Jump to content
Annons

Plugg vs Rackeffekt


The Edge

Recommended Posts

Har kollat lite på nytt reverb som t.ex. t.c. electronic M-300 och Lexicon MPX-110. Jag har ett UAD-1, det lilla paketet. Där ingår ett reverb som heter Realverb Pro som jag tycker låter ganska bra. Jag har även ett Midiverb 4 som inte är inkopplat till min studio. Men innebär ett nytt reverb, som dom jag kollat på, bättre ljud? Eller är det ungefär samma kvalité på det jag redan har?

Om det kan vara till någon hjälp är det rock och pop som jag spelar. Och jag vill framför allt ha ett snyggt och luftigt sång, gitarr och piano ljud.

En fråga till. Den är egentligen felplacerad men när det ändå handlar om reverb så...Hur gör ni när ni vill lägga ett snyggt reverb på en låt? Lägger ni det på varje enskild kanal eller är det masterregeln som gäller? Eller kan det t.o.m. variera beroende på vad det är för någon låt?

Tack På Förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

rack effekten kan du ju bara körs på en kanal i taget, medans pluggen räcker till 8 kanaler innan processorn är full.

är nybörjare men jag tror det är bättre att bara ha reverb på vissa kanaler och inte på hela mixen, tror inte det blir bra med samma reverb på alla kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

rack effekten kan du ju bara körs på en kanal i taget, medans pluggen räcker till 8 kanaler innan processorn är full.

är nybörjare men jag tror det är bättre att bara ha reverb på vissa kanaler och inte på hela mixen, tror inte det blir bra med samma reverb på alla kanaler.

ok tack för svar, men vad tror du om kvalitétsskillnaden mellan det jag har och det jag vill ha? Då tänker jag rent ljudmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb är bra att variera, dock ska det inte användas i överflöd på alla element en låt innehåller. Kontraster är nyckelordet. Har du t.ex reverb på gura, trummor ele någe annat skall du vara mycket sparsam med reverb på t.ex sång. Man kan mixa fram saker genom att behålla dem torra i kontrast till det "plaskiga ljudet" som reverb invaggar en i. ehh, kort lektion i mixning blev det visst. Jag tycker ett softwarereverb är en bra satsning då man har full kontroll + att det är lätt att automatisera mm. Midiverb 4 låter iofs mycket bra och du ska absolut inte slänga det, men lägg det på en auxsend och så kan du köra plugins som inserteffekter på div kanaler du vill ha mer kontroll över? Eller varför inte reverba reverbet? hehe, 😏

peace 😱

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

rack effekten kan du ju bara körs på en kanal i taget, medans pluggen räcker till 8 kanaler innan processorn är full.

är nybörjare men jag tror det är bättre att bara ha reverb på vissa kanaler och inte på hela mixen, tror inte det blir bra med samma reverb på alla kanaler.

Sendeffekt? Eftersom ett reverb i de flesta fall (iaf inom rock/pop) ska simulera ett rum så är det ofta bra att ha samma reverb till många eller alla av instrumenten (man behöver dock inte ha samma mängd reverb på allt). Annars låter det som att allt spelas i olika rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

"är det ofta bra att ha samma reverb till många eller alla av instrumenten (man behöver dock inte ha samma mängd reverb på allt)."

jag menade samma reverb men olika mycket eller inget på vissa kanaler.

Det blir knappast bra med samma reverb på allt i hela mixen.

kvalitetsmässigt så tror jag inte det är någon större skillnad mellan plugg och rack effeckt.

Racket är väl egentligen burk med en plugg i som man bara kan köra på en kanal i taget. 😏

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

"är det ofta bra att ha samma reverb till många eller alla av instrumenten (man behöver dock inte ha samma mängd reverb på allt)."

jag menade samma reverb men olika mycket eller inget på vissa kanaler.

Det blir knappast bra med samma reverb på allt i hela mixen.

kvalitetsmässigt så tror jag inte det är någon större skillnad mellan plugg och rack effeckt.

Racket är väl egentligen burk med en plugg i som man bara kan köra på en kanal i taget. 😆

Ja iaf om det är en digital rackeffekt. Sen finns det ju t ex fjäderreverb och plåtreverb och då måste ju "the real deal" vara bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt ofta bättre att köra några olika instanser av samma reverb som send-effekter. Att använda samma reverbinstans på allt och bara reglera mängden dit med Send, ger ofta en lite grötig retur.

Detsamma gäller även för hårdvarureverb; bättre att ha några olika som får ta hand om olika saker - exempelvis ett reverb som får hantera all sång, ett annat (kanske med samma inställningar), som får hantera alla gitarrer och ytterligare ett som får ta hand om trummorna etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...