Jump to content
Annons

Ljudgång vid inspelning


basochdiskant (oregistrerad)

Recommended Posts

basochdiskant (oregistrerad)

Tjena jag undrar hur ljudet går i en proffesionell inspelningsstudio. Alltså från mic till mixer etc. Varför jag undrar är för att jag fattar inte hur och var ljudet förstärks. Jag har en inspelningsmixer Yamaha AW4116 typ, med hårddisk och jag fattar inte hur och var jag skall förstärka ljudet som kommer från micarna till mixern. Nån som kan hjälpa mig?

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena jag undrar hur ljudet går i en proffesionell inspelningsstudio. Alltså från mic till mixer etc. Varför jag undrar är för att jag fattar inte hur och var ljudet förstärks. Jag har en inspelningsmixer Yamaha AW4116 typ, med hårddisk och jag fattar inte hur och var jag skall förstärka ljudet som kommer från micarna till mixern. Nån som kan hjälpa mig?

/Kalle

Det kan bero på lite hur man vill göra men vanligast är att ljudet går: från mic in i mixer, förstärks vid "gain" sen vidare genom EQ, inserter, auxar, pan, ch fader (där ljudet kan förstärkas mer om man så vill) och sist till Master Fader.

Du borde förstärka vid gain potten den sitter troligen högt upp på mixern brukar sitta en vid varje kanal kan även finnas internt i mixern om det är en digital mixer.

Hoppas att det hjälpte

Nian

Link to comment
Dela på andra sajter

basochdiskant (oregistrerad)

nej tyvvärr det hjälpte inget, asså det är ju klart att man behöver mer förstärkning än vad vad man kan få med mixern?

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat in den här sidan? Kanske kan du få specifik hjälp med AW 4416 där?

Edit: Det verkar som att kanal 1 och 2 har mikrofonförstärkare, medan de andra enbart har linjeingång. Vill du spela in med fler än två mickar åtgången bör du därför skaffa/låna en mixer eller ett par externa mickförstärkare.

Edit 2: Eller glöm det. Jag kollade slarvigt i en pdf-manual. Nu ser jag att det sitter åtta gain-rattar på mixerdelen. Så alltså borde den ha åtta mickförstärkare. Men om du vill veta mer om din maskin kan du läsa mer om det i manualen, som går att ladda hem på http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/eng...rs/AW4416E1.pdf.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Kallle, jag läste lite på nätet. Den borde klara mickar utan problem. Kan du beskriva vad du har för mikar och kablar. Helst vilken typ av kontakter på kablarna. De vanligaste sorterna av kontakter är

XLR - en rund kontakt med tre anslutningar

mono - som en hörlurskontakt, men bara en svart ring

stereo - en hörlurskontakt, med två svarta ringar.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

basochdiskant (oregistrerad)

Tack för svaren, men jag tror ni missförstår mig lite. Jag har faktiskt inga problem att spela in med lagom nivå på ljudet med AW44:an. Har redan spelat in några låtar med den funkar bra. Men jag undrar hur man brukar göra i allmänhet när man spelar in musik, tex i studio. Nån som kan förklara ljudets väg. Vad brukar man ha för förstärkare/slutsteg och var sitter dem. För jag kan inte tänka mig att det räcker med att man kör alla micar direkt i i mixern och sen är det nog med det, det måste ju vara någon anna slags förstärkning någonstans.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen kör man in micarna i mixern och plockar ut dem på Direct Out till separata spår på band eller DAW-system - eller så kör man genom fristående preamps direkt till band eller DAW - utan att gå omvägen genom mixern...

*DAW = Digital Audio Workstation (oftast en dator...)

Link to comment
Dela på andra sajter

basochdiskant (oregistrerad)
Antingen kör man in micarna i mixern och plockar ut dem på Direct Out till separata spår på band eller DAW-system - eller så kör man genom fristående preamps direkt till band eller DAW - utan att gå omvägen genom mixern...

*DAW = Digital Audio Workstation (oftast en dator...)

Utan att gå genom mixern? De måste ju gå igenom mixern någon gång?

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man med en dator och t.ex Cubase eller Logic så använder man sig av en mic-preamp som endera sitter på ljudkortet eller är en extern burk som man kopplar före ljudkortet. Sen sker all mixning i den mjukvara man använder (Cubase etc.). Det är alltså det inspelningsprogram man använder som blir mixern kan man säga.

Det är lite svårt att förstå din fråga tycker jag.. Du får förklara mera vad du undrar över. Jag tar ett lite dumt exempel på hur jag uppfattar din fråga. "När man kör bil, var i motorn, sker hästkrafterna? " 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen kör man in micarna i mixern och plockar ut dem på Direct Out till separata spår på band eller DAW-system - eller så kör man genom fristående preamps direkt till band eller DAW - utan att gå omvägen genom mixern...

*DAW = Digital Audio Workstation (oftast en dator...)

