The Edge Postat 18 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 Tja! Jag sitter och lyssnar och jämför mina låtar med andras här på forummet och har kommit fram till att mina framförallt saknar tryck och volym. Antar att detta går att förbättra vid mixning och mastringen. Vad kan jag göra? Till min hjälp har jag: Izotype Ozone 3 UAD-1 (OBS Bara)Project Pak En EQ vet inte vad den heter PSP Vintage Warmer Jag skulle kunna koppla in en Alesis 3630 rackkompressor och en BBE Multimaximizer också Tror detta var allt. Finns det någon som kan hjälpa mig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 18 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 Först måste det finnas någon slags "tryck" i ljudkällan, utan det kommer ingen eq eller kompressor i världen att kunna hjälpa dig. 1.Lägg eq:n innan kompressorn i insertkedjan. 2. Använd dig gärna av UAD kortets 1176SE kompressor för att pressa ur lite extra kräm ur grejerna. (ta dock inte för snabba attacktider, det kommer förstöra trycket.) Om ljudkällan låter som den skall så fixar jag trycket med eq/kompressor. (ev limiter) Funkar för mig iaf, andra gör annorlunda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BozoB Postat 18 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 (redigerat) Med PSP Vintagewarmer borde du kunna skruva till så du får både tryck och volym.. Går ju ställa in som limiter eller mbkompressor... Börja med att testa lite med presetsen... Redigerat 18 augusti 2005 av BozoBlade Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The Edge Postat 18 augusti 2005 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 OK, tack så mycket! Tror ni det är värt att koppla in min kompressor eller har jag bättre saker i VST-format? Vore jäkligt bra om det finns presets som BozoBlade sa! Finns det några såna att rekommendera på Ozone, Vintage Warmer eller UAD? Skall jag ha EQ och kompressor på hela mixen eller på varje enskild kanal? Och vad ska reverbet komma i kedjan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pXp Postat 18 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 Svårt att ge handfasta tips, vet ju inte hur din musik låter... "Tryck" skapas ju oftast genom att kompress'a basen och, visst du kan använda en maximizer hör att "höja" volymen. Det är dock ganska stor risk att det låter illa om man inte vet vad man gör. Du kan också skära med eq'n så att varje instrument får sin givna plats i spektrat, panorera delar för att få en schysst stereobild, använda reverb på vissa spår etc. Allt detta kräver en hel del kunskaper och framför allt bra öron! Kanske är det också så att dina högtalare är väldigt starka i basen, vilket gör att du drar ner där när du mixar? Skaffa ett par bra referensmonitorer så att du hör vad du gör. Förslagsvis googlar du runt, söker i forumet här eller köper ett par bra böcker till att börja med 😕 //peAk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The Edge Postat 18 augusti 2005 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 Svårt att ge handfasta tips, vet ju inte hur din musik låter... "Tryck" skapas ju oftast genom att kompress'a basen och, visst du kan använda en maximizer hör att "höja" volymen. Det är dock ganska stor risk att det låter illa om man inte vet vad man gör. Du kan också skära med eq'n så att varje instrument får sin givna plats i spektrat, panorera delar för att få en schysst stereobild, använda reverb på vissa spår etc. Allt detta kräver en hel del kunskaper och framför allt bra öron! Kanske är det också så att dina högtalare är väldigt starka i basen, vilket gör att du drar ner där när du mixar? Skaffa ett par bra referensmonitorer så att du hör vad du gör. Förslagsvis googlar du runt, söker i forumet här eller köper ett par bra böcker till att börja med 😕 //peAk Jo, jag misstänker själv att mina monitorer kanske ger lite väl mycket bas. Panoreringen och reverbläggning har jag hyfsad koll på, kan även en del om EQ. Däremot kompression och mastring vet jag inte så mycket om, det är därför jag tycker det är bra med presets att utgå ifrån. Öronen kunde väl varit både bättre och sämre 😱 , men det gör inte så jättemycket för mig eftersom det är musiken, inte mixningen, som jag tycker är roligast. Så det räcker med ett bra grundljud