Jump to content
Annons

Soundcraft Compact 4


The Edge

Recommended Posts

Var inne på musikbörsen idag och fick då se en soundcraft-mixer för 1500. Den var jäkligt snygg och verkar riktigt bra. Ska tydligen vara byggt för just det jag kommer att använda den till. D.v.s. spela in sång och instrument till en datorbaserad studio. Jag måste ha en ny mixer och det lutar åt denna. Men vad tror ni om den?

Compact 4 heter den. Mer info:

http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=121

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har den och är helnöjd. Terminologin är anpassad efter användningsområdet, så det heter "record" och "playback" istället för "send" och "return", t.ex. Sen har den hörlursuttag både för tekniker och artist, med valbar mix för artisten mellan det som spelas in och det som kommer från datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite det som är tanken med den, att den ska ha lite mer pedagogiska beteckningar på saker och ting, så att man inte behöver fatta exakt hur en mixer fungerar. Finns dessutom med en utmärkt handbok.

Har också en, och tycker att den funkar helt ok. Det enda jag kan komma på nu som känns lite som en brist är att man får använda den här led-stapeln som ser ut som om den bara vore till main-utgången för alla funktioner där man använder led-lampor, t ex att ställa ingångsvolymen på en kanal. Hade varit mycket bättre att ha en liten lampa på varje kanal som lyser rött när man överstyr ingångssignalen.

Här kan du läsa en recension av storebrorsan (som har precis samma funktioner, fast fler uppsättningar av varje kanal): http://www.soundonsound.com/sos/jul04/arti...raftcompact.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Jag tycker den verkar riktigt bra. Men jag har en fråga bara:

Läste att den var en digital mixer. Vad är det för skillnad jämfört med en vanlig analog?

Nu kan jag ju inte defintionerna riktigt, men jag skulle nog inte vilja kalla det för en digital mixer. I en riktig digital mixer ska man ju t ex kunna spara inställningar precis som i en dator, och sen återkalla dom. Det kan man ju inte på Compact4. Däremot följer det med en skiss i naturlig storlek som man kan kopiera och markera inställningar på... Human power!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Jag tycker den verkar riktigt bra. Men jag har en fråga bara:

Läste att den var en digital mixer. Vad är det för skillnad jämfört med en vanlig analog?

Nu kan jag ju inte defintionerna riktigt, men jag skulle nog inte vilja kalla det för en digital mixer. I en riktig digital mixer ska man ju t ex kunna spara inställningar precis som i en dator, och sen återkalla dom. Det kan man ju inte på Compact4. Däremot följer det med en skiss i naturlig storlek som man kan kopiera och markera inställningar på... Human power!

ok bra, då är det inte massa krångliga tekniska knappar m.m. att lära sig. Tror fasen att jag knallar in på börsen och köper en snart 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Funderar på att köpa en Compact 4 men hur är preamparna i den? jag tycker min billiga Behringer mic200 preamp brusar mycket, kanske brusar preamparna "Compact 4 mindre?

Jag har inte haft några problem med brus. Tänk däremot efter om du verkligen behöver en mixer, eftersom du naturligtvis får en bättre preamp om du köper en separat för samma pengar som mixern kostar.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Har en sådan och är också helnöjd. Framför allt för routingmöjligheterna och lyssningen, men också för att jag tycker att den låter bra.

Är inget proffs och har inte jämfört med Behringer, men jag tycker inte att det finns något brus som stör.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

ok! Kan ni inte berätta lite mera era erfarenheter med Compact 4? Jag kommer antagligen beställa en Compact 4 redan ikväll eller imorgon!

:-)

I första hand köper jag mixern för att ha en volymkontroll till mina Behringer Truth monitorer (finns ju bara trim control på baksidan) :-( och för att lätt kunna switcha mellan hörlurar och monitorer men kommer även testa ifall mikpreamparna är bättre än i min Behringer mic200 preamp. Hade från början tänkt köpa en Tapco Blend 6 mixer men hörde att det inte gick att höra (och spela in) tex mikrofonen samtidigt som man lyssnar på backingtracket från seq:en i datorn vilket verkar helt sjukt? Har läst mycket om Compact 4 ikväll och tycker den verkar ha bra routingmöjligheter osv...gillar även att det finns "Direct input" för gitarr...

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Just det. Glömde Hi Z ingången för gitarren.

Och en grej till - dubbla RIAA-förstärkare för att koppla in gamla hederliga skivspelare.

