Jump to content
Annons

Neumann TLM103 vs AKG Solidtube


Yohill (oregistrerad)

Recommended Posts

Yohill (oregistrerad)

Funderar lite kring "Neumann TLM103" & "AKG Solidtube".

Någon som har erfarenhet av båda mikrofonerna?

Stor skillnad i soundet?

Pratade med en kille som har båda som sa att Nuemannen va överlägset bäst.

Men är det så?

Vilken funkar bäst till sång?

Vilken är bättre än den andra på vad?

Ja ni förstår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har endast använt TLM 103:an och kan säga att den är grym på sång. Köper du den kommer du inte bli missnöjd alls.

Med en rörmikrofon så får du ju en viss färgning av ljudet som kanske inte passar på alla. Men TLM 103:an har inte låtit dåligt på nån av de jag spelat in med den.

Men har som sagt inte testat Solidtube, men köper du TLM 103:an kommer du iaf inte bli missnöjd.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Onekligen bra mickar.

Om man har lassvis med pengar, är proffs, måste glänsa/impa på kunder osv.

Annars totalt onödigt.

För rent ljud kolla på Röde, för 'färgat' (såkallad karaktär, lol) kolla på ADK Vienna och Hamburg. Bland mycket, mycket annat.

:] Fish

Link to comment
Dela på andra sajter

Onekligen bra mickar. Om man har lassvis med pengar, är proffs, måste glänsa/impa på kunder osv. Annars totalt onödigt.

För rent ljud kolla på Röde

Ja, eller om man faktiskt föredrar ljudet i Neumann. Har inte hört en Röde som låter som TLM103.

Den mest universella indelningen man kan göra av något så subjektivt som mikrofoner är att dela in dom i kategorierna prisvärda och icke-prisvärda. Jag tycker att TLM103 är på gränsen till prisvärd, med tanke på dagens konkurrens. Däremot går den ju att hitta beggad för ungefär samma peng som en ny Röde kostar. Det kan vara ett prisvärt alternativ. Framförallt om man gillar soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte några AKG-micar med bland mina tester ännu, men TLM103 och ett gäng andra kan du provlyssna på, på min testsite.

Själv tycker jag att TLM103 har lite för mycket topp - men i övrigt är det en extremt bra mic, men det är förstås en smaksak.

Jag ska försöka hinna bli klar denna helgen, så att ett antal nya testinspelningar kommer upp på siten; med modeller från Violet Designs, GA, Pearl, Milab och JJLabs... 🙂

Eftersom jag inte har hunnit lyssna kritiskt på de senaste testinspelningarna, så vet jag inte ännu om det förekommer några nya favoriter bland dem, men hittills har jag fallit pladask för Studio Projects T3 och B1, samt BLUE Babybottle (åtminstone innan de började tillverkas i Kina...), AEA R84 och Oktava MC012 - alla bra på olika sätt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, du nämnde Studio Projects' B1. Det är märkligt med dessa mickar - jag har alldeles nyligen använt dem (jag har B3:or, alltså multi-versionen) för att spela in akustik gitarr och akustik bas - och de var helt underbara.

Smått otroliga till det priset. Jag tror aldrig jag sett nåt så prisvärt.

Kanske inte konstigt att de är så enormt stora i USA.

:] Fish

Link to comment
Dela på andra sajter

B1 (eller B3, som är samma mic, men med dubbla membran för att kunna få olika upptagningskarakteristiker), är ovanligt rak i frekvensgången för att vara en stormembranare. Den låter alltså neutralt och ärligt - och förmodligen är det därför väldigt många gillar den. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Yohill (oregistrerad)

Har spelat in med båda två men i olika studios. Tycker att AKG Solidtube låter bättre av dem. Men det beror mycket på att preamps å allt va bättre med AKGn änn TLM103an...

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh...

StudioProjects mickar har INTE rak frekvensgång, som ngn påstod.

Inte TLM 103 heller.

Dom flesta stormembransmickar färgar ljudet men har till sin fördel ofta lägre brus.

Om ngn vill ha korrekt frekvengång - kolla in mickar från Earthworks, Schoeps och DPA (Bryel/Kjaer). Inte billiga alls.

Jag äger bl.a. 103or - bra mickar!

Vi har haft många SP mickar i tester.

Absolut inga favoriter, men lågt pris såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor skillnad i soundet?

Vilken funkar bäst till sång?

Vilken är bättre än den andra på vad?

Prova själv vet-ja. Det är hyfsat mycket pengar att lägga ut på nåt som kanske inte passar just din röst i just din musik.

Annars rekommenderas starkt att handla begagnat. Hittar du en begagnad 103:a för sådär 6-7 tusen kan du sälja den för samma om den inte skulle passa.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yohill (oregistrerad)

Jo har ju lysnat på båda å det e ju bra mikrofoner båda två. Kommer ju spela in olika röster mm med dem så tanken är ju inte att min röst ska funka bra utan mina kunders =). Men begnagat brukar jag köra på...

