Jump to content
Annons

Inspelning, nybörjare

Recommended Posts

Guest martinfranskara
Posted

Tjenare.

Har samlat på mig endel bra låtar nu som ja tänkte föreviga med hjälp av min dator, men vet inte riktigt hur man gör.

Vad behöver man?

Jag vill spela in med min halvackustiska gitarr, kan man koppla den rakt in i Line In?

Ja har ett SB Live! ljudkort me Midi in och utgångar och allt.

Vilket program ska ja använda?

Jag vill helst hålla kostnaden så låg som möjligt, så att inhandla micar för flera tusen är inte aktuellt.

Tack på förhand

/Martin

Annons
Guest Pleadian
Posted

Det beror väl lite på vad du ska satsa på för kvalitet? Om det kommer att bli hobbyn nr. 1 så tycker jag att det första du ska göra är att byta ut Live! kortet, det är inget du kommer att kunna göra nåt vidare kul med, pga av att drivrutinerna till kortet inte kör ASIO, dvs fett slött och hamnar ur synk osv.

Fixa ett nytt ljudkort, typ ett Audiophile 2496 eller ESI Julia, en billig liten Behringer preamp och nån halvhyfsad stormembrans mic för 800-1000 spänn och kör igång.

Kan kanske ligga på en 2500-3000 för att komma igång utan att vara helt beige med ljudet. Blir inte "framtidssäkrat" direkt, men helt ok.

Ett tips om du vill ha en skönt låtande mick, som inte kräver att du slänger cash på en preamp är ju Rödes NT3, går väl på 1500:- och låter helt okej. Den drivs med ett 9V batteri men drar inte så mycket kräm, bara man stänger av den. Tror den kan funka att både köra röst och gitarr i. Men ja e bara novis jag med, så lyssna på tungviktskungarna... 😱

Peace From Pleedy