för mig. Bra tips med att kompressa basen, men jag tror jag brukar göra det. Har för mig att jag brukar rändra en sån "ratt" i broomstick som jag använder. Ska dock testa att höja både den och kanske baskaggen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pXp Postat 18 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 När jag läste mitt inlägg såg jag att jag kanske var lite brysk, vilket inte var min mening (var aningen stressad när jag skrev 😉 ...) Du fick ju en del bra tips angående dina prylar av boysen här. Tänk på att baskaggen och basen inte ska krocka, rent frekvensmässigt. T ex kan du skära i basens låga frekvenser (kanske runt 90 hertz) och höjja den runt 125, beror ju helt vart du har din kagge. Baskaggen gör du tvärt om med, höj de låga (ev runt 60 ) och skär där basgången är stark. Lyssna! //peAk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 18 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 (redigerat) Svårt att ge handfasta tips, vet ju inte hur din musik låter... "Tryck" skapas ju oftast genom att kompress'a basen och, visst du kan använda en maximizer hör att "höja" volymen. Det är dock ganska stor risk att det låter illa om man inte vet vad man gör. Du kan också skära med eq'n så att varje instrument får sin givna plats i spektrat, panorera delar för att få en schysst stereobild, använda reverb på vissa spår etc. Allt detta kräver en hel del kunskaper och framför allt bra öron! Kanske är det också så att dina högtalare är väldigt starka i basen, vilket gör att du drar ner där när du mixar? Skaffa ett par bra referensmonitorer så att du hör vad du gör. Förslagsvis googlar du runt, söker i forumet här eller köper ett par bra böcker till att börja med 😆 //peAk Jo, jag misstänker själv att mina monitorer kanske ger lite väl mycket bas. Panoreringen och reverbläggning har jag hyfsad koll på, kan även en del om EQ. Däremot kompression och mastring vet jag inte så mycket om, det är därför jag tycker det är bra med presets att utgå ifrån. Öronen kunde väl varit både bättre och sämre 😆 , men det gör inte så jättemycket för mig eftersom det är musiken, inte mixningen, som jag tycker är roligast. Så det räcker med ett bra grundljud för mig. Bra tips med att kompressa basen, men jag tror jag brukar göra det. Har för mig att jag brukar rändra en sån "ratt" i broomstick som jag använder. Ska dock testa att höja både den och kanske baskaggen. Komprimera både basen och baskaggen, hårt. så får du lite stake i grejerna! 😉 Redigerat 18 augusti 2005 av brojd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The Edge Postat 18 augusti 2005 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 (redigerat) När jag läste mitt inlägg såg jag att jag kanske var lite brysk, vilket inte var min mening (var aningen stressad när jag skrev 😉 ...)Du fick ju en del bra tips angående dina prylar av boysen här. Tänk på att baskaggen och basen inte ska krocka, rent frekvensmässigt. T ex kan du skära i basens låga frekvenser (kanske runt 90 hertz) och höjja den runt 125, beror ju helt vart du har din kagge. Baskaggen gör du tvärt om med, höj de låga (ev runt 60 ) och skär där basgången är stark. Lyssna! //peAk Det är lungt med din bryskhet 😆 Men ska jag göra om basen och kaggen till audio spår då eller? Om jag ska EQ:a då menar jag. För det går väl inte att lägga effekter på VST-instrument? Redigerat 18 augusti 2005 av The Edge Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 18 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 När jag läste mitt inlägg såg jag att jag kanske var lite brysk, vilket inte var min mening (var aningen stressad när jag skrev 😉 ...)Du fick ju en del bra tips angående dina prylar av boysen här. Tänk på att baskaggen och basen inte ska krocka, rent frekvensmässigt. T ex kan du skära i basens låga frekvenser (kanske runt 90 hertz) och höjja den runt 125, beror ju helt vart du har din kagge. Baskaggen gör du tvärt om med, höj de låga (ev runt 60 ) och skär där basgången är stark. Lyssna! //peAk Det är lungt med din bryskhet 😆 Men ska jag göra om basen och kaggen till audio spår då eller? Om jag ska EQ:a då menar jag Det skall du inte behöva göra. Eq och kompressor skall du kunna applicera på spåren utan att behöva bounca ned dem till wav