Jump to content
Annons

STIM


Diwic

Recommended Posts

Man har inget att förlora på att vara medlem i stim eller sami.

Eh, jo?

Om man önskar använda sig av Creative Commons-licenser har man allt att förlora på att gå med i Stim.

Men vad vinner man på att vara med i Creative Commons jmft med STiM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
haha knappast. hur tusan ska de kolla det? men det är fortfarande en offentlig publikation. funkar för att gå med helt enkelt.

du får nog hoppas att den publicitet du lär få om låten blir nerladdad 2 miljoner gånger gör att du får pengar på andra sätt.. 😉

grejen är väl att man måste betala licensavgift till stim för att få spela musik i offentliga sammanhang eller nått sånt där.. alltså, så länge som låtarna spelas i folks datorer hemma m m så får du ingen ersättning. jag betalar inget för å spela mina skivor här hemma för den delen heller.. 😉 men spelar du dem ute.. utan licens, då blir det dyrt eller nått, så då är det bättre att skaffa licens.. (här har jag säkert sjukt fel, men jag har bara för mig att det är såhär.. så det är lika bra att nån som faktiskt vet säger hur det är.. ta mig inte på alltför stort allvar nånstans vad gäller detta stycke mao..)

däremot kan du ju få pengar per nedladdning på vissa tjänster.. har ju hört om folk som tjänat miljoner på det där.. sen om det är sant eller inte.. :rolleyes:

//smulan

Websiter som man kan hämta STIM:ad musik från, måste betala avgift för ett ramavtal - och den avgiften baseras på antal besökare har jag för mig - men det blir däremot ingen redovisning av spelningar till STIM, utan det är mer likt tillståndet för butiker att spela radio o dyl...

Enligt reglerna ska du alltså betala för ett ramavtal om du lägger upp din egen musik för nerladdning från din egen site - men som väl är, får man tillstånd att göra detta utan ramavtal så länge musiken ligger på ens egen site. Det är bara att ansöka, så får man tillståndet.

Det ställer dock till problem för STIM-anslutna om de vill vara med på siter som samlar många osignade och icke STIM-anslutna som lägger upp musik på en gemensam site för nerladdning. Tillståndet man får av STIM när det gäller den egna musiken gäller nämligen bara när musiken ligger på den egna websiten och inte om det ligger på någon annans site. Omodernt och dumt, men så är det. Man kan ju hoppas att STIM så småningom kommer på att det behövs ett uppdaterat avtal som tillåter att man lägger sin egen musik var som helst utan att några avgifter ska behöva betalas av websiten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Innebär detta då att om jag har en låt som jag reggat hos stim, och denna låten blir nedladdad två miljoner gånger från min dator/hemsida, får jag ersättning då???

Nej, i det fallet får du bara den ersättning du själv betalar till dig själv som tack för att du fick sprida din egen musik. :rolleyes: Dvs 0 kr in och 0 kr ut.

Däremot, ifall nån internetradio med STIM-anslutning spelar din låt har du rätt till ersättning. STIM inkasserar alltså pengar från radiostationen åt dig och betalar ut dem till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt reglerna ska du alltså betala för ett ramavtal om du lägger upp din egen musik för nerladdning från din egen site - men som väl är, får man tillstånd att göra detta utan ramavtal så länge musiken ligger på ens egen site. Det är bara att ansöka, så får man tillståndet.

STIM-points :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har inget att förlora på att vara medlem i stim eller sami.

Eh, jo?

Om man önskar använda sig av Creative Commons-licenser har man allt att förlora på att gå med i Stim.

Men vad vinner man på att vara med i Creative Commons jmft med STiM?

Det är ju en helt annan typ av avtal.

Om Creative Commons-dealen passar dig så funkar det inte att vara med i Stim, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kada (oregistrerad)
Däremot, ifall nån internetradio med STIM-anslutning spelar din låt har du rätt till ersättning. STIM inkasserar alltså pengar från radiostationen åt dig och betalar ut dem till dig.

Och om radion inte har STIM-anslutning då, men ändå spelar musiken? Inte en chans att STIM kommer kunna kräva att dom ska betala för att dom spelat min musik... och skulle dom mot all förmodan lyckas driva igenom den saken, så kan man ju glömma (som artist) att man någonsin kommer spelas i den radion något mer... den saken lär ju vara säker.

Redigerat av Kada
Link to comment
Dela på andra sajter

Och om radion inte har STIM-anslutning då, men ändå spelar musiken? Inte en chans att STIM kommer kunna kräva att dom ska betala för att dom spelat min musik... och skulle dom mot all förmodan lyckas driva igenom den saken, så kan man ju glömma (som artist) att man någonsin kommer spelas i den radion något mer... den saken lär ju vara säker.

Då är det ju radion som gör fel. Inte du.

De sänder piratradio med skyddad musik utan att betala upphovsmännen.

Är det en seriös radiostation betalar de redan till STIM. Är de oseriösa och spelar musik utan ersättning, då begår de lagbrott. Skulle de dessutom ha JÄTTEMÅNGA lyssnare, då skulle STIM utan tvekan vara intresserade av att driva igenom saken.