Redigerat av Yohill
Link to comment
Dela på andra sajter

Öh...

StudioProjects mickar har INTE rak frekvensgång, som ngn påstod.

Inte TLM 103 heller.

Dom flesta stormembransmickar färgar ljudet men har till sin fördel ofta lägre brus.

Om ngn vill ha korrekt frekvengång - kolla in mickar från Earthworks, Schoeps och DPA (Bryel/Kjaer). Inte billiga alls.

Jag äger bl.a. 103or - bra mickar!

Vi har haft många SP mickar i tester.

Absolut inga favoriter, men lågt pris såklart.

Jag nämnde att Studio Projects B1 (alltså inte generellt Studio Projects, utan just B1...) har ovanligt jämn frekvensgång för billiga stormembranare. Den är t o m så pass jämn, att somliga upplever den som "tråkig" eftersom den färgar för lite... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men även B1 är rejält presad i diskanten och allt annat än rak. Den har förutom diskanthöjningen en mkt ojämn kurva under 70 Hz. Och lågbasen är inte rolig alls - märks inte på sång och gitarr men mkt väl på trummor och andra baskällor.

Dessutom har B1 och många andra SP mickar mkt ojämn frekvensgång mellan olika ex vilket gör dom rätt kassa i stereoinspelningar.

Men visst - för pengarna inget att bråka om och det finns givetvis stormembranare som färgar ännu mer. 🙁

Det finns däremot billiga stormembranare som har förvånansvärt lite färgning.

T ex: CAD m179.

Rekommenderar den varmt till dina tester Claes. Om du orkar dvs. Jag vet hur energi- och tidskrävande det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Visst är det så... 🙂

Det är alltid kul att testa modeller som man aldrig har tagit i tidigare.

Håller precis på att ladda upp en drös nya tesinspelningar (modeller från Milab, Pearl, GoldenAge, Violet Design, Hansén och JJLabs) - så uppdaterar jag siten i kväll (natt? 😉 ) någon gång.

Vet du vem som distribuerar CAD i Sverige?

Jag lyckades inte hitta det på deras hemsida... 🙂

Om någon månad eller kanske två, tänker jag fortsätta med en ny omgång, så det kan ju vara kul att ha med någon av CAD:s modeller då... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Claes.

Tyvärr ingen koll på vem som är generalagent för CAD.

Ja, dom där CAD mickarna förvånade mig och hela lyssningsjuryn - iallafall när det gäller frekvensgången. Och mkt billiga dessutom.

Har du testat Line Audio Designs mickar? (du vet Svenskarna)

Typ SM6 eller CM2?

Dom håller för fullt på med att göra nya varianter och om priserna är på samma låga nivå kan de bli klart intressanta.

Pearl har/hade en himla bra stereomick som heter TL44 (kvadratiska membran)men den blev nog aldrig en storsäljare eftersom den (precis som du redan påpekat) inte var så presad som många i pop/rock svängen vill ha. Men mkt fin för dom som vill ha mer korrekt återgivning (typ: klassiskt, jazz, folkmusik).

Milab har precis som AKG en tendens att vara alldeles för vassa tycker jag. Men man ska ALLTID testa innan man ha en åsikt. AKG 480 är ett utmärkt exempel på hur ett företag som nästan alltid gör mkt vassa mickar kan göra en RIKTIGT bra mick ändå. Särskilt med omnikapseln är AKG 480 är en förbannat fin mick.

AKG 535 och 451 pallar jag inte alls med - sjukt mkt diskant. AKG 414 dyr och överskattad. Likaså C12.

Oj - höll på att glömma en billig och bra favorit:

AudioTechnica 3031 - cardio och 3032 - omni (småmembran). För pengarna en fenomenal mick - men som vanligt - presat i diskanten. Rekommenderar VERKLIGEN ett test på dessa. Mkt mer prisvärd än Neumann KM 184. AT är annars ingen favorit för mig men som sagt - man bör testa noga.

Adios Amigo

Redigerat av Ljudfjollan
Link to comment
Dela på andra sajter

Brist (oregistrerad)

Jag har en AKG SolidTube men har ingen direkt erfarenhet av TLM103.

SolidTube kan sägas ha en aning "smickrande" karaktär. Vissa sångare låter otroligt bra i den. I synnerhet kvinnliga röster har en tendens att växa. Den är mera luftig än vad den är murrig men har samtidigt en mjuk och kraftfull bas.

Jag har lyckats micka upp baskagge, basförstärkare och gitarrstärkare med bra resultat. Den fungerar till de mesta men jag tycker ibland den kan ha lite för mycket "hängmatta" för vissa ljudkällor/röster. Men det finns ju alltid EQ.

Jag funderar annars på att skaffa en Baby Bottle för att få ett lite "middigare" alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Claes.

Tyvärr ingen koll på vem som är generalagent för CAD.

