Jump to content
Annons

Spela på såg


Karemil

Recommended Posts

Lyssnade på morgonpasset i P3 i morse. Anders Johansson lärde sig att spela på såg. Tyckte att detta var hur grymt som helst! Var ganska nära att rusa till närmsta järnaffär och beställa hem en Sandviken Stradivarius. Men jag tänkte att det är nog bäst att läsa lite först 😛

Så till frågan: Har någon koll på vart man kan hitta mer information om att spela på såg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Tja! Läste ditt inlägg å blev lite nyfiken, så jag googlade lite å fick fram en fin beskrivning av hur man gör...

Spela på Såg

Hoppas det hjälper nåt!

Har redan kollat den sidan, den hjälpte en del!

http://extranet.bahco.com/CONndc.asp?Save_...&cmbLanguage=11

-->Träbearbetningsverktyg -->Handsågar, övriga

Helt grymt att det finns en såg som heter Sandviken Stradivarius 😛

Förresten så behöver man ingen stråke om man vill testa, slå med handtaget på en skruvmejsel eller liknande..

EDIT: Fixade till länken

Redigerat av Karemil
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni hört "Jailhouse rock" spelas på såg? Klasse Möllberg i "Trazan & Banarne" framförde den solo på såg på allmän begäran en gång vid ett uppträdande och det var nog den i särklass ovanligaste version av denna rock-klassiker! Den gick visserligen i långsammare tempo än orginalet men det var ett härligt svaj!

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl gå att bygga en "stråke" på samma sätt som ungar byggde pilbågar förr i tiden: en smidig vidja och ett kraftigt snöre. Det gäller bara att hartsa ordentligt, men harts kan väl inte kosta mer än ett par tior...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Det går utmärkt med en vanlig fogsvans, ju längre desso lättare. Det viktigaste är hartsningen, mycket, mycket ska de va. Hästtagel till en egentillverkad stråke ska väl gå att tigga till sig på en ridskola. Lite får man ju alltid i borsten.

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon borde utveckla ett "riktigt" instrument som bygger på samma teknik, fast där man lättare kan klämma fast den på golvet, och där man inte riskerar skada sig på tänderna 😳 ...

Om jag inte minns fel så blir det väl lite sinusliknande ton från en såg?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon borde utveckla ett "riktigt" instrument som bygger på samma teknik, fast där man lättare kan klämma fast den på golvet, och där man inte riskerar skada sig på tänderna 🙂 ...

Om jag inte minns fel så blir det väl lite sinusliknande ton från en såg?

Skulle mer vilja säga att det nästan låter som en Theremin, tycker jag iaf, kanske därför jag vill lära mig 😛

En theremin hade oxå vart coolt å ha btw 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Någon borde utveckla ett "riktigt" instrument som bygger på samma teknik, fast där man lättare kan klämma fast den på golvet, och där man inte riskerar skada sig på tänderna 😉 ...

Om jag inte minns fel så blir det väl lite sinusliknande ton från en såg?

Skulle mer vilja säga att det nästan låter som en Theremin, tycker jag iaf, kanske därför jag vill lära mig 😆

En theremin hade oxå vart coolt å ha btw :rolleyes:

Men en äkta Theremin använder väl sig av en ren sinuston?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag har en god vän som råkar både jobba som musiker och som plåtslagare. Han skar till flera "sågar" i olika tjocklekar och längder, så att jag skulle få testa mig fram. Han ville inte ha nåt för det eftersom "det gick på tio minuter och 10 spänn i materialkostnad" som han sade. Så ett tips kan ju vara att höra med den lokale plåtslagaren. Då slipper man dessutom skära sig på sågtänderna.

Min personliga "sågfavorit" är annars låten Seoul av den isländska gruppen Amina. Så vacker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga "sågfavorit" är annars låten Seoul av den isländska gruppen Amina. Så vacker...

Såg Amina spela som förband till Sigur Ros i Rättvik. Då åkte sågen fram, och jäklar vad det lät fint! Grym teknik hade hon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Någon borde utveckla ett "riktigt" instrument som bygger på samma teknik, fast där man lättare kan klämma fast den på golvet, och där man inte riskerar skada sig på tänderna 😛 ...

Om jag inte minns fel så blir det väl lite sinusliknande ton från en såg?

Men alltså, jag hade för mig att det blir lite mer sågtandad ljudkurva...?!?

www.baronbane.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
  • 6 år senare...
mickesavhi (oregistrerad)

Tjena på er alla:D. Jag har hittat en såg som jag tror passar helt okej som instrument. Det jag undrar är om någon vet om ytrosten förstör klangen och ljudet?

Tack på förhand!

//

Mikias

Redigerat av mickesavhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena på er alla:D. Jag har hittat en såg som jag tror passar helt okej som instrument. Det jag undrar är om någon vet om ytrosten förstör klangen och ljudet?

Tack på förhand!

//

Mikias

Blir det inte som disten på ett gitarrljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...