Jump to content
Annons

Bra eller dålig  

38 röster

  1. 1. Bra eller dålig

    • Hit
      10
    • Funkar
      11
    • Ok
      4
    • Rutten
      2
    • Helt värdelös
      1


Recommended Posts

Annons
Först och främst snyggt mixat från början till slut. Du verkar ha kontroll över din produktion. Du har använt dig av mycket olika ljud som fyller ut och gör en bredare produktion och samtidigt lyckats hålla volym nivåerna jämt, inget som överöstar eller sticker ut för mkt. Det ger ett starkt intryck av en proffsig produktion. Bra! Trummorna är rätt enkla men jag gillar takten du lyckats framhäva, det blir bra flyt. För att övergå till gitarrerna. Det är lite trist när man använt Virtual Guitarist själv mycket, att man känner igen det kompakta "data" ljudet. Men jag ser det inte som ett stort minus då jag använder det själv en hel del. 😱 Som tidigare sagt i denna tråd så gör sångerskan ett grymt jobb, hon som lyfter låten till något speciellt. Hon har en ren och fin röst med skön, sexig- kaxighet skulle jag vilja säga. Plus att den är grymt snyggt mixad, skön kompressor.

Första refrängen känns lite stel, känns snarare som en brygga än refr. Du skulle fått lite mer tryck i den. För när det faller tillbaka till vers två så känns det tunt. Förövrigt så gillar jag det lugnare sticket i slutet kraftigt, poppigt värre men låten behöver det. Snyggt! Hon har sån inlevelse genom det. Klart en av mina favorit delar.

Sen känns det väldigt lamt i slutet då du gör ett sånt klassiskt break för att sen dunka igång sista refräng. Den får inte det tryck i slutet som man är van vid att få efter ett sånt break. Där faller det lite tycker jag. Ifall du inte vill ha mer tryck/kraft i det kanske du bara skulle gjort någon snabb och snygg fade där.

Ekot som sedan ligger vid 2:02 på själva produktionen, som går in i det lugnare sticket känns lite i otakt, det går för snabbt. Rösten flyter in snyggt men inte ekot på produktionen som sagt.

Sist men inte minst texten och uttal. Hon har ett grymt snyggt uttal och texten är bra! Jag får en känsla av pink rent text mässigt, men det är positivt. Det känns trovärdigt när hon sjunger och hon har bra inlevelse. Sen har hela låten en känsla som får en att relatera till Robyns nya skiva. Grymt!

Skulle gärna vilja höra mera av det här!

Tack skorpan för den utförliga kritiken, ska lyssna lite o tänka på det du skrev. Alltid skojj o få långa inlägg 🙂

Och grymt att du gillar den!

Kolla gärna in Veronica Maggio - Nobody också, https://www.studio.se/index.php?showtopic=14351

Och tack SteveO!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var en lång stund övertygad om att Robyn ville testa låtidéer inkognito, men säger ni Veronica så får jag väl tro er 😄 Bra är det iaf. Har lyssnat någon vecka och det håller. Arret är bra, men som någon sa så skulle det vara ännu roligare med live-gitarrer. Å andra sidan hör programmering till genren så det absolut inget problem, det är bara några få ställen det är enerverande. Om arret är bra så är det rösten som verkligen gör låten. Med ännu bättre låtar kommer det här att bli riktigt farligt. Pop är inte riktigt min genre, men så här bra prylar skall uppmuntras - fortsätt för allt i världen att skriva och spela in. Posta gärna resultaten här för att göra livets bördor lite lättare för oss andra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Var en lång stund övertygad om att Robyn ville testa låtidéer inkognito, men säger ni Veronica så får jag väl tro er 🙂 Bra är det iaf. Har lyssnat någon vecka och det håller. Arret är bra, men som någon sa så skulle det vara ännu roligare med live-gitarrer. Å andra sidan hör programmering till genren så det absolut inget problem, det är bara några få ställen det är enerverande. Om arret är bra så är det rösten som verkligen gör låten. Med ännu bättre låtar kommer det här att bli riktigt farligt. Pop är inte riktigt min genre, men så här bra prylar skall uppmuntras - fortsätt för allt i världen att skriva och spela in. Posta gärna resultaten här för att göra livets bördor lite lättare för oss andra 🙂

hehe, mm den är rätt så lik robyns be mine, men den här skrevs, spelades in o producerades innan robyn släppte sin singel... ganska irriterande faktiskt 😄

Skit kul att du gillar o jag ska definitivt lägga upp fler grejjer när det kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tycker att det låter rätt skönt men du borde inte stoppa in allt du hittar i en och samma låt. Snygga ideér men d låter som du vill för mycket med produktionen så du tappar låten.Prova använda dig av typ 2 el 3 teman i produktionen och låt rösten driva låten, istället för simpla produktionsknep.

