under några papper.

Regler är ju inte så självklara precis, men vet man vad man ska fråga om så brukar det ju underlätta.

Det var liksom lite därför jag la in tråden här, för att få fram sånt som man inte kan utläsa i pappren från dem. Ofta är det ju så att det är först när man står inför ett problem som man måste ta itu med det..jag brukar vilja vara ett steg före om det finns möjlighet.

Tack för att du har svarat och gett tid till detta ämne... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...