Jump to content
Annons

Klaviatur i SX3


El Paco

Recommended Posts

Tjo!!!!!!!!

Har ett nytt MIDI-klaviatur som jag installerat. Fick det att funka för några dagar sedan, men nu är det dödstyst 😄 . Det beror nog på att jag ändrat någon inställning under device meny som jag egentligen inte skulle pillat på. Kan någon berätta hur intälningarna ska stå för att ett USB-klaviatur ska funka. Jag har Cubase SX 3 om det kan vara till någon hjälp.

Klaviaturet funkar i SX 1, som jagt också har i datorn. Så därför borde det vara nån inställning i SX3..

Tack På Förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på...

Du har väl kopplat midisladden antar jag. En del tror att det räcker med usb-sladden men usb:n används till att skicka styrdata fram o tillbaka och för att förse klaviaturen med ström. Min nya klaviatur kräver dock nätdel om jag vill ha aftertouchfunktionen för den drar för mycket ström för att usbn ska orka med det. (Det är klart jag vill ha aftertouch!)

Om du behöver installera klaviaturen och inte gjort det ska du ju göra det med klaviaturets medföljande programskiva. Om klaviaturen levereras med en template för Cubase ska den också installeras. Templaten ska i så fall finnas på skivan eller på internet. Templatefilen ska heta något i stil med Cubase SX3.xml eller nåt. .xml iallafall.

Då gör du så här:

Starta Cubase. Välj Devices i menyn och sedan Device Setup. Tryck på Add/Remove. Välj i listan den klaviatur du har. Står den inte med, välj Generic Remote.

Tryck "Setup"

Tryck "Import", och öppna filen"Cubase 3.0.xml" eller vad den kan heta. Välj till sist din installerade klaviatur som grunapparat i midi in.

Detta kan jag för jag har precis studerat systemet eftersom jag precis köpt en ny fantastisk klaviatur med mina mått mätt hihi men jag har SX2 fast det är samma i SX3. Om det inte funkar är det ett annat fel hihi.

Förresten om det är en stulen eller vadheterdet krackad Cubase kanske det inte funkar med templates men varför det är så vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit Fredrika va du kan mkt om Cubase 😆

Är du självlärd eller gått någon utbildning?

Nej verkligen inte! Kolla vilka idiotfrågor jag ställer här på forumet bara 😆 men jag har en ny klaviatur och precis gjort sådana här saker och så läste jag i olika anvisningar för att installera eller vad det heter klaviaturen i Cubase och så har jag fått support på det från klaviaturförsäljaren så jag bara för det vidare här liksom.

Fast just denna fråga var lite för bred så kanske hjälper ändå inte detta El Paco men man får ju försöka hjälpa till om man tror sig kunna. Jag har fått massor av hjälp här på forumet och en del från MI7 också eftersom de bjuder på support när man köper Cubase.

Gonatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...