Kort sagt - en mixer som har allt. Den enda du behöver så länge du inte nyttjar fler än två kanaler in åt gången.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem min nya Soundcraft Compact 4 mixer idag! :-)

Har inte hunnit testa så mycket ännu men än så länge är jag jäkligt nöjd!!! Väldigt smidig routing till DAW (zero latency) och så jäkla skönt med (separat) volymkontroll till monitorer/hörlurar. Preamparna verka brusa mycket mindre än i min lilla Behringer mic200 preamp men sen verkar ljudet också vara lite dovare och mindre "krispigt" också...hmm men det lutar nog åt att packa ner den där Behnringer preampen nu :-)

Compact 4 är även snyggare i verkligheten än på bild! (Liten men naggande god hehe)

*toknöjd*

En liten fråga bara....ni som har mixern: När man spelar in tex sång i mono (i Cubase på ett monospår med en adk a51e inkopplad på första kanalen i mixern med 48v bla bla bla) så står det i manualen att man ska vrida panpotten längst till vänster men då får man ju bara medhörning i vänster kanal i lurarna? eller kanske kan man temporärt trycka in mono check knappen på Compacten så man hör sig själv i båda lurarna? (har ej testat detta än) jag testade att spela in med panpotten i mitten (på mixern) på ett monospår (därav fick jag ju medhörningen i båda kanaler) i cubase och tyckte det funkade bra ändå... då undrar jag, tror ni Cubase spelar in endast vänstra kanalen när man spelar in på ett monospår eller kombineras vänster/höger kanal då? om Cubase endast spelar in vänstra kanalen så bör det ju vara smartast att vrida panpotten på mixern längst till vänster och på så sätt få starkare signal... men dår får jag ju som sagt bara medlyssninge i vänster lur, om inte "tricket" med monocheck knappen funkar..hmm måste testa imorgon... (Mixern är alltså kopplad på line in obal RCA stereo på ljudkortet, Terratec DMX 6fire 24/96)

Hmm hoppas någon fattar hur jag menar...jag yrar kanske i nattmössan nu...

Mvh Knop

P.S Ska lägga upp bild på min lilla hörna i den där studio bildtråden inom några dagar.

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Hej. jag har ett Soundcragt compakt 4 som jag inte förstår mig på.

Den är kopplat till ett Audigy 2 ljudkort. Det ljudkortet med den externa "boxen" till.

Detta vill jag sen leka med i cubase.

Meningen med uppsättningen är följande.

jag vill kunna spela in röst och guitarr ev en guitarr extra.

Jag har ingen stärkare att få ur ljudet till sen utan kör enbart med lurar. Allså har jag bara kopplat in från ljudkortets andra input till mixerns balanced record out.

Jag får ljud i lurarna från Stereo 1 och Stereo 2.

Men INTE från micarna som är inkopplade på insert 1 och insert 2 (den ena har en bild av en mic och den andra en bild av en guitarr.)

Jag lyckas även inte spela in nånting i cubase. Cubase reagerar inte ens när ja trycker på massa knappar på mixerbordet samtidigt som ja spelar in.

Så ni skulle vara änglar ifall ni kunde hjälpa mig med detta bekymmer.

Jag har försökt att förklara så gott det går nu och hoppas på det bästa.

Fråga ifall ja skrivit nått ni inte förstår.

Om ja lagt inlägget fel så får nu ursäkta mig. Tyckte det vart onödigt att starta en ny tråd.

Fast om ingen läser detta inlägg eller inte svarar så KOMMER ja göra en ny tråd för det här är så viktigt för mig 🙂

Har velat spela in mina ideer i flera år nu. Och nu när ja har alla grejjor(Tror ja) så funkar det inte 😱

Sköt om er och gott nytt år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. jag har ett Soundcragt compakt 4 som jag inte förstår mig på.

Den är kopplat till ett Audigy 2 ljudkort. Det ljudkortet med den externa "boxen" till.

Detta vill jag sen leka med i cubase.

Meningen med uppsättningen är följande.

jag vill kunna spela in röst och guitarr ev en guitarr extra.

Jag har ingen stärkare att få ur ljudet till sen utan kör enbart med lurar. Allså har jag bara kopplat in från ljudkortets andra input till mixerns balanced record out.

Jag får ljud i lurarna från Stereo 1 och Stereo 2.

Men INTE från micarna som är inkopplade på insert 1 och insert 2 (den ena har en bild av en mic och den andra en bild av en guitarr.)

Jag lyckas även inte spela in nånting i cubase. Cubase reagerar inte ens när ja trycker på massa knappar på mixerbordet samtidigt som ja spelar in.

Så ni skulle vara änglar ifall ni kunde hjälpa mig med detta bekymmer.

Jag har försökt att förklara så gott det går nu och hoppas på det bästa.

Fråga ifall ja skrivit nått ni inte förstår.

Om ja lagt inlägget fel så får nu ursäkta mig. Tyckte det vart onödigt att starta en ny tråd.

Fast om ingen läser detta inlägg eller inte svarar så KOMMER ja göra en ny tråd för det här är så viktigt för mig 🙂

Har velat spela in mina ideer i flera år nu. Och nu när ja har alla grejjor(Tror ja) så funkar det inte 😱

Sköt om er och gott nytt år.