filer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The Edge Postat 18 augusti 2005 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 Tack så mycket för svaren!!! Har testat en del under dagen och jag märker ganska stor skillnad tack vare er. Men skulle det kunna bli ännu bättre om jag hade en sån här(eller något liknande): http://www.tcelectronic.com/FinalizerExpress eller har jag redan allt i pluggarna jag skrev om förut Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 18 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 18 augusti 2005 Har du tillgång till Wavelab så finns det där en multibandskompressor som är rätt så ok. Med multibandskompressorn så kan du bestämma vilka frekvenser du ska komrimera, mycket bra när man ska mastra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The Edge Postat 19 augusti 2005 Trådstartare Anmäl Dela Postat 19 augusti 2005 Tack som sagt. Det blir bättre och bättre, men ska ändå försöka kolla efter åsikter om t.c.´s finalizer i en ny tråd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 19 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 19 augusti 2005 din 3630 funkar fint till sång och vissa gitargrejor men jag tycker dom känns tunna för komprimering av bas och trummor. Det är alltid roligt att köra ut grejorna och skruva på fysiska knappar 😲 Har en sån själv och hade grova problem att använda den på annat än sång och acke. Blev väldigt luddigt och osdistinkt med den. /E Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 19 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 19 augusti 2005 och jag som den amatör jag är..brukade ha peakmaster i wavelab som ståendelösning på slutmixarna..upp med de låga signalerna tills ljuden får slåss om utrymmet!!... tryck i mina öron!! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 20 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 20 augusti 2005 anvand kompressorn cs1 till uad kortet. och kop till 1176:an... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 20 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 20 augusti 2005 För det går väl inte att lägga effekter på VST-instrument? Jodå! Absolut! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Clayten Postat 25 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 25 augusti 2005 Hej, Bifogar en länk till en artikelserie som jag har haft stor nytta av. Den behandlar Eq och kompression på ett okomplicerat (grafiskt) sätt. Bortse från att artikeln behandlar drum'n bass (såvida inte att det är det du sysslar med). Innehållet kan appliceras på de flesta musikstilar. "Thinkin inside the box" http://www.dnbscene.com/articles.php?mode=display&id=79 /Clayten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 25 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 25 augusti 2005 Jag läste igenom tråden och tycker ett de viktigaste tipsen saknas! Mitt tips är att använda rätt ljud! Använder du en lökig baskagge och en lökig bas kan du glömma att få tryck i mixen hur mycket du än mixtrar med din supermegamaxifinalizer! Det gäller också att få ljuden att arbeta ihop. T ex kan du markera basen med en baskagge, och ibland strunta i det. Sådant ger både sväng och tyngd. När jag gör musik har jag en idé om att mixen ska låta punchig utan någon som helst mastring. När jag har uppnått en sådan mix lägger jag på mastringseffekter för att få till det slutliga trycket och luftigheten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pXp Postat 25 augusti 2005 Anmäl Dela Postat 25 augusti 2005 Jag läste igenom tråden och tycker ett de viktigaste tipsen saknas! Mitt tips är att använda rätt ljud! Använder du en lökig baskagge och en lökig bas kan du glömma att få tryck i mixen hur mycket du än mixtrar med din supermegamaxifinalizer! Det gäller också att få ljuden att arbeta ihop. T ex kan du markera basen med en baskagge, och ibland strunta i det. Sådant ger både sväng och tyngd. När jag gör musik har jag en idé om att mixen ska låta punchig utan någon som helst mastring. När jag har uppnått en sådan mix lägger jag på mastringseffekter för att få till det slutliga trycket och luftigheten. Helt korrekt! Och tänk på att en perfekt mix behöver ingen mastering. //peAk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.