Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag blir tokig va...har hamnat i fällan och gjort något fel igen ett sådant där idiotfel är jag säker på. När jag ska göra audio mixdown är det bara några få av spåren som blir nedmixade och som dessutom hörs vid realtidsnedmixning. Alla spår är audiospår. Den nedmixade ljudfilen är också tyst förutom några få av spåren. Men allt hörs när jag spelar låten inom Cubase. Har jag fel klockfrekvens på några av spåren eller fel bitdjup eller vad det heter och hur ändrar man då de som är fel eller vad är det nu för fel på mitt projekt? :rolleyes:😆

I alla fall har jag nu fått svar på vad felmeddelandet "Sorry, a time-out error occured during real time export" beror på och det är att minnet blev uttömt bara därför att jag lät datorn göra en massa annat samtidigt som jag mixade ned. Tydligen ska datorn bara göra mixdownen och inte andra jobb samtidigt.

Annons
Posted

Det råkar inte vara så att du bara exporterar en viss bus? I Audio Export dialogen kan du välja vad du vill exportera under Outputs.

Posted

Jag har aldrig använt audiomixdown i större utsträckning men kan det ha att göra med vilka spår du markerat, satt left och right locator runt och att de inte är mute'ade vare sig i mixern eller själva spåret.?

Vilken version använder du av Cubase? Någon SX 1-version hade problem med att sätta left locator exakt där projektet började utan att klippa av någon takt.

Posted
Det råkar inte vara så att du bara exporterar en viss bus? I Audio Export dialogen kan du välja vad du vill exportera under Outputs.

Jo du hade rätt! Ingen outputbuss var vald. Tyvärr hjälper det inte att välja rätt buss där.! :rolleyes:

Posted
Jag har aldrig använt audiomixdown i större utsträckning men kan det ha att göra med vilka spår du markerat, satt left och right locator runt och att de inte är mute'ade vare sig i mixern eller själva spåret.?

Vilken version använder du av Cubase? Någon SX 1-version hade problem med att sätta left locator exakt där projektet började utan att klippa av någon takt.

SX2.

Jag är jättenyfiklen på hur du gör...om du inte använde audio mixdown--hur gör du då? (Ursäkta om det är en dum fråga)

Posted

PUSS! :rolleyes: Nu funkar det!

Jag fattar inte vad jag har gjort egentlgien men jag har ju för många utbussar! Nu hittade jag den som gäller! Det kan ju hända att en del spår kommer att gå till fel buss så att inte allt är med ändå men då kan jag kanske routa om det!(?)

Tack!

Posted
Jag fattar inte vad jag har gjort egentlgien men jag har ju för många utbussar! Nu hittade jag den som gäller! Det kan ju hända att en del spår kommer att gå till fel buss så att inte allt är med ändå men då kan jag kanske routa om det!(?)

Då föreslår jag att du tar bort de bussar du inte behöver! Gå in under Devices - VST Connection.

Posted
Då föreslår jag att du tar bort de bussar du inte behöver! Gå in under Devices - VST Connection.

Sagt och gjort! Nu är allts om det ska! Tack så jättemycket för hjälpen! 🙂

Posted (edited)
Jag är jättenyfiken på hur du gör...om du inte använde audio mixdown--hur gör du då? (Ursäkta om det är en dum fråga)

[offtopic]

Jag använder 16 ljudkortskanaler - live - de står alltså konstant i monitorläge.. Datorn funkar i princip som en vanlig mixer sen när det är klart för mixdown skickar jag ut masterbussen digitalt via s/pdif till en "masterdator".

Jag får på detta sätt ett högst flexibelt system..med framförallt -total recall- på alla parametrar, alla externa syntar, externa effekter m.m vilket gör det väldigt snabbjobbat mellan olika låtar.

[/offtopic]

p.s skönt om ditt verkliga bekymmer nu löst sig 😆

Edited by demoniqus
Posted
Jag använder 16 ljudkortskanaler - live - de står alltså konstant i monitorläge.. Datorn funkar i princip som en vanlig mixer sen när det är klart för mixdown skickar jag ut masterbussen digitalt via s/pdif till en "masterdator".

Jag får på detta sätt ett högst flexibelt system..med framförallt -total recall- på alla parametrar, alla externa syntar, externa effekter m.m vilket gör det väldigt snabbjobbat mellan olika låtar.

Okay! Nu fattar jag hur du gör. Det är ju ett jättebra system förstås! 😆