Prova stoppa in sladdarna i MIC/LINE 1 respektive 2 och prova igen, så kanhända det funkar bättre! 🙂 Kontakterna är gjorda så att att man kan använda både XLR och vanlig telekontakt.

Insertjacken används om man vill använda externa hårdvarueffekter under inspelningen, t ex en kompressor på sången. Kopplas då in med en speciell kabel som ser ut som ett Y, två monokontakter i ena ändan (kopplas till in respektive ut på effekten) och en stereo-kontakt i andra, som man kopplar till insert-jacket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. jag har ett Soundcragt compakt 4 som jag inte förstår mig på.

Den är kopplat till ett Audigy 2 ljudkort. Det ljudkortet med den externa "boxen" till.

Detta vill jag sen leka med i cubase.

Meningen med uppsättningen är följande.

jag vill kunna spela in röst och guitarr ev en guitarr extra.

Jag har ingen stärkare att få ur ljudet till sen utan kör enbart med lurar. Allså har jag bara kopplat in från ljudkortets andra input till mixerns balanced record out.

Jag får ljud i lurarna från Stereo 1 och Stereo 2.

Men INTE från micarna som är inkopplade på insert 1 och insert 2 (den ena har en bild av en mic och den andra en bild av en guitarr.)

Jag lyckas även inte spela in nånting i cubase. Cubase reagerar inte ens när ja trycker på massa knappar på mixerbordet samtidigt som ja spelar in.

Så ni skulle vara änglar ifall ni kunde hjälpa mig med detta bekymmer.

Jag har försökt att förklara så gott det går nu och hoppas på det bästa.

Fråga ifall ja skrivit nått ni inte förstår.

Om ja lagt inlägget fel så får nu ursäkta mig. Tyckte det vart onödigt att starta en ny tråd.

Fast om ingen läser detta inlägg eller inte svarar så KOMMER ja göra en ny tråd för det här är så viktigt för mig 🙂

Har velat spela in mina ideer i flera år nu. Och nu när ja har alla grejjor(Tror ja) så funkar det inte 😱

Sköt om er och gott nytt år.

Prova stoppa in sladdarna i MIC/LINE 1 respektive 2 och prova igen, så kanhända det funkar bättre! 🙂 Kontakterna är gjorda så att att man kan använda både XLR och vanlig telekontakt.

Insertjacken används om man vill använda externa hårdvarueffekter under inspelningen, t ex en kompressor på sången. Kopplas då in med en speciell kabel som ser ut som ett Y, två monokontakter i ena ändan (kopplas till in respektive ut på effekten) och en stereo-kontakt i andra, som man kopplar till insert-jacket.

Herre gud vilken pärla du är! Ja hade verkligen ingen aning om att det gick att stoppa in en telekabel i den kontakten. Nu funkar det så ruskigt bra och... och jag vet fan inte vad jag ska säga men jag är otroligt tacksam! En sak är säker och det är att jag kommer stanna kvar på det här forumet. Vem vet. Kanske det är jag som hjälper dig eller någon annan någon dag i framtiden 😆

Än en gång. Ett STORT tack 😆

m.v.h

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så var det faktiskt så att jag, efter att ha använt mixern i flera månader en morgon inte fick något ljud alls från gitarren jag försökte spela in. Var inne och kluddade i patchmixen, provade med olika kablar o s v. Allting utom att kolla att jag använde rätt jack 🙂 Så jag kände igen mig ganska väl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Har nu skaffat denna mixer och fick en helt ny värld öppnad för mig - detta med balanserade/obalanserade kablar.

Alltså, den medföljande manualen är ju helt otrolig, den går in o förklarar hur man kan löda om sladdarna inuti kablarna för att jorda kablarna, riktigt sofistikért!

Tyvärr inser jag att jag borde ha kollat mer på utbudet av kablar innan jag tjackade en "2 RCA --> 2 tele" HOSA, obalancerad kabel. Men mitt DELTA 1010LT har bara RCA-utgångar så då måste jag väl köra obalancerat i vilket fall?

Sedan har jag en bra fråga som inte förklaras i manualen: Vad ska man göra med "deck ground"? Det är en sorts metallknopp som sitter på övre vänstra hörnet av mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej, bumpar en gammal tråd då jag är småsugen på en sån härna. Står de sig bra 2009? Någon som testat många olika pryttlar? Har läst att det är rätt brusfritt och bra preamps? Min art är jag nöjd med men vill ha lite smidigare då jag ibland använder min portas gitarrsimulering...å ibland pod...å ibland synt...bas osv. Slippa koppla om å nöta på kreativiteten. Prislappen är ju nästan obefintligmot en "bra" 2-kanals preamp som vore alternativet. Har ett 1010LT delta ljudkort.

Grubblar även på den här 4-kanaliga för 995:- Bägge har samma pris. Vilken rekommenderar ni? Soundcraft vs Sm Pro audio PR4V

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=14064

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11589

mvh/ the nard

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...