Utan att gå genom mixern? De måste ju gå igenom mixern någon gång?

/Kalle

Man använder i så fall mixern vid mix och inte vid inspelning... 🙁

Mixern används för att mixa och för att fixa ihop monitorlyssning. Vid inspelning vill man som regel ha så kort signalväg som möjligt - och använder därför gärna fristående preamps (eller en Direct Out från mixern) som kopplas direkt till ljudkortet i stället för att man ska gå genom mixerns preamps, som går vidare genom eq, bussar och en Send-utgång, som i sin tur kopplas till ljudkortet. En kortare signalväg ger lägre brusnivå (om preampen som används är av hygglig kvalisort i alla fall... 😉 ).

Vid mix lägger man till eq och diverse effekter, så då har man behov av mixerns mer omfattande funktioner.

Hoppas att denna lilla förklaring kan räta ut något av dina frågetecken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, men jag tror ni missförstår mig lite. Jag har faktiskt inga problem att spela in med lagom nivå på ljudet med AW44:an. Har redan spelat in några låtar med den funkar bra. Men jag undrar hur man brukar göra i allmänhet när man spelar in musik, tex i studio. Nån som kan förklara ljudets väg. Vad brukar man ha för förstärkare/slutsteg och var sitter dem. För jag kan inte tänka mig att det räcker med att man kör alla micar direkt i i mixern och sen är det nog med det, det måste ju vara någon anna slags förstärkning någonstans.

/Kalle

Man förstärker oftast bara signalen i mixerbordet och ingen annan stanns! Om man inte kör med externa mic preamps men det är ju samma princip.

Link to comment
Dela på andra sajter

basochdiskant (oregistrerad)
Kör man med en dator och t.ex Cubase eller Logic så använder man sig av en mic-preamp som endera sitter på ljudkortet eller är en extern burk som man kopplar före ljudkortet. Sen sker all mixning i den mjukvara man använder (Cubase etc.). Det är alltså det inspelningsprogram man använder som blir mixern kan man säga.

Det är lite svårt att förstå din fråga tycker jag.. Du får förklara mera vad du undrar över. Jag tar ett lite dumt exempel på hur jag uppfattar din fråga. "När man kör bil, var i motorn, sker hästkrafterna? " 😳

Ja det är svårt å förklara eftersom jag inte är så insatt i detta. Men jag skulle vilja ha en ganska detaljerad beskrivninng av ljudets väg i en studio, då kan man förstå mer hur saker fungerar.. tack för svaren..

Link to comment
Dela på andra sajter

En Micpreamp är samma som en mikrofonförstärkare. Mikrofoner har väldigt låg (liten) utsignal och måste för-förstärkas för att kunna höras. På ett mixerbord kan man oftast välja 2 olika signalnivåer. Dels mic på (ansluts företrädelsevis via en 3-polig XLR kontakt ) Vissa mikrofoner behöver dessutom en spänning från mixbordet /förstärkaren för att kunna fungera, detta kallas för fantommatning och spänning brukar oftast vara på 48 volt.

Sen har mixbordet en linjeingång (line) också.. Detta är för instrumnet med lite högre utsignal. Syntar, gitarförstärkare etc. För att röra till det hela så kan samma ingång på mixern vara både line och micingång men man väljer endera med en knapp eller helt enkelt ställer in med gain-ratten vid ingången på mixbordet.

Eftersom det du frågar om kräver en mindre uppsats så råder jag dig att läsa lite på nätet först.. Börja gärna med http://www.worldfuturefund.org/wffmaster/R...omereclinks.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

basochdiskant (oregistrerad)

Ok ja så lite kan jag inte, jag skulle bara vilja ha en ganska detaljerad beskrivnning av hur ljudet går i en studio. Vid ett PA, live-samanhang vet jag hur ljudet går, till mixer och från mixer etc. Men i en studio är det annorlunda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid ett PA, live-samanhang vet jag hur ljudet går, till mixer och från mixer etc. Men i en studio är det annorlunda...

Nä!!! samma sak bara det att i studio spelar man in i stället för mata ut det till PA högtalare. .. Så de så 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

En mick går till en mikrofonförstärkare. Ofta så används externa mickförstärkare istället för att använda ett eventuellt mixerbords inbyggda. Att man använder externa är att man ofta har bättre sådana än de som sitter i mixern. Sen varierar det om man vill eq-justera och komprimera ljudet innan det spelas in. Vill man inte det så går signalen lämpligtvis den kortaste sträckan dvs, från mikstärkaren och till inspelningsmediet (bandaren,HD'n osv). Vill man justera så skickar man signalen till den kompressorn och/eller eq'n man vill använda. Även här kan man använda externa eq's eller använda bordets. Kompressorer existerar i mixerbord också men inte lika vanligt som eq.

Som du ser så finns det inte en vanlig väg, mer än att man använder en mickstärkare efter micken.

Är du mer med i matchen nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...