Jump to content
Annons

Athlon64 x2


Majken

Recommended Posts

Är på väg att bygga ihop en ny testdator men stötte på något av ett problem. Athlon64 x2 ser ruskigt trevliga ut på papperet men problemen PCIe moderkort gör att jag blir tvungen att se mig om efter ett äldre moderkort.

Här finns två vägar att gå, Nvidia Nforce3 eller VIA K8T800. Jag lyckas dock inte hitta något Nforce3 som har stöd för x2 processorerna. Vad gäller VIA så har jag hittat ett ASUS och ett Abit moderkort som båda skall ha stöd för x2. På Nuendo forumet varnar de dock för ASUS moderkortet samtidigt som det är det enda AMD själva rekommenderar.

Jag lutar åt Abit's AV8, K8T800 PRO men eftersom x2 stödet är så pass nytt gissar jag att man kan hamna i en situation där systemet inte går att starta förrän BIOS'en är uppgraderad. Helt säker är jag dock inte, någon som har erfarenhet av att bygga ett Athlon64 x2 system?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm lite OT men satte mig och räknade när jag såg att Intel's dualcore processorer drar omkring 100W mer än AMD's dualcore. Det innebär runt 2kWh extra varje dag.

Vattenfall anger det rörliga elpriset som 70.43 öre/kWh. Alltså kostar det nästan 1.50kr extra varje dygn Intel datorn är igång, eller omkring 500kr/år. En dator bör väl ha en livslängd på åtminstone omkring 2år och för mig som har datorn igång konstant rör det sig alltså om nånstans kring 1000kr som man "sparar" på en AMD, betydligt mer än vad jag trott måste jag säga.

Får hoppas att Intel jobbar vidare på sin Pentium-M för stationära burkar. Det kommer att bli en billig dator i drift 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl dra paralleller med att köra en BMW jeep eller en Fiat? 🙂

Skämt åsido ändå en skön jämförelse. Själv kör har jag en AMD men tänkte eventuellt satsa på en MAC nästa år och då blir det väl svindyrt antar jag eftersom dom ska bygga in Intel och dessutom är det ju dubbel som gäller. Så uträknat får jag betala minst dubbelt så mycket ström då + mellanskillnaden mellan AMD och Intel? 🙂 fifääään var surt

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl dra paralleller med att köra en BMW jeep eller en Fiat? 🙂

Skämt åsido ändå en skön jämförelse. Själv kör har jag en AMD men tänkte eventuellt satsa på en MAC nästa år och då blir det väl svindyrt antar jag eftersom dom ska bygga in Intel och dessutom är det ju dubbel som gäller. Så uträknat får jag betala minst dubbelt så mycket ström då + mellanskillnaden mellan AMD och Intel? 🙂 fifääään var surt

Åsså allt förpackat i Apple-design.

Rånar banker for a living? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag beställt en Athlon64 X2 4400+ 2.2GHz och ett ASUS A8V Deluxe moderkort. Känns extra smarrigt med tanke på nyheterna om Cubase SX3.1 där man berättar att dualcore processorer kommer att få stöd 😉

Jag kör lite test med prylarna så fort jag får dem!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag beställt en Athlon64 X2 4400+ 2.2GHz och ett ASUS A8V Deluxe moderkort. Känns extra smarrigt med tanke på nyheterna om Cubase SX3.1 där man berättar att dualcore processorer kommer att få stöd 😠

Jag kör lite test med prylarna så fort jag får dem!

/Majken

Själv läser jag en billig pocket-version av "Inbrott for Dummies"....

Vad har du för adress förresten? 😏

(Jävligt dåligt skämt om du nu skulle drabbas av inbrott!)

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Wheee.. nu har jag prylarna hemma! 🙂

Blev ett Antec Silent Piano Black med akustikplattor som chassi och ett ASUS A8V deluxe moderkort. Skall se om jag hinner bygga ihop burken ikväll.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, Majken! Jag är riktigt intresserad av prestandajämförelser också, har du någon dator att jämföra med i t ex Cubase CPU-användning?

Edit: Och vad gick kalaset på?

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, Majken! Jag är riktigt intresserad av prestandajämförelser också, har du någon dator att jämföra med i t ex Cubase CPU-användning?

Edit: Och vad gick kalaset på?

Visst har jag det, en P4 2.4GHz. Planerar att köra lite olika benchmark program på dem när Athlon burken rullar som den skall.

Burken har kostat mig 12000kr ungefär än så länge, fast då har jag stulit lite prylar från min gamla maskin.

