Jump to content
Annons

Vad kallas den där mojängen?


wicked_s

Recommended Posts

Som de uppmärksamma kanske har sett så håller jag ju på och bygger en liten studio i min källare, vilket innefattar en massa nya begrepp och konstigheter. Detta kanske är en väldigt dum fråga men vad kallas den där "kopplings-mojängen" som sitter mellan två rum? Typ, ifall jag har två rum (ett kontrollrum och ett "live"-rum) och så vill jag micka upp massa saker och plugga in gitarrförstärkare osv. då har man ju sett att det finns någon sån där slags "kopplings-panel" med massa kontakter, xlr, tele etc. så att man kopplar in på ena sidan och i det andra rummet så kopplar man vidare. Är det detta som kallas för en patchbay? Om inte, vad kallas det och vart kan man få tag i det? Eller finns det andra smidiga lösningar man kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en jackväxel du letar efter 🙂

Finns att köpa på alla seriösare musikaffärer vad jag vet iaf ... kanske är bortskämd i sthlm?

Annars borde det ju finnas på Musik-service.de eller Thomann

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Eller möjligtvis en multikabel...?

😉

Med andra ord stagebox? Eller? Det var det jag skrev först i mitt inlägg men tog tillbaka det pga att lavrell's förslag troligtvis kan vara mer passande. Vet inte vad jackväxel är men det låter kul 😄 Köp en sådan wicked_s, och skulle den inte vara rolig att leka men kan jag köpa den av dig! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, mycket gissningar så här långt. Här kommer min teori.

Stagebox_Multipin.JPG

Stagebox.

p484.jpg

Multikabel (+ en stagebox?😳).

patchbay_1_250.jpg

Patchbay/Jackväxel

Och jag tror du är ute efter en stagebox av nåt slag. 😳 Eller heter det nåt annat när den är väggmonterad? 😄

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Dom stageboxar jag tänkte på har sladd i sig. 😄 Alltså blir det då en multikabel! 😳 Same shit så att säga.

Jag tror svaret på frågan är multikabel/stagebox 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller möjligtvis en multikabel...?

😳

Med andra ord stagebox? Eller? Det var det jag skrev först i mitt inlägg men tog tillbaka det pga att lavrell's förslag troligtvis kan vara mer passande. Vet inte vad jackväxel är men det låter kul 😳 Köp en sådan wicked_s, och skulle den inte vara rolig att leka men kan jag köpa den av dig! 😄

Haha, ja det låter som en bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
😄 Bra jobbat Jocke. Det var en lysande idé att lägga ut bilder. Bör ju underlätta en hel del.

Japp, det blir en guldstjärna i boken för Jocke! Men det säger mig inte så mycket ändå...

Jo men vi säger såhär; det är en multikabel du skall ha! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Krångligt det här... hur brukar man göra i stora studios? Brukar man ta allt kablage och dra det via dörrarna och sen bara smälla igen dörren?

I mitt liv heter den bara "kopplingsboxen".

I stora studios använder dom inte kablar. Dom sms:ar skiten.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Krångligt det här... hur brukar man göra i stora studios? Brukar man ta allt kablage och dra det via dörrarna och sen bara smälla igen dörren?

🙂 Nä.

Antingen får man väl dra det snyggt via kontakter i väggen så dom det är på bilden, eller så slår man ett hål i väggen o drar multikabeln där igenom (och täpper igen hålet med isolering och sen står man där och isolerar lite varje dag och kliar sig i huvvet för man tycker det läcker för mycket). En del drar under golvet också har jag sett. Verkar va smart.

men oftast är det som milton säger: SMS. Ska man ha en proffsstudio så får man fan ladda upp mobilen ordentligt. Blir dyrt i längden men helt oslagbart annars.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

I stora studios använder dom inte kablar. Dom sms:ar skiten.