Först vill jag bara säga att jag inte är bitter eller nått, jag är genuint intresserad av vad det är du tycker som gör att det är för mkt. (meningsuppbyggnaden är inte så bra:))

Och så vill jag gärna veta vilka simpla produktionsknep du syftar på, för ärligt talar så vet jag inga knep man kan göra 😆 vet du några så dela gärna med dig!

skönt att du tyckte vissa saker va snygga, för snyggt uppskattar jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helvete va bra detta är! 😳

Riktigt skön låt, diggar dina analoga acidriff, grym sångerska

Blir sådär härligt skön i slutet me 🙂

Andra gången man lyssnar igenom nu..

5/5

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blev det en 5:a, riktigt upplyftande och proffsigt producerat spår!

Det enda jag inte förstår är hur ingen kan ha lagt märke till att hela introt fram till bryggan är sjukt falskt! Ligger ofta några cent + och - , t.ex uppfattar jag inte om tersen i första strofen är dur eller moll..

Det här är alltså ingen kritik mot sångerskan, hon är för övrigt grym i resten av låten, helt rent då och inga konstigheter. Märkligt bara att introt inte är det, IMO borde du spela in det igen för det är ju det första intrycket man får av sången.

Såså, flama inte mig nu, 😉 det här var det enda negativa jag kunde hitta i hela låten, jag gillar faktiskt syntgitarrerna och stråkarna, det passar in i genren. Strukturen känns naturlig och ljudkvalitén är bland den bästa jag hört på länge i en låt som mycket väl kunde vara producerad av något monster(typ Bloodshy/Avant/Max Martin). 😄

Bra jobbat!!

/m

Link to comment
Dela på andra sajter

Helvete va bra detta är! 😉

Riktigt skön låt, diggar dina analoga acidriff, grym sångerska

Blir sådär härligt skön i slutet me 😄

Andra gången man lyssnar igenom nu..

5/5

Tackar så innerligt!

Ja det är nice o bryta av med lite hårdare elektroniska saker tycker jag...Höll bara på med trance o sånt tidigare så det är svårt att komma från också =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blev det en 5:a, riktigt upplyftande och proffsigt producerat spår!

Det enda jag inte förstår är hur ingen kan ha lagt märke till att hela introt fram till bryggan är sjukt falskt! Ligger ofta några cent + och - , t.ex uppfattar jag inte om tersen i första strofen är dur eller moll..

Det här är alltså ingen kritik mot sångerskan, hon är för övrigt grym i resten av låten, helt rent då och inga konstigheter. Märkligt bara att introt inte är det, IMO borde du spela in det igen för det är ju det första intrycket man får av sången.

Såså, flama inte mig nu, 😉 det här var det enda negativa jag kunde hitta i hela låten, jag gillar faktiskt syntgitarrerna och stråkarna, det passar in i genren. Strukturen känns naturlig och ljudkvalitén är bland den bästa jag hört på länge i en låt som mycket väl kunde vara producerad av något monster(typ Bloodshy/Avant/Max Martin). 😄

Bra jobbat!!

/m

oj, det va inte dåliga namn du nämde där nere. Nu blir jag väldigt smickrad 😳

Det är med att det låter falskt, det hör helt ärligt inte jag, jag kanske har blivit döv för den här låten, för annars brukar jag ha rätt så lätt med att höra när nått är falskt. Men jag ska definitivt kolla på det närmare.

Tersen i första strofen? :S

Jag är inte så haj på "fackspråk", du får gärna berätta vad det är 😆

Grymt att du gillade låten annars o tack för att du skrev en så schysst kommentar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl inget mer att putsa på här!? Är ju som om man skulle kunna spegla sin skäggstubb i den välpolerade kromen. I mina öron klar hitpotential men som föregående talare behövs kanske en tydligare hook, en smart liten slinga på gitarren skulle nog funka. Suverän ljudkvalitet. Lyfter på hatten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl inget mer att putsa på här!? Är ju som om man skulle kunna spegla sin skäggstubb i den välpolerade kromen. I mina öron klar hitpotential men som föregående talare behövs kanske en tydligare hook, en smart liten slinga på gitarren skulle nog funka. Suverän ljudkvalitet. Lyfter på hatten!

"Välpolerade kromen" det va ett trevligt sätt att uttrycka det på! Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja.. som alla redan sagt låter det ju verkligen väl om denna prodd.

Jag gillar hur du använder sub-basen som stöd för arrangemanger.. den fyller verkligen ut fint där nere.

