Jump to content
Annons

Redigering av trummor i cubase


Emmmir

Recommended Posts

Morsning!

Skall sätta igång med lite digitala trummor, hade tänkt köpa DFH, men under tiden så skulle jag ändå vilja syssla lite med trummor.

Man skall kunna redigera trummor i cubase, just nu kör jag på LM-4 drumplugin till cubase. Men vet inte hur man gör gör för att redigera trummorna 😉

Någon som vet ? Det enda jag vet är att det borde ha med drummap att göra 🙂

Tacksam för svar 😉

//Emmmir!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja du, hur ska man förklara det...

Jag vill helt enkelt kunna bygga mig ett trumspår genom att endast använda cubase och drumpluginen som jag använder.

Har som inte köpt till något alls, hade LM-4:an redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då, bara för att du tjatar så mycket 😉

Så här gör man i Cubase SL 1.06.

1. Starta cubase, och välj new project (empty project).

2. Välj VST Instruments i menyn Devices.

3. I en av alla rutorna som det står "No vst instrument" klickar du (med vänster musknapp), du får då upp en meny där du kan välja drums -> lm-7. Se till att "on"-lampan är tänd på detta VST-instrument.

4. Välj Add track -> Midi, i Project-menyn. Du får nu upp ett spår i ditt project.

5. Se till att "Show inspector" är aktiverat, det är knappen längst till vänster i en lång knapprad.

6. I denna inspector, som finns längst till vänster, väljer du den översta fliken (om den inte redan är vald). Här finns bl a "in" och "out". Som "in" väljer du ditt midiklaviatur om du har nåt. Som "out" väljer du "lm-7". Som "drum map" väljer du "GM Map".

7. Längre till höger ser du en rad med nummer, antingen sekunder eller takter beroende på hur du har ställt in cubase. När du har musen över den övre delen av denna så ser den ut som en penna. Med denna penna ritar du från början och en bit framåt, typ några takter eller så. Notera att allt som finns nedanför det du ritar ut får en lite annan färg.

8. Dubbelklicka strax under, i den delen som har fått en lite annan färg, och till höger om ditt spår (som heter "MIDI 01"). Det bildas nu en fyrkant som heter "MIDI 01".

9. I menyn "Midi" väljer du "Open drum editor". Du får nu upp ett nytt stort fönster med en massa trumsorter. Lm-7 har inte alla, men de vanligaste (t ex bastrumma, virvel och hihat) finns med. Välj verktyget "drumstick" och börja klicka i den stora rutan. När du gör det ska det höras trumslag i dina högtalare.

10. Klicka på play för att höra resultatet.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...