Och betalar inte radiostationen kan de ju glömma att de någonsin kommer kunna ha råd att sända. Den saken lär ju vara säker. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inflika i debatten att internetpublikationer ÄR ett offentligt framförande. Att dela ut dina låtar i fildelningsnätverk m m är ett offentligt framförande enligt stim. Jag mailade nämligen och frågade för ett tag sen. Så kör hårt.

//smulan

Jo, jag har skrivit det redan vid ett flertal tillfällen. Har du missat det? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om radion inte har STIM-anslutning då, men ändå spelar musiken? Inte en chans att STIM kommer kunna kräva att dom ska betala för att dom spelat min musik... och skulle dom mot all förmodan lyckas driva igenom den saken, så kan man ju glömma (som artist) att man någonsin kommer spelas i den radion något mer... den saken lär ju vara säker.

Då är det ju radion som gör fel. Inte du.

De sänder piratradio med skyddad musik utan att betala upphovsmännen.

Är det en seriös radiostation betalar de redan till STIM. Är de oseriösa och spelar musik utan ersättning, då begår de lagbrott. Skulle de dessutom ha JÄTTEMÅNGA lyssnare, då skulle STIM utan tvekan vara intresserade av att driva igenom saken.

Och betalar inte radiostationen kan de ju glömma att de någonsin kommer kunna ha råd att sända. Den saken lär ju vara säker. :rolleyes:

Det är bara public service-radion som gör musikrapportering till STIM. Har du en låt som spelas på någon lokalradio osv så får du inte en spänn. Så kan det gå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara public service-radion som gör musikrapportering till STIM. Har du en låt som spelas på någon lokalradio osv så får du inte en spänn. Så kan det gå!

Lokalradio och lokalradio. Lokala SR rapporterar låtarna, ja. Kommersiella lokala kanaler gör det inte, som du säger.

Men man får väl se till att bli känd så kan man tjäna pengar på att bli spelad i kommersiella stationer också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om radion inte har STIM-anslutning då, men ändå spelar musiken? Inte en chans att STIM kommer kunna kräva att dom ska betala för att dom spelat min musik... och skulle dom mot all förmodan lyckas driva igenom den saken, så kan man ju glömma (som artist) att man någonsin kommer spelas i den radion något mer... den saken lär ju vara säker.

Då är det ju radion som gör fel. Inte du.

De sänder piratradio med skyddad musik utan att betala upphovsmännen.

Är det en seriös radiostation betalar de redan till STIM. Är de oseriösa och spelar musik utan ersättning, då begår de lagbrott. Skulle de dessutom ha JÄTTEMÅNGA lyssnare, då skulle STIM utan tvekan vara intresserade av att driva igenom saken.

Och betalar inte radiostationen kan de ju glömma att de någonsin kommer kunna ha råd att sända. Den saken lär ju vara säker. 🙂

Det är bara public service-radion som gör musikrapportering till STIM. Har du en låt som spelas på någon lokalradio osv så får du inte en spänn. Så kan det gå!

Systemet är smidigt och bra för de upphovsmän som redan är stora. Lokalradion betalar STIM-avgifter för sina sändningar med musik. Problemet är att eftersom det inte sker någon detaljrapportering, så fördelas det procentuellt mellan de som har sålt bäst - trots att de kanske aldrig spelas på den aktuella kanalen... 😉

Om man vet att egna låtar har spelats i någon lokalradio, så har jag för mig att man kan anmäla det till STIM - och få ersättning trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att eftersom det inte sker någon detaljrapportering, så fördelas det procentuellt mellan de som har sålt bäst - trots att de kanske aldrig spelas på den aktuella kanalen... 😉

Om man vet att egna låtar har spelats i någon lokalradio, så har jag för mig att man kan anmäla det till STIM - och få ersättning trots allt.

Musikrapportering heter det, inte detalj 🙂 , jag skrev det ett stycke upp. För fem år sedan när jag hade en låt på en lokalradio i Västervik så ringde jag STIM för att se vad deras regler är. Då fick jag inte en spänn, men det var som sagt fem år sedan, det kan ha ändrats.

Så: det är bra för de stora att spelas på radio match, för de rapporterar bara en gång om året (eller är det halvåret) och de låtar som spelas på den dagen får dela på kakan.

Var har samma problem med sajten www.hultsfred.tv - då det gäller ersättning. Men så kan det gå...