Snygg kompression på sången, men jag skulle nästan vilja feta till sången en aning och sedan lyfta fram den lite mer i ansiktet på lyssnaren. Inga drastiska grejjer, men du ska heller inte göra några drastiska förändringar i produktionen, eftersom det inte behövs då den redan är väldigt bra. Referenslyssna lite på liknande produktioner hos artister som, Robyn etc..

Har hört en hel del grejjer från duktiga studenter från Musikmakarna (låtskrivarskola i örnsköldsvik) och jag måste säga att denna produktion nog är i paritet med de bättre grejjer jag hört därifrån.

Redigerat av nev
Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja.. som alla redan sagt låter det ju verkligen väl om denna prodd.

Jag gillar hur du använder sub-basen som stöd för arrangemanger.. den fyller verkligen ut fint där nere.

Snygg kompression på sången, men jag skulle nästan vilja feta till sången en aning och sedan lyfta fram den lite mer i ansiktet på lyssnaren. Inga drastiska grejjer, men du ska heller inte göra några drastiska förändringar i produktionen, eftersom det inte behövs då den redan är väldigt bra. Referenslyssna lite på liknande produktioner hos artister som, Robyn etc..

Har hört en hel del grejjer från duktiga studenter från Musikmakarna (låtskrivarskola i örnsköldsvik) och jag måste säga att denna produktion nog är i paritet med de bättre grejjer jag hört därifrån.

tack, kul att du gillar!

Mm kanske skulle bli skönt med lite närmare sång..

Det där med musikmakarna förstår jag inte riktigt? Jag går inte på den skolan, men det kanske du inte syftade på.

Jaja whatever, tack för att du lyssnade o kom med råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hyrde en studio för att spela in sången..

Attans! 😄

Jag som just skulle fråga vilken sångmik och utrustning du använde!

Snygg produktion, rätt så bra låt och gött ljud på sången! Men du anade du säkert av mina frågor... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också lyssna, men jag hittar ingen låtlänk? Är den bortplockad, eller är det knas på min dator?

Den känns rätt bortplockad. Otur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hyrde en studio för att spela in sången..

Attans! 😛

Jag som just skulle fråga vilken sångmik och utrustning du använde!

Snygg produktion, rätt så bra låt och gött ljud på sången! Men du anade du säkert av mina frågor... 😆

Vi spelade in den med Veronicas mik faktiskt. Det är nån snubbe i uppsala som bygger dom själv, o den är riktigt bra faktiskt.

Inspelad genom nån basic preamp, ingen aning om vad det är för märke eller nått.

Sången är eq'ad o komprimerad hemma på datorn.

Tack för kritiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nån snubbe i uppsala som bygger dom själv, o den är riktigt bra faktiskt.

Inspelad genom nån basic preamp, ingen aning om vad det är för märke eller nått.

Mer information tack! 😆😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nån snubbe i uppsala som bygger dom själv, o den är riktigt bra faktiskt.

Inspelad genom nån basic preamp, ingen aning om vad det är för märke eller nått.

Mer information tack! 😠🥰

*BUMP*

Vill också veta vem denne mikrofonbyggare är ... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nån snubbe i uppsala som bygger dom själv, o den är riktigt bra faktiskt.

Inspelad genom nån basic preamp, ingen aning om vad det är för märke eller nått.

Mer information tack! 😳😲

*BUMP*

Vill också veta vem denne mikrofonbyggare är ... 😉

just nu har jag inte kontakt med Veronica. Men jag kollade i Studio o då va "Jörgen Thuressons" mikrofoner helt sjukt lika den som veronica har...Jag antar att det är en Jörgen Thuresson mikrofon hon har... Jag är nästan 100% säker att det är en Thuresson mik hon har

och preampssen är:

ART Dual MP (tube)

ART Dual Levelar (tube)

happy? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kollade i Studio o då va "Jörgen Thuressons" mikrofoner helt sjukt lika den som veronica har...Jag antar att det är en Jörgen Thuresson mikrofon hon har...

Okänd för mig, men brorsan vet vem det är. Har en skiva som Jan-Erik Persson spelat in, och han använder Thuresson-mickar. Verkar vara exklusiva mikrofoner! 😲

Kan du inte fråga Veronica efter hans nummer? 😳

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kollade i Studio o då va "Jörgen Thuressons" mikrofoner helt sjukt lika den som veronica har...Jag antar att det är en Jörgen Thuresson mikrofon hon har...

Okänd för mig, men brorsan vet vem det är. Har en skiva som Jan-Erik Persson spelat in, och han använder Thuresson-mickar. Verkar vara exklusiva mikrofoner! 🙂

Kan du inte fråga Veronica efter hans nummer? 😎

Jag pratade med Veronica och jag hade sagt fel, han bor i sthlm.

Hans nummer står i Studio nr2, och det är 08-334409

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...