Jimboo Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Hej. Vet inte om denna frågan är dum ..men men.. Jag har sett på flera artister att man har täckt för själva resonanslådan på gitarren med något. Kan någon förklara för mig vad detta har för funktion och med vad man bör täcka med. Samt ifall det är bra att göra vid inspelning.( när man lajnar asså).. Tacksam för svar,,
hegobald Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Kan ha att göra med att det lätt blir rundgång när nam spelar live med en akustisk gitarr. Antagligen har man då en pizomic på gitarren.. Låter inge vidare gött direkt men lite rytmiskt plinkade kan man i varjefall spela med den..
Jimboo Postat 21 augusti 2005 Trådstartare Postat 21 augusti 2005 aha .. ok men då är det alltså inget som gör att guran låter bättre.. Det var det jag trodde.. heheh men jag e iofs ingen gitarrist heller.. Tack för hjälpen. Mvh Jimmy
red_house_painter Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 behöver inte vara en gitarr med piezomick. Annars är piezo mer känsliga. Många gamla 60tals gitarrer har bra ton.. haha.. bra ton iallafall såå rundar de tex väldigt lätt då vissa är helakustiska. Tänk dig stå med en gammal Höfner och en marshallstack med massa dist. Det rundar som fan 😕 jag vet! Men nu har jag varken en höfner eller marshallstack kvar... Höfnern saknar jag dock. Men nu är ju jag puritanist så jag skulle aldrig få för mig att stoppa in saker i lådan. Jag skulle köpa en bättre anpassad gitarr. Men annars så täcker de upp lådan med trasor och gamla kalsonger osv för att då slippa rundgången som bildas i gitarren
MusicNixon Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Men annars så täcker de upp lådan med trasor och gamla kalsonger osv för att då slippa rundgången som bildas i gitarren 🙁😉 Man behöver ju inte fylla den med gamla kalsonger 🙂 Jag har kuddfyllning i mn Epiphone-jazzgitarr... funkar bra mot rundgång.
red_house_painter Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Men annars så täcker de upp lådan med trasor och gamla kalsonger osv för att då slippa rundgången som bildas i gitarren 🙂 🙂 Man behöver ju inte fylla den med gamla kalsonger 🙂 Beror självklart på vilket sound man är ute efter 😄
Jimboo Postat 21 augusti 2005 Trådstartare Postat 21 augusti 2005 Jag fick en lysande idé .. Jag tror jag fyller den med trosor från groupies.. 🙁😕 Tack för Tipsen..
brojd Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Jag fick en lysande idé .. Jag tror jag fyller den med trosor från groupies.. 🙁🙁 Tack för Tipsen.. 🙁 Skaffa några spelningar på viktväktarmöten så får du "mer fyllning" per trosa! 🙁 (nu kommer jag garanterat få fan för det här inlägget.) 😕
MusicNixon Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 Jag fick en lysande idé .. Jag tror jag fyller den med trosor från groupies.. 😱 🙁 Tack för Tipsen.. 🙁 Skaffa några spelningar på viktväktarmöten så får du "mer fyllning" per trosa! 🙁 (nu kommer jag garanterat få fan för det här inlägget.) 😕 Jag citerar det så inte du kan ta bort det! 🙁
dancedancedance Postat 21 augusti 2005 Postat 21 augusti 2005 dregen i backyard babies har en gibson es335 som är fylld med tyg. Jag har också en liknande gitarr som jag hade rundgångsproblem med, efter att jag fyllt den med tyg så blev det bra. Det var ett tag sen så jag har ingen uppfattning om det ändrar tonen mycket
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.