Jump to content
Annons

Mikrofontips


Toewax

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen införskaffat mig lite hemmastudioprylar men dock inga mikrofoner än.

Skulle verkligen uppskatta lite tips på prisvärda all-round kondensatormikrofoner.

Hade väll tänkt mig prisklass 2000 - 4000 :- Har hört att Röde NT 1000 skall va okej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om en del i forumet kanske tycker att jag är tjatig 😉 , så påminner jag om att du kan lyssna på smakprov på en hel hög med micar (några till efter den kommande helgen), på min testsite. 🙂

Det är inte alltid priset som behöver avgöra - även om det ofta kan vara en bra indikation. En av mina favoriter är faktiskt den billiga Studio Projects B1, som inte kostar mer än 999:-.

Hansén HCM-101 är en trevlig mic som jag helt nyligen har haft för test och den ligger på 3995:-.

En annan riktig höjdare, är Oktava MC012, som ligger på 3995:- för ett matchat stereopar med cardioidkapslar.

En intressant mic är också ADK Hamburg Edition (finns även Vienna Edition, men jag gillar Hamburg-modellen bättre...), för 2495:-.

Det finns numera ganska många användbara micar, så man kan egentligen rabbla upp modeller ganska länge... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en mikrofon test i studio för ett par nr. sedan. I pris klassen runt 1000:-

där det var flera som fick bra kritik.

mikrofoner har diskuterats i flera trådar om du söker lite på forumet, som nybörjare så kanske det kan vara bra att köpa en lite billigare att prova med först.

har inte tidningen tillgänglig (möblerar om=rörigt) men har för mig att micarna för ca 695:--995:- lät ungeför lika bra som de för 2000-4000:-. För att höra skillnad så hammnar du uppåt ca 10000:-

ska leta efter tidningen i röran men tror det var "Behringer studio prodjects" och en mic som heter "Studio project B1" som fick bäst kritik.

edit: som claes nämde ovan.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...