Ska dra igång en windowsinstallation så skall jag in på storsjöyran och dricka på tok för dyr öl. Mohahahaha, Press-pass och gratis tredagarsbiljett. Att jobba på radion har tydligen sina fördelar ibland. 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter härligt med en sådan burk. Intels Dual Core processorer ska tydligen bli ännu varmare än Prescott - och min 3.6GHz Prescott ligger och nosar på 70 grader vid full belastning, så det är lite oroande. AMD ska enligt uppgift bli svalare och därmed bli lättare att kyla...

Om du orkar, så lägg gärna upp konfigurationen på mitt recensionsforum när du har konstaterat om det fungerar klockrent med Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde just igång testprojektet som användes i musikdator-specialen i Studio. Med en latency på 10ms rullar maskinen på med runt 10.5% cpu belastning i snitt. Alltså nästan hälften så mycket som majoriteten av de testade maskinerna, men då stöds ju inte dualcore processorn riktigt. Skall köra testet igen när Cubase SX 3.1 är släppt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde just igång testprojektet som användes i musikdator-specialen i Studio. Med en latency på 10ms rullar maskinen på med runt 10.5% cpu belastning i snitt. Alltså nästan hälften så mycket som majoriteten av de testade maskinerna, men då stöds ju inte dualcore processorn riktigt. Skall köra testet igen när Cubase SX 3.1 är släppt.

/Majken

🙂

Shit vad nice! 😉

Tack för infon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm lite OT men satte mig och räknade när jag såg att Intel's dualcore processorer drar omkring 100W mer än AMD's dualcore. Det innebär runt 2kWh extra varje dag.

Vattenfall anger det rörliga elpriset som 70.43 öre/kWh. Alltså kostar det nästan 1.50kr extra varje dygn Intel datorn är igång, eller omkring 500kr/år. En dator bör väl ha en livslängd på åtminstone omkring 2år och för mig som har datorn igång konstant rör det sig alltså om nånstans kring 1000kr som man "sparar" på en AMD, betydligt mer än vad jag trott måste jag säga.

Tänk på att du får sänkta värmekostnader med Intel-datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheee.. nu har jag prylarna hemma! 🙂

Blev ett Antec Silent Piano Black med akustikplattor som chassi och ett ASUS A8V deluxe moderkort. Skall se om jag hinner bygga ihop burken ikväll.

/Majken

Köpte oxå ett A8V-system häromdagen. Vill bara tipsa om att sätta ljudkortet på PCI-plats 4 för att det ska få en egen IRQ...fast det visst du säkert redan.

Kör en vanlig Athlon 64 och är hur nöjd som helst med burken.

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter härligt med en sådan burk. Intels Dual Core processorer ska tydligen bli ännu varmare än Prescott - och min 3.6GHz Prescott ligger och nosar på 70 grader vid full belastning, så det är lite oroande. AMD ska enligt uppgift bli svalare och därmed bli lättare att kyla...

Oj! 70 grader?

Jösses, ja då är AMD systemen betydligt svalare. Körde just ett test genom att RAR'a 700Mb MP3 filer medan jag surfade, spelade upp en videofil och lyssnade på lite musik. Processorn belastas förvisso aldrig mer än strax över 50-55% eftersom det främst är den ena kärnan som får jobba. Men temperaturen toppade på 42 grader från de 33-34 som den är i idle läge. Moderkortet visade en stigning på en hel grad från 31 till 32 😉 - Och då har jag ändå bara en chassifläkt och ganska lite luft i lådan p.g.a. akustikplattor.

Direkt när komprimeringen var klar klockade cool & quiet ned processorn från 2.2GHz till 1GHz och temperaturen sjönk tillbaka. Jag måste säga att jag trivs riktigt, riktigt bra med det här systemet. 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, trevligt Majken.. Har varit lite off den senaste tiden pg.a semester 😉

men jag om någon är intresserad att höra prestandan med SX 3.1 när den släpps.

Jag har varit på vippen att uppgradera min nuvarande AMD-burk men inte riktigt kännt mig övertygad om att det verkligen blir mer bang for the buck.

Och med tanke på att Longhorn närmar sig release och diverse andra småsaker ska det verkligen bli intressant framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Underbart 🙂

Kommer nog också byta till en liknande burk. Vet inte vad det är för moderkort, men dual Athlon64 4400+ iaf med 2GB ram och 3 hårddiskar på totalt 800GB =) Dags för ny hem pc på jobbet.. Vilket innebär en uppgradering av speldatorn, uppgradering av studiodatorn och en extra surfdator (som kanske blir media burk vid TV:n)..

Så prestanda tester är helt klart intressant 🙂 Sen blir det nog en ny hem pc oavsett resultaten, har svårt att tacka nej 😄

Kanske är dags att uppgradera mitt Cubase SL2 nu också då..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Min CPU har dött verkar det som så jag måste antagligen skaffa en ny.

Tänkte att man kanske då borde prova en X2.

Men vilken modell ska man satsa på? Det där med 2mb cache - hur viktigt är det?