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Lite kuriosa inslag här: Öppna Kanalen Göteborg (en lokal TV-kanal) hade sänt en massa musik samtidigt som deras kamerabild låg ute. Detta hade pågått i veckor, månader. De hade inte riktig koll på att de skulle betala STIM-pengar. Då läste jag om detta och de hade väl också nåt anslag på tv:n som stillbild som förklarade situationen har jag för mig. De blev avstängda från att spela upp vanlig musik, läste jag i tidningen. Då började de istället samtidigt som den där kamerabilden visades spela upp MIDI-filer från nån synt enbart. Jag vet inte om de själva komponerat dessa filer, eller om nån snubbe på typ Musikbörsen suttit och rattat lite på nätterna... Det var rätt kul i alla fall och höra dessa mer eller mindre autentiska blåsljud, trummor och stråkar m.m. Typisk varuhusmusik. Rätt nyligen har de dock börjat sända vanlig musik igen. Betalat?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lite kuriosa inslag här: Öppna Kanalen Göteborg (en lokal TV-kanal) hade sänt en massa musik samtidigt som deras kamerabild låg ute. Detta hade pågått i veckor, månader. De hade inte riktig koll på att de skulle betala STIM-pengar. Då läste jag om detta och de hade väl också nåt anslag på tv:n som stillbild som förklarade situationen har jag för mig. De blev avstängda från att spela upp vanlig musik, läste jag i tidningen. Då började de istället samtidigt som den där kamerabilden visades spela upp MIDI-filer från nån synt enbart. Jag vet inte om de själva komponerat dessa filer, eller om nån snubbe på typ Musikbörsen suttit och rattat lite på nätterna... Det var rätt kul i alla fall och höra dessa mer eller mindre autentiska blåsljud, trummor och stråkar m.m. Typisk varuhusmusik. Rätt nyligen har de dock börjat sända vanlig musik igen. Betalat?

😉

:musik

Jag fattar inte. Även om de spelar upp en midifil så ska upphovsmannen ha ersättning. Det enda som gäller i nedansående exempel är att IFPI och skivbolagen (som äger inspelningen) gå misste om cash. Skumt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser två alternativ.

1. MIDI-filernas kompositör var inte medlem i STIM och fick kanske en engångssumma för musiken.

2. Det var inte MIDI-filer utan sk. "library music", royalty-fri musik som de kunde köpa rätten till för billiga pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser två alternativ.

1. MIDI-filernas kompositör var inte medlem i STIM och fick kanske en engångssumma för musiken.

2. Det var inte MIDI-filer utan sk. "library music", royalty-fri musik som de kunde köpa rätten till för billiga pengar.

Skulle kunna vara så. Får se vad herr "Musik" säger... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tror att de komponerat MIDI-musiken själva och sände ut den. Då betalde de ju bara i så fall till sig själva. En slags rundgång, fast utan hörselsmärta?

Library Music? Njaa...enligt vad jag läst betalade de inte ett jota för den, inte ens en "billig penning".

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att eftersom det inte sker någon detaljrapportering, så fördelas det procentuellt mellan de som har sålt bäst - trots att de kanske aldrig spelas på den aktuella kanalen... 😆

Om man vet att egna låtar har spelats i någon lokalradio, så har jag för mig att man kan anmäla det till STIM - och få ersättning trots allt.

Musikrapportering heter det, inte detalj 😮 , jag skrev det ett stycke upp. För fem år sedan när jag hade en låt på en lokalradio i Västervik så ringde jag STIM för att se vad deras regler är. Då fick jag inte en spänn, men det var som sagt fem år sedan, det kan ha ändrats.

Det har ändrats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att eftersom det inte sker någon detaljrapportering, så fördelas det procentuellt mellan de som har sålt bäst - trots att de kanske aldrig spelas på den aktuella kanalen... 😆

Om man vet att egna låtar har spelats i någon lokalradio, så har jag för mig att man kan anmäla det till STIM - och få ersättning trots allt.

Musikrapportering heter det, inte detalj 😮 , jag skrev det ett stycke upp. För fem år sedan när jag hade en låt på en lokalradio i Västervik så ringde jag STIM för att se vad deras regler är. Då fick jag inte en spänn, men det var som sagt fem år sedan, det kan ha ändrats.

Det har ändrats.

Eh... va? Har det och varför? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan all radio rapporterar, bara det.

Nu förvirrar du mig "Dumb Dan". 😆 Det HETER väl fortfarande musikrapportering? Varför skulle de ändra, det är ju musik de rapporterar in. Vad är detaljrapportering i så fall? Du pratar väl inte metadata nu va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan all radio rapporterar, bara det.

Nu förvirrar du mig "Dumb Dan". 😆 Det HETER väl fortfarande musikrapportering? Varför skulle de ändra, det är ju musik de rapporterar in. Vad är detaljrapportering i så fall? Du pratar väl inte metadata nu va?

Hm, såhär:

Förr rapporterade inte lokal- eller reklamradion in vilka låtar man spelade, precis som du skrev.

Idag är det i princip bara närradion som betalar avgift utan rapportering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan all radio rapporterar, bara det.

Nu förvirrar du mig "Dumb Dan". 😮 Det HETER väl fortfarande musikrapportering? Varför skulle de ändra, det är ju musik de rapporterar in. Vad är detaljrapportering i så fall? Du pratar väl inte metadata nu va?

Hm, såhär:

Förr rapporterade inte lokal- eller reklamradion in vilka låtar man spelade, precis som du skrev.

Idag är det i princip bara närradion som betalar avgift utan rapportering.

Hehe... vi prata ju inte ens om samma sak! 😆 Jag trodde att du menade att just namnet hade ändrats... 😮

Jag är med! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...