Jump to content
Annons

dubba gitarrer


kirtaphus

Recommended Posts

Jag vill ha min gitarr tung och tajt, när jag dubbar och spelar flera gånger samma riff låter det mycke reverb och bara grötigt.. brukar ni kopiera första riffet och flytta till en annan kanal och därmed få det dubbat?? Jag har prövat bägge varianterna undrar vad som är bäst för att uppnå ett bra resultat?

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grötiga gitarrer?- Har du pannat ut dom fullt höger/vänster? Gör det annars- natt och dag 😉

Annars så kan du prova med lite mindre dist. Vill du ha tyngre så stäm ner och spela in in med så mycket reverb på guran! Spelar alltid in samma riff igen! Men panna fullt ut!

Sen så kan man ju tänka på micplacering och hur inställd stärkaren är.... som sagt, inte för mtk. reverb och minska lite på disten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du att det ska låta tajt och tugga gôtt så skippa reverbet (du kan eventuellt lägga på det i senare skede i mixen). Panorera ut som sagt.. Men ett knep till... Lägg lite (noise)gate på gurorna och låt den tajtaste av gurorna trigga (öppna) gaten på den andra dubbade guran. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja det är en fet distad elgura jag vill åt, spelar in med en Mesa direkt in i mixerbordet, så jag behöver inte tänka på mickning, Jag har inte pannat, jag ska pröva era tips i kväll med EQ, pannor och attack 😉

Edit: Ett litet problem jag har är att jag har för tunna strängar och för dålig monitorlyssnig, men får göra så gott man kan ändå. 🙂

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

A&O: spela tight! Det krävs en hel del noggrannhet och exakt taktkänsla för att få det bra. Spelar du första tagningen sloppy, så är det jäkligt svårt att göra om det på samma sätt. Spela exakt, och upprepa lika exakt. Du kan pröva att variera ljudet lite gran på de båda gitarrerna, men jag håller med de som säger: mindre reverb! Det bara grötar till.

Alternativt: spela bitar av slingan extremt tight, o variera den ena gitarren på ibland på vissa ställen. Ger ett tight men varierat gitarrarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha feta tunga distade gitarrer ska absolut inte dubba dem dvs kopiera den först inspelade gitarren till en ny kanal eftersom sinusvågorna då kommer att bli exakt lika och det vill man ju inte ha. 😉

Man kan i och för sig förskjuta den ena några millisekunder för att få stereokänslan men det absolut bästa är som tidigare nämnts att spela in samma riff minst 2 gånger (helst 5 gånger) och sen panorera ut gitarrerna fullt ut.

Spelar du in 5 st gitarrer så kör 2 st fullt panorerade, 1 i mitten och de 2 sista panorerade 50 % åt vart håll. Eq:a dessutom gitarrerna olika så blir det extra fett. 😉

Lycka till!

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Spela tight! Kan du inte det så spelar det liksom inte så stor roll vad du gör senare.

2. Ha jättelite dist, när man spelar in så ska man försöka ha så lite dist som möjligt för annars blir det grötigt. Det blir tungt ändå.

3. Panna ut ordentligt och lyd övriga råd, lägg på eventuellt reverb efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb eller modulationseffekter på kompgitarrer är big no-no om de ska vara feta och tajta. Helt torrt ska det vara. Fyra dubbar med två olika ljud (eller olika gitarrer) är väl närmast industristandard idag (Fredman, Daniel Bergstrand, Andy Sneap etc). Som någon redan nämnt, du ska köra med betydligt mindre dist än du tror behövs. Panoreringen kan ligga t.ex 100L<->100R på ena paret och 70L<->70R på andra paret. Glöm inte att du ska låta basen göra basjobbet; om gitarrerna har för mycket botten blir det bara grötigt. Testa Sneap-tricket på gitarrpaketet om du totalt sett får för mycket bummel: Kör en multibandskompressor, t.ex Waves C4, och låt den jobba enbart mellan ca 80-250Hz... när du kör utdragna ackord ska den knappt jobba, när du hackar på nåt lågt "bummelackord" så ska den skära bort några dB från problemområdet. Lycka till!

edit: stavfel

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

@hegobald

Hur går man tillväga för att styra gaten på en kanal med en annan kanal? Låter fräckt! Skulle vilja prova denna metod.

