Jump to content
Annons

davidb79 (oregistrerad)

Recommended Posts

davidb79 (oregistrerad)

Hej allesammans,

Jag har flyttat till en lägenhet som bara har ett jordat uttag som är så långt bort från det rummet jag skall bygga min studio i som det bara går. Funkar det att koppla alla syntar på samma ojordade kontakt? Är det mycket bättre att dra en sladd genom hela lägenheten för att få det jordat? Vad mer bör jag tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bästa alternativet enligt min mening är att anlita en elektriker som drar jord till de uttag som du behöver.

Skyddstrafo är dock också ett alternativ. Tänk bara på att skyddstrafon måste klara av att hantera den ström som din utrustning drar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur viktigt är det med jordat egentligen? Vad kan hända då all utrustning är kopplat till ogjordat? Själv har jag ogjordat och det jag märker är att jag aldrig kan ta i elementet samtidigt som jag tar i datorn för då får jag en lätt stöt vilket alltid händer då jag ska böja mej ner och koppla bakom datorn (som står på golvet) och tar stöd mot elementet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har jordat, så kan det finnas potentialskillnad mellan chassit på olika apparater, så att du (och apparaten) får en stöt när du kopplar ihop prylar. Det brukar då vara ca 60V i potentialskillnad - och det kan kittla till lite... 😉

Förutom det, så fungerar inget strålningsskydd alls i din skärm om du kör ojordat - så eventuell TCO-märkning har du ingen som helst nytta av då.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Jordat - mindre brum.

Det är inte alls säkert att det blir mindre brum bara för att man kör jordat!

Nähä, men så fungerar det hemma hos mig.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Följdfråga på det;

Kan mina prylar gå sönder genom att trycka ner dem i ojordade kontakter?

Ska ha 2 monitorer, en synth och en kompressor på en ojordad kontakt. Ett sammanlagt värde på jag-inte-vill-att-dem-ska-gå-sönder-på-hundra-år kr 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir mer störningar både till och från ojordade prylar, så att annat kan störas - och om man ser på t ex strålningsskydd i skärmar, så fungerar de inte alls om det är ojordat. Om du skulle få för dig att skaffa ett åskskydd för att skydda prylarna, så ger det inte mer skydd än en vanlig fördelardosa om det inte är kopplat i jordat urtag.

Kolla med en elektriker vad det kostar att få indraget jord till din studio. Det är alltid bäst att ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja bor AndraHand i hyreslägenhet så det kommer nog aldrig ske. Men då kan jag i alla fall testa att köra utan.. Annars får jag väl dra en sladd typ 10 meter till köket.

Jag undrar nämligen för jag har en lampa som brinner upp typ en gång i veckan på ett av urtagen i rummet och dem ser lite skeva ut.

En 1:1 Trafo skulle väl funka om jag visste var man fick tag på en.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Annars får jag väl dra en sladd typ 10 meter till köket.

...

Det tror jag är olagligt (rätta mig om jag har fel). dessutom extremt dumt.

Problemet med att blanda ojordad utrustning och jordad är att om du får jordfel i en ojordad burk/lampa/whatever och samtidigt håller i en jordad burk kommer du agera skyddsjord. Det e obra. Har du bara ojordad utrustning klarar du dig förmodligen då resistansen genom dig till jordpunkt via golv å mattor å sånt lär vara rätt hög.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
I våran nuvarande studio var vi tvungna att ha ett ojordat uttag för laptop då vi fick jordbrumm genom monitorerna när vi åkte på jordade uttag. :S skumt men när vi dragit in ett ojordat uttag så var allt fint sen =)

Det kan vara olagligt men jag e inte helt hundraproc. säker. Inte blanda jordat med ojordat.

Link to comment
Dela på andra sajter

I våran nuvarande studio var vi tvungna att ha ett ojordat uttag för laptop då vi fick jordbrumm genom monitorerna när vi åkte på jordade uttag. :S skumt men när vi dragit in ett ojordat uttag så var allt fint sen =)

Det är tyvärr vanligt med bärbara. Kör man på batteri så funkar det klockrent, men med nätdrift, så får man brum. Ni vet väl att det numera inte är tillåtet att ha både jordade och ojordade urtag i ett och samma rum (på grund av elsäkerhets- och brandsäkerhets-bestämmelser) - och att försäkringen troligen inte gäller om det är gjort så och det börjar brinna av någon orsak...? 🙂

De flesta brukar lösa det med en liten förlängningskabel som man tar med sig, som är jordad i ena änden och ojordad i andra. Då slipper man problemet med försäkring o dyl, eftersom det inte är en fast installation. Om det sedan är olämpligt av andra orsaker, är en annan femma, men det är en vanlig lösning på ett vanligt problem i alla fall... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...