🙂

Jag tror att "kopplingspanel" är ordet vi letar efter. Jag har dragit kablarna i rör genom väggarna och själv lödat ihop dem med XLR-kontakter i inspelningsrummet. XLR-kontakterna har jag skruvat fast i en MDF-skiva. I kontrollrummet är kablarna lödade direkt till min patchbay och därifrån vidare till mixern.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!!! Är det ingen som varit i en riktig studio någon gång. 🙂

Det heter trunk

Har installerat många trunkar i olika studios.

Stagebox används live (som namnet antyder), multikabel är bara kabeln utan några kontakter.

Redigerat av classic
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!!! Är det ingen som varit i en riktig studio någon gång. 😉

Det heter trunk

Har installerat många trunkar i olika studios.

Stagebox används live (som namnet antyder), multikabel är bara kabeln utan några kontakter.

Trunk, det låter nästan lite perverst tycker jag. Men tack för hjälpen, om du inte driver med mig 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!!! Är det ingen som varit i en riktig studio någon gång. 😉

Det heter trunk

Har installerat många trunkar i olika studios.

Stagebox används live (som namnet antyder), multikabel är bara kabeln utan några kontakter.

Förresten, vart får du tag på alla trunkar? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag driver inte med dig.

Trunkar fins bl.a hos Elfa och TTS.

Annars kan du ju bygga en träram och skruva fast en 19" plåt med färdiga uttag. Då kan du skräddasy trunken så den passar in estetiskt också. SMRT Box & Panelsystem hos TTS funkar fint till detta.

Redigerat av classic
Link to comment
Dela på andra sajter

I stora studios använder dom inte kablar. Dom sms:ar skiten.

😄

Jag tror att "kopplingspanel" är ordet vi letar efter. Jag har dragit kablarna i rör genom väggarna och själv lödat ihop dem med XLR-kontakter i inspelningsrummet. XLR-kontakterna har jag skruvat fast i en MDF-skiva. I kontrollrummet är kablarna lödade direkt till min patchbay och därifrån vidare till mixern.

Hälsningar

/Henrik

Helter Skelter, är det du som skrivit den där artikelserien om att bygga studio i MM? Fruktansvärt intressant och läsvärt, jag vet inte hur många gånger jag har plöjt igenom dem, tackar, bockar och bugar. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag driver inte med dig.

Trunkar fins bl.a hos Elfa och TTS.

Annars kan du ju bygga en träram och skruva fast en 19" plåt med färdiga uttag. Då kan du skräddasy trunken så den passar in estetiskt också. SMRT Box & Panelsystem hos TTS funkar fint till detta.

Tack för tipset! Hittade prylarna hos TTS, men hos Elfa hittade jag ingenting, det fanns ju typ miljoner med prylar. Sökte på deras webbsida på trunk men det fanns inget. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Helter Skelter, är det du som skrivit den där artikelserien om att bygga studio i MM? Fruktansvärt intressant och läsvärt, jag vet inte hur många gånger jag har plöjt igenom dem, tackar, bockar och bugar. 🙂

Jag tackar, bockar och bugar själv. Trevligt att artikelserien var uppskattad – hoppas att den gör någon nytta också.

Hälsningar

/HEnrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!!! Är det ingen som varit i en riktig studio någon gång.  😄

Det heter trunk

Har installerat många trunkar i olika studios.

Stagebox används live (som namnet antyder), multikabel är bara kabeln utan några kontakter.

Förresten, vart får du tag på alla trunkar? 🙂

Han har alldeles rätt. det heter Trunk.

jag tjakkar mina på www.soundware.se

/e

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Jag är också påjakt efter en trunk. Jag va inne på www.soundware.se men hittade ingen där, är det jag som är blind eller finns det inte på hemsidan? 😳 Vad kostar en trunk där? Vår budget är inte den största, och det är mycket annat pengarna ska läggas på också, vi har haft funderingar på att köpa en begagnad stagebox som substitut, men det är ju så onödigt lång multikabel.

Är det nån som vet vart man skulle kunna vända sig? Nåt splittrat dansband som säljer av sitt PA?

bör tilläggas att det handlar om 24kanaler.

tackar tackar 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...