Har faktiskt bara gjort det med hårdvara men det ska vara möjligt med mjukvara också. Lägg en gate i serie på den gura du vill gejta.. Ta styrsignalen (keysignal) från den andra kanalens kompgura.

Sökte lite snabbt med google och hittade bl.a dessa

http://www.kvraudio.com/get/1616.html (GRATIS)

http://www.kvraudio.com/get/1617.html (gratis och i stereo)

http://www.kvraudio.com/get/539.html (Dyr men bra)

Lycka till!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dubba är det du ska göra, inte kopiera (för att styra upp begerppen).

Som tidigare sagt så handlar det om att spela flera gånger, panorera mycket, gärna fullt, åtminstone på första paret. Kom också ihåg att ändra lite på ljudet när du spelar in andra paret. Då menar jag inte bara att ändra lite på eq't i programmet utan ändra hela grundljudet en aning. Du spelade in direkt på från en MESA, antar att den har någon form av högtalarsimulering så det inte blir getinsvärm av allt.

Jag skulle inte lägga ner så mycket tid på att gejta utan se till att spela tight. Muren ligger i spelet och grundljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak att testa är REAMP, dvs att spela in den oprocessade gitarrsignalen (dvs direkt från elgitarren utan att passera någon förstärkare).

Spela sedan upp den signalen in i din förstärkare, eller Preamp och spela in.

Ställ sedan om till ett annat gitarrljud, spela upp igen genom stärkaren och spela in.

Nu får du det tajtaste kompet i världen med 2 olika gitarrljud...

//Mvh Magnus

PS. Har du en tillgång till en PODxt eller liknande(?) finns det stöd för detta arbetssätt.

Edit - lite oklart

Redigerat av StarCruiser
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in 6 gitarrer, eller egentligen 3 st, som sedan dubbas. 3 olika (men liknande) ljud, måttligt med dist (mindre än 5 på en ratt till 10). Ingen jävla reverb 😉 .

Jag pannar 2 st extremt h-v, osså en i mitten. Jag tänker lite så här; när jag lagt två gitarrer (en höger och en vänster), så är bara halva jobbet gjort, det är sen "dubbningen" börjar, när jag lägger en identisk gitarr på samma pan-läge som tidigare. Det är då det blir fett. Mittengitarren läggs lägre i nivå, så den inte hörs men känns.

Det blir väl min variant på "Addics princip" som jag läst mig till här på forumet.

Sen spelar jag inte alltid identiska komp på de 3 gurorna; ett vanligt "Fiss-tugg" kan jag spela t ex kvintintervallet Fiss-Ciss (E- och A-sträng) på vänstergitarren och kvartintervallet Ciss-Fiss (A- och D-sträng) på högergitarren. Mittengitarren kan man sedan spela som vänsterguran fast en oktav upp. Inget konstigt man det ökar fetman i mina öron.

Jag stämmer inte ner nånting; men det säger jag inte för att jag tror att det är bättre utan för att jag aldrig orkat pröva.

***

Det finns flera sätt fsts, Studio Fredman lägger 4 gitarrer (läste jag just i inspelningspecialnumret av Studio), och det soundet gnäller man ju inte över. Djonas variant med 5 guror låter ju oxå intressant.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Bjurenvall (oregistrerad)

Ok, jag bygger på den här tråden om gitarrdubbing...

Hur gör ni med två olika gitarrer? En komp och en lead. Jag har (av närvaroskäl) spelat in alla leadgitarrer på en demo. Har kört dom tre gånger, höger, vänster samt en vända i mitten, har mitten lite högre och med snnäppet mera dist, och så fyller det på bra ut i sidorna med dubbarna. Men nu till kompguran som ska till och spelas in, har ni några tips på var jag ska placera den i ljudbilden? Bara två tagningar <75 75> eller? Har ni några råd om hur jag får gitarrerna att inte gröta ihop förmycket? Olika ljud på stärkarna är väl en bra start iofs... Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...