Ja, dom där CAD mickarna förvånade mig och hela lyssningsjuryn - iallafall när det gäller frekvensgången. Och mkt billiga dessutom.

Har du testat Line Audio Designs mickar? (du vet Svenskarna)

Typ SM6 eller CM2?

Dom håller för fullt på med att göra nya varianter och om priserna är på samma låga nivå kan de bli klart intressanta.

Pearl har/hade en himla bra stereomick som heter TL44 (kvadratiska membran)men den blev nog aldrig en storsäljare eftersom den (precis som du redan påpekat) inte var så presad som många i pop/rock svängen vill ha. Men mkt fin för dom som vill ha mer korrekt återgivning (typ: klassiskt, jazz, folkmusik).

Milab har precis som AKG en tendens att vara alldeles för vassa tycker jag. Men man ska ALLTID testa innan man ha en åsikt. AKG 480 är ett utmärkt exempel på hur ett företag som nästan alltid gör mkt vassa mickar kan göra en RIKTIGT bra mick ändå. Särskilt med omnikapseln är AKG 480 är en förbannat fin mick.

AKG 535 och 451 pallar jag inte alls med - sjukt mkt diskant. AKG 414 dyr och överskattad. Likaså C12.

Oj - höll på att glömma en billig och bra favorit:

AudioTechnica 3031 - cardio och 3032 - omni (småmembran). För pengarna en fenomenal mick - men som vanligt - presat i diskanten. Rekommenderar VERKLIGEN ett test på dessa. Mkt mer prisvärd än Neumann KM 184. AT är annars ingen favorit för mig men som sagt - man bör testa noga.

Adios Amigo

Jag får dra iväg ett mail till CAD och fråga.

Jag har testat CM2, men ingen av de större modellerna ännu. Det blir förhoppningsvis någon sådan nästa omgång. Roger (Line Audio) har våldsamt mycket att göra eftersom många har fått upp ögonen (öronen... 😎 ) för preamparna, som håller mycket hög klass och ändå är nästan löjligt billiga. 😆

Jag har uppdaterat testsiten under natten och fått upp 2st Violet Design (bl a Dolly, som väl är den som liknar BLUE Babybottle mest, Hansén HC-101 som är en kinesisk modell där man har byggt egen elektronik i Sverige och helt ersatt den ursprungliga, 3st Milabmodeller, 2st Pearlmodeller, 2st GA Project (Golden Age Music's eget märke) och 4st JJLabs (JAM's eget märke).

Anledningen till att jag nämner BLUE och Violet i samma sammanhang, är att BLUE inte längre tillverkas i Baltikum.

BLUE är bara ett försäljningsbolag och efter att samarbetet avbröts mellan fabriken och BLUE - och mickonstruktören i stället drog igång Violet Designs, har BLUE's tillverkning flyttats till Kina. Om det är bra eller dåligt är väl upp till var och en att avgöra - men det finns inte längre någon distributör för BLUE i Sverige, eftersom BLUE sade upp alla distributionsavtal för att i stället själva hantera all distribution från USA...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju lite på vad man skall spela in för typ av sång, Neumann är inte alltid bäst, tro't eller ej..

Har själv Solid Tube, och den är nog överlägsen på hårdrocks-sång/vrål, med manliga röster och helst i kombination med en klass A förstärkare. Solid Tube är ju en rör mik, så att köra den med en rörförstärkare blir väldigt illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Själv är jag helsåld på Milab. DC-96 är prisvärd och låter suveränt (i studio). Dessutom trevligt att ha en svensk mikrofon.

När jag gick på Ljudingenjörslinjen i piteå så hade vi en en blindtest på flygel med ett stort antal mikrofoner fråm bl.a. Neuman, AKG, Schoeps, B&K, samt Milab DC96. Milabmickarna var de ingen som normalt använde men någon satte upp dem mest på skoj. Gissa vilka som helt otippat vann!!..... köpte sen ett beggat par för 2500:- inkl mickstativ. De låter däremot inte bra på allt men där de verkligen passar så klår de allt vad kinesmickar heter med råge.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

...köpte sen ett beggat par för 2500:- inkl mickstativ.

Jäklar vilket pris. De ligger väl på 6-7000/st nya?

Jag är inget mikrofonproffs, men det jag gillar bäst med DC-96:an är att den låter bra utan att man behöver skruva så mycket på mixern.

De har väl egentligen andra mickar som är mer lämpade för instrument, som WM-44:an t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

...köpte sen ett beggat par för 2500:- inkl mickstativ.

Jäklar vilket pris. De ligger väl på 6-7000/st nya?

Jag är inget mikrofonproffs, men det jag gillar bäst med DC-96:an är att den låter bra utan att man behöver skruva så mycket på mixern.

De har väl egentligen andra mickar som är mer lämpade för instrument, som WM-44:an t.ex.

VM-44 är en av de jag hade med i senaste omgången testinspelningar... 😮

Jag får väl kanske försöka tigga till mig DC-96 också nästa gång det är dags...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...