Är det då 4400 modellen som gäller då?

Och hur är dual core för musik datorer? Har läst lite blandad info om det.

Och hur är det med opteron - sett att många på Nuendo forumet kör med sådana.

Fast det kanske krävs nåt speciellt moderkort för dem? Nåt jag ska tänka på?

Var köper man en CPU billigast?

Det jag har nu:

Asus A8V Deluxe med en (antagligen) död 3500+ Winchester CPU.

RME Fireface

UAD-1

2 GB Kingston HyperX

Nuendo 3

Hjälp! 😕

Redigerat av fudgesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ohoj Fudge!

Själv kör jag en 4400+ men jag tror att skillnaden inte skall vara överdrivet stor mellan 4200 och 4400. Min favoritbutik på nätet är Komplett som är snabba, har bra sortiment och håller låga priser:

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10483

Jag tycker att dualcore fungerar ypperligt, jag har haft minimalt med problem och många av de problem jag sett rapporter om har varit med UAD-1 kort. Nu har dock Universal Audio följt strömmen och uppdaterat sion mjukvara med stöd för dualcore vilket bör innebära att problemen är åtgärdade.

Opteron kräver speciella moderkort vilket därför blir en ganska kostsam affär.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hola Majken,

Tackar för infon. Men hur är det egentligen med 1mb cache kontra 2mb cache?

Pillar ju ibland med en del stora samplingar - är sånt viktigt där? Eller när är det bra att ha?

Och vilken X2 är mest prisvärd - 3800, 4200 eller 4400?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker att varenda datamusiknörd gärna skaffar Antec lådor. Är dom så jävla bra egentligen? Jag menar; blir jag tvungen att köpa en själv?

(Förlåt för att jag snor tråden...)

😄

Ja, men vad du stoppar i chassit har också stor betydelse för tystnaden. Inte bara chassi/dämpmaterial/fläktar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hola Majken,

Tackar för infon. Men hur är det egentligen med 1mb cache kontra 2mb cache?

Pillar ju ibland med en del stora samplingar - är sånt viktigt där? Eller när är det bra att ha?

Och vilken X2 är mest prisvärd - 3800, 4200 eller 4400?

Öhhh det enkla svaret är nog att jag faktiskt inte riktigt vet 🙁 - Cachen används så vitt jag förstått det hela rätt till att lagra instruktioner för snabbare åtkomst. Mer cache innebär därmed att fler instruktioner kan lagras. Hur stor skillnad det egentligen gör är dock bortom min förmåga att förutspå. Men mer är ju alltid bättre, eller? 😄

Prisvärdast är väl 3800, följd av 4200 och 4400. Jag vill minnas att 3800 skall vara som två stycken 3200, 4200 som två stycken 3500 och 4400 som två stycken 3700. Eller nåt sånt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker att varenda datamusiknörd gärna skaffar Antec lådor. Är dom så jävla bra egentligen? Jag menar; blir jag tvungen att köpa en själv?

(Förlåt för att jag snor tråden...)

😄

Inte så djävla bra, men tillräckligt bra för priset 🙁

De bygger ju på den gamla standarden med PSU'n längst upp och delat löftflöde för samtliga komponenter. Men de säljs ju å andra sidan med färdiga plattor för dämpning och liknande.

Skulle jag köpt ett chassi idag så skulle det bli ett Antec P180, men de hade inte dykt upp på marknaden när jag beställde min burk. Antec Sonata är väl mest ett trevligt chassi för att det är billigt, stabilt och har en hyfsad PSU monterad i lådan.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Har sökt runt lite om cache men inte hittat så mycket och det lilla jag hittat fattar jag ändå inte 🙁

Frågan är nu bara vilken jag ska välja. Det verkar ju vara typ 1000:- skillnad per snäpp.

Kanske klarar man sig på en 3800. Hmm...

Fast oavsett vilken man väljer så lär den ju ändå vara snabbare än den 3500+ jag har/hade.

Hur som helst - tack för infon. Uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Opteron kräver speciella moderkort vilket därför blir en ganska kostsam affär.

/Majken

Läste runt lite på sweclockers häromdagen och det var fullständig hysteri kring Opteron-processorerna för att man medelst överklockning skulle kunna uppnå extrem prestanda för pengarna.

Och det finns för socket 939 (samma som vanliga Athlon 64). Eller är det nåt annat som gör att man måste skaffa nytt moderkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Humm, såg just också att de finns för 939 sockel numera. Har inte riktigt hängt med i svängarna vad gäller Opteron men jag minns att det var nya socklar på gång. Frågan är dock om man vinner så mycket på att köra Opteron istället för Athlon64 när det är på samma moderkort och endast med en processor. Det snitsiga annars med just Optern är ju att man kan köra dubbla dualcore 😛

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...